Hledáte uspokojení, nebo změnu?

Článek na Forbesu vám nejspíše přinese uspokojení. Stejně tak když jste si pustili zajímavý podcast ráno v autě. Nebo když jste čekání ve frontě využili čtením skvělé knihy.

To vše vám nejspíše přinese uspokojení. Pocit, že jste pro sebe udělali něco užitečného, že jste se naučili zajímavé tipy a slyšeli nebo viděli nějakou novou myšlenku. Kolik těch myšlenek potřebujete?

Možná jich ve své podstatě potřebujete daleko méně, než si myslíte. Možná stačí jedna dobrá, ale nepříjemná rada. Nebo nepříjemné školení, nepříjemná zkušenost. Protože pokud hledáte uspokojení, že jste pro sebe něco udělali, nebudete určitě hledat změnu. Změna je vždy nepříjemná, proto se jí bráníme.

Zkuste hledat proto změnu. Nehledejte další myšlenky, nečtěte další knihy, neposlouchejte další podcasty. Místo toho si vyberte jednu myšlenku na jeden týden a tu praktikujte v těch nejméně příjemných situacích. Tenhle týden to může být téma prodeje. A tak zkoušejte každý den, celý týden 20 studených telefonátů denně.

Tahle změna, nepříjemné zkušenosti a případné odmítnutí vás naučí daleko víc, než další uspokojivé tipy.

Kolikrát ročně se můžete rozhodnout změnit svůj život?

Jde to jen na Nový rok? 

Některé dny mají magickou sílu změnit náš život. Přichází otočení listu, staré odchází a nové přichází. Cítíme, že tohle je příležitost pro nové rozhodnutí, novoroční předsevzetí. Máme možnost vykročit do nového roku pravou nohou a začít žít jinak, lépe, zdravěji.

Druhého ledna se nám ale stejně nebude chtít vstávat, psát knihu nebo pracovat na našich snech. Možná stále budeme čekat na inspiraci, na to, až nás políbí múza. 

Jestli není lepší tyhle rozhodnutí dělat častěji. Protože z některých nic nebude a některé nám opravdu pomohou změnit náš život k lepšímu. Co si pak nezlepšit ty čísla, rozhodnutí dělat častěji a nečekat na ten poslední den v roce, že jeho kouzlo nám pomůže v tom splnit si své sny.

Čekat na Nový rok a vybrat si novoroční předsevzetí? Jsem určitě pro. Je to ale jediný den, kdy můžeme změnit svůj život?

Ne, tohle rozhodnutí můžeme udělat kterýkoliv den v roce. A taková rozhodnutí bychom měli dělat pravidelně. 

Tři otázky k lepší kariéře

Je to těžké?

Co je těžké platí lépe. Samozřejmě nestačí jen fyzická práce, ale je potřeba i psychická práce. Těžká rozhodnutí a vůle jít a sám něco udělat. Nečekat na příkaz, rozkaz ani dovolení. To, co je těžké, není často ani vidět. 

Je o to zájem? 

Být nejlepším ve skládání puzzle může být zajímavé, ale nejspíše to nebude dobře platit, protože je o to malý zájem. Nemá cenu se snažit změnit trh a vytvářet nový zájem, protože na to nejspíše nemáte dostatek energie a kapitálu. Snazší je najít něco, co už existuje a najít lepší řešení.

Jste v něčem výrazně lepší?

Dovoz potravin tu byl jak dlouho, pak ale přišel Rohlík. Knihy se prodávaly na internetu dávno, ale Bookdepository vám pošle knihu s poštovným zdarma skoro po celém světě a po jednotlivých kusech, takže nemusíte čekat na to, až budou všechny knihy z objednávky na skladě. A co takhle Moo, kteří vám z Anglie pošlou zdarma vzorek svých vizitek? A vytisknou vám různé typy vizitek v balení 50 kusů. To v ČR nikdo neumí (za rozumnou cenu).

Zkuste sami najít odpověď ve vašem případu. To je daleko zajímavější, než si přečíst další odpovědi. 

Chcete víc, mít se líp? Převezměte konečně odpovědnost.

Vždy se najde někdo, na koho můžete převést svou odpovědnost. Můžete dělat jako že se vás to netýká, že je to práce někoho jiného anebo vám to prostě může být jedno. 

A nebo se můžete začít chovat jako živnostník a převzít plnou odpovědnost za odvedenou práci.

V sobotu ráno mi zrušili let. To je jedna z nejhorších věcí, co se vám při cestování letadlem může stát. Zvlášť, když máte ještě v dalším městě přestup. Paní, která vyhlašovala zrušení letu očividně neměla žádný zájem nám to trochu ulehčit. "Je nám líto, váš let byl zrušen, kontaktujte naši kancelář, kde dostanete další instrukce." 

Jeden z cestujících, co se to dozvěděl jako první nahlas hned vyhlásil, že je u letiště autem, má ještě dvě místa volné a vezme kohokoliv z cestujících do Varšavy (kam jste letěli). Ostatní vyčkávali a po chvíli se otráveně vydali do kanceláře.

Volám na zákaznickou linku, nechají mě 15 minut čekat a pak se dozvím, že peníze mi vrátí za 14 dní. Nakonec jedu se šéfem zpět domů autem, jsem zachráněn, řešení se našlo. Pár vedle mě a další za nimi nemají takové štěstí, lidé za přepážkou neví co s takovou masou hned dělat a radí jim že "si do Varšavy možná mohou půjčit auto, nebo někoho stopnout?". 

Naučte se brát odpovědnost za konečný výsledek, zvláště za zákaznickou spokojenost. Je nějaké zpoždění? Jděte a řeště to. Ať je zákazník spokojený. Zařiďte se tak jako kdyby váš šéf a jeho šéf neexistovali. Kdo by pak řešil vaše problémy?

Vy?

Síla rukou psaného vzkazu - co vás může 5* hotel naučit o službách

Na trhu se nejvíce platí těm, kteří dokáží být buďto levní, nebo skvělí. Pro ostatní není místo. Najít nejlepší restauraci v okolí je prací na tři kliknutí, nejlepší hotel v Londýně na čtyři. V době kdy snadno najdeme to nejlepší pro nás (nemusí být nutně to nejdražší) je nejtěžší pozicí na trhu průměr - být průměrně drahý s průměrnými službami. Lidé v případě průměru pak volí často tu možnost nejlevnější, nebo nezvolí nic.

Jak je možné, že 5* hotely účtují pětkrát i desetkrát za noc tolik co levnější hotely? Samozřejmě, prestiž je jedna věc. Lidé rádi platí za pocit výjimečnosti. Chtějí vypadat výjimečně ale chtějí se tak i cítit. A to dobrý 5* hotel umí opravdu dobře. Umí ale i něco dalšího.

V hotelu The Temple House (nejlepší hotel v Chengdu, hlavním městě provincie Sichuan v Číně, kterou znáte nejspíše jako rodiště pálivých jídel alá "hovězí po sečuánsku") vám rádi napíší ručně psané přání s krabičkou makronek když máte narozeniny. 

Jsme ochotni platit tisíce za to, aby nám někdo ukázal trochu lidskosti? Ano, jsme.

"Náš zákazník, náš pán" už dávno neplatí a často hraje hlavní roli cena. Za kolik, ptají se vás? Pokud ale nechcete hrát tuhle ohranou hru a vykouzlit také občas někomu úsměv na tváři, nemusí vás to stát ani hodně peněz, ani hodně práce.

Bude vás to ale stát hodně psychické práce. Napsat někomu ručně psaný vzkaz totiž není to, co bychom dělali běžně a rádi a proto se za to dobře platí. Za malé projevení lidskosti jsou lidé ochotni hodně zaplatit.

Co může být tím ručně psaným vzkazem ve vašem podnikání či práci? Jakou malou věcí můžete mile překvapit své zákazníky a kolegy? Pokud máte dobrý nápad, podělte se s ostatními v komentářích. 

Jeden nápad jak zlepšit váš zítřek

Komentovat většinu událostí nemá smysl. Protestovat, kritizovat, hodnotit a vycházet do ulic nemá efekt. Můžete o problémech mluvit, ale tím se nic nezmění. Chci vám předat jednoduchou myšlenku na zítřek. 

Jediné co má ve vašem životě cenu je něco vytvářet. 

Zkuste zítra nekomentovat, nekritizovat, nedávat svůj názor. Zkuste zítřek věnovat vytvářením toho co chybí. Co by mělo být, co už jsme měli dávno číst, používat a vidět. Něco, co nosíte ve své hlavě, dokážete si to jasně představit a zítra můžete z té myšlenky začít dělat realitu.

Ne, tenhle příspěvek není o tom jak byste se měli jen motivovat. Není o tom, že zítra máte něco nového zkusit a ten den vám pak přinese něco navíc. Ne, pokud můžete, žijte tak stále. Komentujte méně, kritizujte méně, reagujte na události okolo vás méně. Konzumujte média okolo vás méně. Kauzy, ty za týden zhasnou. Vaše práce tu může být za měsíce i roky stále.

Místo toho piště, natáčejte, dodělejte ten projekt. Ostatní na vás čekají, my na vás čekáme. Chceme si přečíst váš další článek, vidět další váš klip a chceme si koupit co, co zítra můžete nabídnout 

Zítra vytvářejte a méně reagujte. Čím víc se tak naučíte žít, tím budete mít větší pořádek v hlavě, osud v rukách a budete šťastnější. Když nepodléhám okolnostem a tvořím, můžu zlepšit svůj život i život ostatních. Je lepší psát knihy, než kritizovat knihy. Je lepší vytvářet okolí, než kritizovat okolí. A lepší točit filmy, než recenzovat filmy.

Můžete si vybrat. Vyberte si něco vytvářet.

Tři druhy telefonátů, které opomíjíte a váš tým je potřebuje

V práci vám bude většina volat když něco potřebuje. Jaké překvapení, když vám někdo volá.. a nic nepotřebuje! Které tři užitečné telefonáty můžete udělat a potěšit vaše kolegy, vašeho šéfa a zlepšit vaši práci?

"Děkuji Ti". Tenhle telefonát je kupodivu nejtěžší a proto ho dávám na začátek. Nejspíše se vám také potvrzuje, že sice v manažerských poučkách vystupují lidé jako lidé a ne jako reporty a čísla, v praxi jsou ale lidé čísla, reporty, čísla a zdroje. Pokud by tomu tak nebylo, kdo by si přeci neudělal tři minuty čas na to někomu z týmu zavolat a poděkovat mu?

Tímto telefonem vždy (pozitivně) šokuji. Nikdo nečeká, že mu nebo jí zavoláte a řekněte upřímné "děkuji". Děkuji za práci do rána, děkuji za odevzdání úkolu včas, děkuji za to, že jste to dotáhli do konce. Pokud můžete doplnit slova penězi nebo jiným bonusem, o to lépe. 

"Vím, jak zlepšit XYZ a nebude to stát moc času, ani peněz". Tenhle je možná ještě těžší. Možná máte pocit, že chodíte do práce proto, abyste plnili úkoly. Pokud jste šéf, možná máte pocit, že vašim úkolem je plnit úkoly vašeho šéfa. Pokud máte toto přesvědčení, jste novodobé kolečko ve stroji továrny Henryho Forda. Kdo u vás přichází s nápady co dělat? Můžete to být právě vy. Máte pocit, že ne? Že jste na nízké pozici? Tak schválně.

Dnes jsem byl kupovat košili a říkám prodejní asistence (prodavačce), že dříve nebyla značka košile jako samostatný štítek na límci košile, ale byla tam přímo vyšitá. A že to bylo lepší, protože to lépe vypadalo. A ona na to, že se jí to prošití také více líbilo a hlavně nedrhlo potom o krk. A že to hned zítra vyřídí šéfovi.

Když jsem seděl dnes v kantýně, paní co vydává obědy (v té nejlevnější podnikové jídelně v okolí) se radila spolu s vedoucím kantýny, které obědy a snídaně jdou nejvíce na oběd a jaké mají od dodavatele koupit suroviny, co si vyrobit sami a co raději sami udělat. Ona má na rozdíl od něj totiž každodenní zkušenost z praxe a zná co zákazník chce. 

Když to dokáží oni, dokážete to také?

"Tohle se nám nepovedlo a takhle to můžeš příště udělat lépe".  Blíží se konec roku a s ním nejspíše i formální hodnocení. To je sice fajn, ale je to s křížkem po funusu. Pokud se chcete v týmu reálně zlepšovat, musíte nastavit otevřenou komunikaci a pravidelnou zpětnou vazbu. Zvednout tedy telefon a říct, co se nepovedlo (pokud se tak stane) a poradit jak se v této situaci příště zachovat jinak.

Tohle jsou tři telefonáty, které nejspíše opomíjíte ve vaší práci. Kdy a kde můžete jeden z nich využít? 

PS. Sledujte mě na Facebooku, už je vás přes 500. 

Jak se připravit na obchodní schůzku

Tenhle rok je pro mě nabitý obchodními schůzkami. Dospěl jsem za tu dobu k jednoduchému poznatku - čím lépe se obě strany připraví, tím je schůzka efektivnější. Pokud se ani jedna strana nepřipraví, můžete schůzku zrušit. A pokud se nepřipravíte vy a druhá strana ano, budete mít vyjednávací nevýhodu.

Jak ale získat výhodu a dobře se připravit na obchodní schůzku?

Sepsal jsem následující body, které jsou z mého pohledu ty zásadní a často se na ně zapomíná. (Tip: Pokud se vám bod zdá jako samozřejmost, zaměřte se na něj ještě víc. Nejjednodušší tipy jsou právě ty, které dělají v praxi největší rozdíl a jsou zároveň nejvíce opomíjeny.)

  1. Do kalendáře si vyznačte kdy se na schůzku připravíte. Nebo si to jen v duchu řekněte ("Když přijdu domů, tak se budu věnovat půl hodiny přípravě.") Pokud víte kde a kdy, máte výrazně vyšší šanci, že se na schůzku připravíte. Jde o to využít tzv. implementační záměr (implementation intention nebo se podívejte na úžasný odborný článek/primární zdroj). 
  2. Vygooglujte si daného člověka, projděte si nejzajímavější odkazy. 
  3. Najděte si daného člověka na LinkedIn, YouTube, Facebooku, Instagramu a SlideShare. Projděte si obsah na těchto sítích (5 minut).
  4. Podívejte se kde studoval, co studoval, co napsal za bakalářku/diplomku.
  5. Prolistujte si obě akademické práce (2-3 minuty), podívejte se, jestli nemáte společné známé.
  6. Podle sítí výše si připravte v hlavě to, co máte společné. Mohou to být přátelé, Alma mater, koníčky.. společné znaky lidi spojují.
  7. Jaké napsal články, vytvořil videa, na kterých konferencích mluvil, co ho baví, co ho zajímá, co ho nudí/nebaví? Dá se poměrně snadno zjistit z Google a soc. sítí.
  8. Podívejte se na jeho obor a zjistěte si základní pojmy a čísla. Jdete na schůzku s někým z pivovarnictví? Měli byste vědět, co znamená off-trade, kde se propije nejvíce piva (trojka pajzl vs doma) a jaké jsou v ČR TOP 3 značky.
  9. Zjistěte, jaké problémy člověk v daném oboru typicky řeší a jak se danému oboru obecně daří (recese, expanze, ..). Je sakra rozdíl mluvit s někým, kde jeho obor jde do kytek a s někým, kde mají v kancelářích zlaté kohoutky.
  10. Připravte si vaši nabídku z pohledu informací výše. Teď už víte dost o druhém, promyslete si vaši nabídku, otázky co mohou padnout a problémy, na které může nabídka narazit.
  11. Připravte si tzv. Free Prize. Něco extra, co si daný člověk může odnést ze setkání (super tip, knihu, vzorek zdarma atd.). Více Seth Godin a jeho článek.
  12. Včas (ideálně den předtím) si vše potřebné (od dokumentů po čistou košili) připravte.
  13. Naplánujte si vše tak, abyste na místě byli min. o půl hodiny dříve. Na důležité prezentaci/schůzce o hodinu. Dát si někde v klidu kafe není problém. Přijít pozdě je problém.
  14. Po schůzce udělejte follow-up. Vše potřebné na čem jste se dohodli zašlete emailem, ideálně do dvou hodin od schůzky. Vypadá to profesionálně a zároveň to málokdo umí. Není náhodou, že to vypichuje i Jan Řežáb ve své prezentaci "Top Productivity Hacks".

Kdo je připraven, není překvapen. Nenechte se tedy nachytat a na příští schůzku si naplánujte body výše. Uvidíte ten rozdíl. 

Čeká vás další schůzka?

Nesexy > sexy

Většina toho, co na někom obdivujete, bude nejspíše sexy. Mít peníze je sexy, mít úspěch je sexy, mít krásné auto je sexy, mít super rodinu, mít skvělou kariéru, krásnou ženu, úspěšného manžela, úspěšnou manželku, krásného manžela.. sexy je to, co nás přitahuje.

Na druhou stranu, jak získat to, co je sexy nebo jak stát "sexy"?

Jeden den strávit tím co by vás bavilo, co byste chtěli a kým byste se chtěli stát. Zbytek strávit tím, co není sexy. Protože to co není sexy doopravdy vede k tomu, co nejspíše chcete.

Focení jídla, kávičkování, posedávání a snění jsou možná skvělé strategie na to, jak získat více followerů. Ale kolik z těch lidí vám pomůže, pokud to budete potřebovat?  Pokud většina, pak je to super.

Pokud nikdo, pak je možná na čase mít okolo sebe lidi, kteří vám doopravdy pomohou, doopravdy vám věří a doopravdy něco zajímavého umí. 

Přemýšlel jsem nad tím jak vlastně zlepšit můj život. Udělal jsem si seznam věcí, co bych všechno mohl udělat. Udělat si druhou školu, znovu studovat, udělat si nějaký kurz, začít pravidelně běhat, meditovat, psát častěji tenhle blog.. přišel jsem s opravdu velkým množstvím nápadů, přičemž hodně z nich vypadalo celkem dobře. Až na to, že jsem zjistil poměrně jednoduchou pravdu.

Pokud chci opravdu lepší život, musím (stačí) lépe a více pracovat. Lépe ve smyslu chytře. A více ve smyslu strávit více času dělám toho, co není sexy. 

Možná i vy chcete váš život někam posunout dále. Udělejte si tedy také seznam. Ale lepší seznam než já - udělejte si seznam toho, co "nesexy" můžete dělat a jak můžete více a chytřeji pracovat. A pak si vyberte jednu věc a tu začněte dělat. 

Nesexy > sexy.

Kdy je ten pravý čas?

Když jsem se snažil najít prostor v kalendáři kam dát každý den hodinu doučování němčiny, nikam se mi prostě nehodila. Stejné to bylo se sportem. Ráno to nebylo ideální, odpoledne jsem už zase býval unavený. Podobný případ byly i schůzky s přáteli. Zajít na oběd zabíralo čas z pracovního života a musel jsem pak věci dohánět večer, zajít večer se také ale úplně nehodilo.

Možná zažíváte podobnou situaci. Chcete se zlepšit v cizím jazyce, chcete mít čas na přátele a zároveň také sportovat. Kde najít ten "ideální čas" na vše? Jak si to dokonale naplánovat tak, aby se vám vše hodilo, nebyli jste rušeni od práce a zároveň vše stihli?

Po různých experimentech jsem došel k poměrně jednoduchému závěru. Optimální čas na věci, které nejsou akutní, ale přesto důležité (přátelé, zdraví, rozvoj) není nikdy. Jak si tohle uvědomíte a přiznáte, vše se změní.

Našel jsem časy, které jsou prostě schůdné. Nejsou dokonalé, ale fungují. A to je to, co vám stačí. Nehledejte zenovou rovnováhu jako kdybyste se měli půl roku věnovat meditaci u indických mistrů. Vezměte čas, který je první po ruce a dává smysl a s tím pracujte a hlavě se toho programu držte. 

Většina lidí trpí na pocit, že existuje dokonalý čas, který neustále hledají. Experimentují co by bylo lepší, ale ničeho se nedrží, u žádného programu nevydrží dlouho. Co tedy s tím?

Vyberte si schůdné časy pro vaše přátelé, zdraví a rozvoj a ty držte dokud se nestanou zvykem. A pokud máte pocit, že váš život tak nebude v rovnováze, buďte v klidu. Ten můj také není. Protože ten pravý čas není nikdy.