5 nejlepších prezentačních tipů s maximálním účinkem
Za několik jsem pomohl desítkám profesionálů zlepšit jejich prezentační dovednosti, prezentoval jsem v různých firmách, pořádal workshopy, sám prezentoval. V květnu tohoto roku jsem absolvoval školení od Duarte, Inc. a některé tipy jak udělat dobrou prezentaci se mnou zůstaly po delší dobu a prošly zkouškou času.
Co podle mne tedy má největší efekt v prezentacích? Přináším pět tipů.
1. Využívejte obrázky ve skvělé kvalitě.
Skvělou prezentaci dělají opravdu, opravdu výtečné obrázky. Máte dvě možnosti - buďto si je nafoťte sami, nebo využijte IStockPhoto nebo ShutterStock. Pro profesionální prezentaci určitě nakupte obrázky, případně nechte vytvořit opravdu kvalitní fotky někým, kdo tomu rozumí.
Pro méně profesionální akce se nebojte nafotit obrázky sami - nejlépe z digitální fotoaparátu. Budou ve velmi dobré kvalitě, vysokém rozlišení a pomohou vám spojit se více s publikem. Vlastní fotky má málokdo a to vám také pomůže se odlišit. Bude tak vidět, že jste do prezentace byli ochotni investovat nejen peníze, ale i čas.
2. Prezentaci začněte brainstormingem s Post-it papírky, ne s počítačem.
Už jen tento bod vás oddělí od většiny dnešních prezentací, které jsou nedomyšlené a nepromyšlené.
Dobrý návrh začíná na papíře. K prvnímu kroku budete potřebovat - půl hodinu času, lepící papírky, fixy, mobilní telefon. Na telefonu si nastavte stopky na půl hodiny a za tu dobu napište co nejvíce nápadů na vaši prezentaci. Pište vždy jeden nápad na jeden lepící papírek, hleďte pouze na kvantitu.
Proč lepící papírky? Protože se pomocí nich snadno vytváří struktura prezentace, snadno něco přidáte a dáte pryč. Duarte, Inc. vytváří prezentace pro Fortune 500 a také využívají v prvních fázích procesu Post-it papírky. Vřele doporučuji Post-it Super Sticky. Drží opravdu velmi pevně na stole, zdi, klidně i stropě. Pokud chcete pracovat v týmu tak použijte právě tyto Super Sticky a lepte je na zeď. Je to perfektní nástroj jak vytvářet prezentaci v týmu.
Další výhodou je, že ušetříte spoustu času. Přepisovat nápady na lepících papírcích je snadné. Zahazovat hotové slajdy, na kterých jste nechali hodiny času už tak snadné není.
3. Na prezentaci buďte o 40 minut dříve. Opravdu důležité prezentace vyzkoušejte dva dny předtím na místě.
Možná si říkáte, že je to přece jasný! Že je jasný, že lidé chodí na prezentace včas a vše zkoušejí dopředu. Není to vůbec jasné. Zúčastnil jsem se desítek prezentací s PowerPointem/Keynote a většina z nich měla větší či menší technické potíže. Většině těmto technickým problémům by se snadno předešlo, kdyby řečník přišel o 40 minut dříve (když tam ještě není nikdo z publika) a vše zapojil, sedl si na nejhorší místo a prošel si slajd po slajdu, jestli je každý dobře vidět a každý čitelný.
Ty opravdu zásadní prezentace si zkuste dva dny předtím na stejném místě, jako bude akce naostro. Uvidíte, kolik věcí nemusí fungovat. Jestli někde platí Murphyho zákony o nefungování techniky, je to rozhodně při prezentacích. Včasný příchod dokáže vyřešit mnoho problémů.
4. K prezentaci mějte připraven nějaký zajímavý bonus navíc a materiály v PDF.
Všechny delší myšlenky dejte do PDF a na konci prezentace dejte posluchačům odkaz. Díky tomu budete moci odlehčit vaše prezentace od textu, nechat tam opravdu jen klíčové body a grafy a vše ostatní může do PDF, které se snadno čte vytištěné (na rozdíl od vytištěných prezentací). Nikdy (kromě pár výjimek např. v případě prezentací obsahující spoustu grafů a tabulek) nedávejte kompletní slajdy nebo materiály k vaší prezentaci posluchačům dopředu. Tím ztratíte jakoukoliv pozornost a všichni budou jen listovat a hledat, co řeknete za dvě minuty.
Součástí vaší prezentace musí být také Purple Cow jak píše Seth Godin, něco opravdu výjimečného, unikátního. Byl jsem na jeho prezentaci a opravdu se tím řídí, byla to show, že dvě a půl hodiny uběhlo jako voda. Udělejte něco výjimečného, dejte jim nějaký výjimečný bonus, pozvěte opravdu skvělé hosty. Prostě něco, co si lidé řeknou.
Podívejte na toto video Gateshead Millennium Bridge. Pak se podívejte na video tohoto antiperspirantu se skoro 50 mil. shlédnutí. To jsou věci, co si lidé řeknou. Co je ve vaší prezentaci Purple Cow? Zaujmout může most i antiperspirant. Dokážete to i vy.
5. Celou prezentaci si projděte s někým komu věříte (a kdo je dostatečně kritický).
Najděte si někoho, komu věříte a je dostatečně kritický. Doporučuji kolegy, dobré přátele a partnery. Vysvětlete jim o co ve vaší prezentaci jde a pak ji celou odprezentujte jako kdybyste už šli naostro. Pozvěte dotyčnou osobu na oběd a nechte si říct kritickou zpětnou vazbu. Co se líbilo nejvíce, co nejméně? Jak jste vypadali, které myšlenky vypustit, bylo to něco opravdu výjimečného?
Tato technika vám jako jedna s mála pomůže bojovat s vlastní neobjektivitou, kterou trpíme všichni.
Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho.