5 věcí, které vás ekonomická škola nenaučí (a měla by) a co s tím dělat
Existuje pět hlavních dovedností, které byste si měli odnést z každé ekonomické školy, a většina z nich to neučí a nikdy učit nebude. Důvod je prostý – škola má tendenci vytvářet bezpečné prostředí, vy ale k učení potřebujete něco v sázce.
A tím nemyslím pouze body z testu. Potřebujete udělat dělat něco trochu odvážného a reálně si to vyzkoušet. Kolik máme na světě nadšených sportovců, protože si přečetli 1000stránkovou knížku o historii jejich sportu?
Co vás tedy ekonomická škola neučí (a měla by)?
Vytvořit něco nového. Současné rozdělení času patří z velké části memorování faktů, které jsou někde zdarma na webu, a najdete je rychleji, než dopíši tuhle větu. Biflování čehokoliv je zbytečné, protože už netrpíte nedostatkem informací. Informací je všude spoustu a zdarma. Znamená to tedy, že více lidí začíná něco nového (ať už v podnikání nebo v osobním životě)? Nemyslím si, spíše naopak. Neučí se odvaha začít s něčím reálným.
Postavení stánku s kávou před VŠE a vybudování profitabilního business modelu, který bude fungovat, vás naučí o marketingu, prodeji a vyjednávání víc, jak tři semestry z každé této oblasti.
Odvahu. Můžete celý semestr dělat seminární práce, hledat vědecké články a setkávat se s vašimi týmy. Je na tom něco odvážného? Těžko. Přitom odvaha má nejvyšší potenciál budoucích příjmů (nebo jen nových zkušeností). Dělat něco, kdy není nic v sázce je hrozně jednoduché. O to jednodušší je to, pokud je to celé fiktivní. Jde o fiktivní firmy, fiktivní peníze.
Pokud se chcete něco naučit, měli byste udělat něco, co vyžaduje hodně odvahy. A dělat to pravidelně.
Vyjednávat. Nikde jsem neviděl na škole kurz vyjednávání. Jak je možné, že nám chybí kurz na naprosto zásadní dovednost, kterou využíváme každý den? Není divu, že pak máme problém vyřídit reklamaci v obchodě, když vám prasknou baťovky. Není nám příjemné vyjednávat s prodavačkou, natož se zákazníky či vaším šéfem, vašimi dodavateli. Důvod je podle mě ten, že k vyjednávání potřebujete něco, o co vyjednávat budete. A to něco by mělo být cenné.
Pokud se chcete naučit vyjednávat dobrým začátekem je skvělá knížka Getting to Yes od Uryho a Fishera. Přidejte k tomu Bargaining for Advantage od Richarda Shella a Getting Past No a máte velmi solidní základ. A pak to denně aplikujte. Reklamujte boty, vyjednávejte slevy, vyjednávejte s kolegy, zákazníky, spolužáky, kde všude to jde. Naučíte se to stejně jako ostatní dovednosti.
Komunikovat a prezentovat. A tím myslím něco, co jde za obecné a omleté poučky soft-skills kouče v polyesterovém obleku. Vnímáme, že nás naše schopnost komunikovat a prezentovat ovlivňuje. A přesto je těžké se jí naučit a vylepšit. Čím jsou lidé výš, tím umí často lépe jednat s lidmi. A stejně se to nikde neučí. Spoustu rad totiž nejde za otřepané fráze a v nejlepším případě skočíte u Dále Carnegieho. Skvělé knížky na tohle téma jsou Crutial Conversations (komunikace) a Presentation Zen od Garr Reynoldse (prezentace, v češtině vyšla jako Prezentace a zen). Druhá zmiňována by pro vás měla být povinná výbava, pokud jste alespoň jednou použili PowerPoint (a ještě jednou použít chcete).
Prodávat. Můžete se naučit skvěle účetnictví, marketing, vývoj, projektové řízení a ekonomii a k čemu vám to bude, pokud nebude vaše firma nebo vy sami něco prodávat? Prodávat explicitně (zákazníkům) nebo jen prodávat vaše myšlenky kolegům. Prodej vás možná děsí, protože si představíte Amway, Partners či jiné multi-level finanční rozumbrady. Ne, tohle je prodej devadesátých let, kdy používáte triky jako sbírání „ano“, zneužívání konzistence nebo efektu známosti. Naučte se prodávat jako v roce 2014, pomoct vám na té cestě může Daniel H. Pink s knihou To Sell Is Human (v češtině jako Prodávat je lidské).
Co můžete dnes začít vytvářet (a učit se tak)?