Jakub Šafránek

View Original

Čas více nabízet, než se ptát

Prvním krokem je ptát se vašich zákazníků, co by chtěli.

Je super, když přijdete do obchodu a někdo si vás všimne. V Čechách se to stále nestává čas. V Asii je to normální. Zákazník je tam na prvním místě. Zažil jsem, jak prodavač běžel (běžel!) do jiného obchodu pro pár bot, které tam měli v jiné velikosti. Zažili jsem, jak mě majitelka restaurace pozvala na společné Vánoce s jejich rodinou (!), protože jsem nemohl Vánoce trávit s rodinou a byl jsem 15 000 km od domova. Nejen, že jsme Vánoce slavili spolu, ale součástí toho byl třídenní výlet po Taiwanu po různých památkách, za který nechtěli nic. To mě fascinuje doteď.

Nezapomenu, že se mi v Asii také stalo, že nejen že mi často ukázali cestu, ale zavezli mě na místo kam jsem potřeboval a ještě pozvali na oběd a ptali se, odkud jsem a co dělám tak daleko. Zeptat se druhého jak můžete pomoci  je první krok. Druhý je však konat. Neptat se, jít do toho.

Potřebujeme více lidí, kteří se v práci chovají jako dobrovolníci. Chtějí se nejen ptají, ale kteří rovnou nabízí. Před pár dny o tom psal Seth Godin. Dlouho jsem nad tím přemýšlel jak obrovský rozdíl to dělá.

Nestačí jen nabídnout pomocnou ruku, ale opravdu jí natáhnout. Často jsem se ptal mojí přítelkyně s čím chce pomoct a málokdy něco chtěla. Přemýšlel jsem nad tím. Bylo to možná hezké, ale je daleko efektivnější jít a opravdu něco udělat.

Stejně to platí v práci. Tím druhým krokem je totiž pro zákazníky dělat to, co by chtěli, ať děláte.

Přijít s řešením jejich problému. Přijít rovnou se třemi různými variantami a nabídnout jim samotným, ať si vyberou. Proč zákazníkům neuvařit kávu, nezaplatit za ně parkování, zarezervovat jim parkovací místo jen pro ně a posílat jim na narozeniny osobní dárek?

Ale to by samo o sobě nestačilo. Dělali bychom to jen pro peníze.

Více nejen nabízet, ale více dělat pro druhé. Nejen že je to fajn, ale je poměrně solidní výzkum za tím, že nás to dělá šťastnějšími.

Co bychom mohli tedy udělat pro druhé tak, že by je to opravdu zaskočilo? Ne jen pro peníze či dobrý pocit, ale protože můžete.