Certifikace výjimečnosti
Kde se můžete certifikovat na výjimečnost?
Honbou za tu správnou certifikaci trávíme často hodně času. Vybrat správné vzdělání, vybrat správné profesní vzdělání a školení a certifikáty a mít ty nejprestižnější. Nebo nejznámější? Někomu nestačí české (slovenské) školy a tak míří na cizinu. Bakalářem z Norska, magistrem z London Business School a pak MBA na Harvardu?
Rasto (Rastislav) Kulich je výjimečný člověk. Kromě jeho strhujícího CV a současné pozice country managera slovenského Google si můžete všimnout, že má MBA z Harvardu a umístil se v top 15% studentů. A zde často začíná naše mylná představa o výjimečnosti, která je masírovaná všemi vzdělávacími institucemi od základní školu po Harvard.
Je Rasto úspěšný kvůli Harvardu, nebo je úspěšný a přesto má MBA z Harvardu?
Podle mého je to spíše o přesto. Kdyby investoval tři miliony korun do svého osobního rozvoje a zajímavého projektu (vlastní firma?), nebyl by na tom stejně, možná lépe? Co potřebujete k tomu být certifikovaný na výjimečnost?
Následuje můj osobní (vysoce zaujatý) seznam věcí, které mají dnes větší hodnotu než formální dokumenty:
- Vybudované jméno v oboru profesionála
- Reálné projekty
- Spoustu reálných projektů, ve kterém se vám podařilo udělat něco výjimečného
- Bohatá síť obchodních kontaktů (není čas sejít se se spolužáky z vysoké?)
- Úzká specializace + široký rozhled doplňujících oborů (Němci mají krásný výraz "fachidiot", který označuje člověka, která zná pouze svůj obor a jinak vůbec nic)
- Když vás někdo vygoogluje, najde opravdu výjimečné informace
- Jste na Google
- Nejste na Google (ředitelé firem, o kterých jste nikdy neslyšeli a mají miliardové obraty)
- Umíte skvěle jeden či více světových jazyků (počet lidí co umí česky = polovina obyvatel NY City)
- Dokážete dobře jednat s lidmi
- Jste týmový hráč a umíme to předvést
- Umíte vést lidi
- Jste samostatný
- Umíte jasně a zřetelně prezentovat vlastní myšlenky
- Umíte tvrdě dřít*
- * (a umíte zároveň dobře odpočívat, takže nejezdíte na vybité baterky)
- Nepíšete emaily na dvě strany, vyjadřujete se krátce a jasně
V jedné větě: Vaše výsledky, síť obchodních kontaktů a široké dovednosti mluví tak hlasitě, že nemusíte něco dodávat. Jinými slovy jste tak dobří, že (prakticky) nepotřebujete CV.
Jak se rozhodnete pracovat na vaší výjimečnosti?