Co dělat, když víte, že vaše firemní slajdy nestojí za nic
Motto: "Život je příliš krátký na to, abychom se dívali na nudné prezentace."
Pokud si myslíte, že vaše firemní slajdy za moc nestojí (a chtěly by změnu) pak jste na správném místě. Pokud chcete nechat iniciativu změny na jiných, článek můžete v klidu přeskočit - změna prezentace totiž musí přijít od vás.
V průběhu mé práce v různých firmách se mi osvědčily některé postupy jak z extrémně přeplácaných a nudných slajdů udělat rozumné, srozumitelné prezentace. Zde je několik tipů.
Pokud vás prezentace baví, tak zpomalte. Pokud jste přečetli pár knížek (třeba Prezentation Zen), baví vás vytvářet vizuální prezentace a korporátní slajdy jsou pro vás jak hudba na dobrou noc, tak zpomalte. Nesnažte se na vaše kolegy vychrlit všechny tipy a vše, co by se mohlo změnit. Snažte se měnit postupně a pomalu.
Nekritizujte původní slajdy. Pokud se pustíte do kritiky starých prezentací, nejspíše někoho urazíte a zablokujete si cestu k jakékoliv změně. Dejte vašim kolegům a vašemu šéfovi na výběr. Vytvořte ukázku několika slajdů podle pravidel prezentací v 21. století. Ukázku dejte vedle starých slajdů. Co se jim líbí více? Co by se mohlo začít používat? Na všem se asi neshodnete, ale částečná výhra je zde totální výhra.
Nabídněte varianty. Pokud si myslíte, že by vaše slajdy potřebovaly totální změnu, zkuste vytvořit tedy novou prezentaci a domluvte se s vedením, že uděláte jednu (jednu!) prezentaci zákazníkům (na konferenci, na meetingu), která bude podle nových pravidel. Nebude to stát žádný čas (uděláte to vy) a může to přinést jen pozitivní výsledek. Odkazovat se na "jeden testovací běh" pomáhá překonat strach zahodit staré slajdy.
Lidé si své staré slajdy hlídají jako své děti (bez ohledu na to, jak ošklivé jsou). Někdo si dal tu práci vytvořit uspávače, které pak předčítá před publikem. Přijměte jako fakt, že je bude bránit jako vlastní děti. Zkuste navrhnout jednu změnu (graf, tabulku), nebo navrhněte že budete jednou prezentovat bez slajdů - chybí někomu staré slajdy? Pokud ne, zahoďte je a vytvořte úplně nové.
Ukažte dobré příklady z praxe. Dejte si 15 min meeting na téma prezentování ve vaší firmě. Ukažte na setkání dobré příklady z praxe z vašeho oboru. Můžete také ukázat prezentace z TED nebo místních českých TEDx prezentací a na konci předneste výhody a přínosy nového prezentování u vás a náklady starých prezentací (všichni spí, nikdo nedává pozor, nepřehlednost atd.).