Dvě protichůdné kariérní strategie - Kennedy měl pravdu
Motto: " My fellow Americans, ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country." - J. F. Kennedy
Pozoruji, že lidé často volí v životě dvě různé strategie kariérního postupu. První strategie velí soustředit se na vlastní zisk, druhou žene pohled na dobře odvedenou práci.
První strategii říkejme "Co svět může udělat pro mně?". Její soustředění je dovnitř, na vás, na to co můžete získat.
Lidé s tímto myšlenkovým modelem řeší, jak by mohli získat povýšení, vyšší plat, jak dostat lepší služební auto. Zajímají se o to jak být řečníkem na TEDx, jak získat pozornost bloggerů, články v novinách a sloupky v časopisech.
Jak vás asi napadlo, tato strategie je velmi ošemetná. Základy ekonomie praví, že pokud chcete získat v životě něco cenného, musíte nabídnout něco cenného na oplátku. Proto pokud neustále čtete články na Lifehackeru o tom jak sehnat více peněz, vaše soustředění je na špatném místě. Lepší peníze totiž nepřijdou často za lepšími vyjednávacími schopnostmi (i když to roli hraje), ale za tím, kdo je pro společnost (zákazníky) opravdu cenným. Protože to je to, co zákazníci jediné řeší. Pokud jdete do restaurace, je vám srdečně jedno, jestli to daný kuchař dělá z lásky ke kuchařině nebo z lásky pro peníze. Chcete se dobře napít, dobře najít a být v příjemném prostředí s dobrou obsluhou. A to jsou cenné věci, které stojí za to nabízet.
Druhá strategie, "Co můžu nabídnout světu?", se soustředí ven (na zákazníky).
Tito lidé řeší jak dělat svou práci lépe. Jak dodávat projekty načas, jak se zlepšit v jazycích, jak vylepšit svůj produkt a zdokonalit svoje dovednosti. Soustředí se na to, jak mohou dělat svou práci lépe. Tím se zlepšují, nabízí na trhu hodnotnější služby a tím samozřejmě mohou postupně nabízet služby za vyšší ceny. Tyto vyšší ceny vedou k vyššímu příjmu.
To by nebylo ještě samo o sobě kompletní. Druhá cesta vede totiž také k větší spokojenosti. Pokud stále hledíte do světa s otázkou co z něj můžete získat, budete mít často pocit, že toho dostáváte málo. Že by šlo víc.
Kterou strategii zvolíte vy?