Jak můžete z Q&A snadno udělat nejlepší část vaší prezentace
Otázky a odpovědi (Q&A) na konci vaší prezentace nebo workshopu mohou být poměrně snadno nejužitečnější částí celé akce. Nejde tak ani o to, že každý se může na cokoliv zeptat. Nejde tak ani o to, že se skoro vždy bude někdo ptát na záludné otázky, na divné otázky, na otázky na které neznáte odpověď, na otázky které vás nenapadlo že by se někdo mohl zeptat.
Jde o to, že díky Q&A můžete vytvořit s lidmi v publiku vztah. Můžete začít komunikovat na osobní úrovni a reagovat na základní lidskou potřebu. Druhou věcí je to, že se tak budete stávat opravdu dobrým řečníkem. Naučí vás to improvizovat, rychle reagovat na otázky a rychle řešit narušitele vaší akce.
Tady je seznam (bez jakéhokoliv pořadí) mých osobních tipů, které vám mohou (ale nemusí!) pomoci dobře vést Q&A:
- Zamyslete se nad tím, s čím lidé nejspíše nebudou souhlasit. V Čechách jsou oblíbené dotazy stylu "A teď vám položím otázku, na které vám dokážu, že nemáte pravdu". Lidé rádi hledají důvody proč něco nejde.
- To, že někdo hledá důvody, proč něco nejde neznamená to, že nefunguje to o čem jste mluvili.
- Připravte se na typické účastníky diskuze - "zvídavec", "tohle nebude nikdy fungovat", "to jsem tedy zvědavá", "zajímá mě více", "dáte mi další tipy", "potřebuji to rozvést", "dejte mi více příkladů", "vysvětlíte mi to znovu", "jak to používáte v praxi", "zajímá mě jen vaše praxe, jakou máte?", "zajímá mě teorie, o kterou se opíráte".
- V rámci Q&A můžete rozdávat různé dárky. Ať už knížky, čokoládové bonbony nebo jen poděkovat za každý dotaz. Potěší to.
- Je dobrou praxí dotaz zopakovat, aby ho publikum slyšelo.
- Připravte se na otázky, na které nebudete znát odpověď. (Nejde to, takže se prostě jen smiřte s tím, že to nastane).
- Dělejte delší Q&A a snažte se mluvit co nejotevřeněji a neupřímněji.
- Pokud někoho zajímá nějaké téma a chce se o něm rozpovídat, je dobré se zeptat publika pro kolik lidí je to aktuální. Pokud pro většinu, jděte do toho. Pokud pro nikoho kromě toho, kdo položil dotaz, vezměte to rychle.
- Děkujte za dotaz z publika, chce to odvahu se zeptat.
- Pokud nevíte na něco odpověď, vyžádejte si vizitku, na vizitku si napište dotaz a pošlete pak osobní email s odpovědí. Docela silná technika.