Jak přemýšlení o kávě z nádražního bufetu může pomoci vašemu byznysu
Proč není každá káva skvělá? Proč všude nedostanete excelentní espresso od usmívající se servírky se sodovkou na čistý stůl? Je dobrá káva raketová věda, nebo je problém někde jinde?
Kávu můžete rozdělit na čtyři druhy, které jsou platné i pro výsledky podnikatelských aktivit.
Excelentní espresso, ruční práce. Připravit dobré espresso dá práci. Potřebujete dobré zrno, zkušeného baristu, správnou teplotu, tlak a doladit tisíc a jednu drobnost. Je to také nejisté - ne každé espresso dobře vyjde, někdy budete muset dělat nové. Ještě hůř u cappuccina. Pokud podnikáte tímto způsobem, soustředíte se na individuální kvalitu za vysokou cenu. Čínské levné zboží vám starosti nedělá, nejspíše máte šanci na úspěch.
Slušná káva z automatu. Koupit dobrý stroj, který bude obsluhovat levná pracovní síla. Z lidí jste udělali nahraditelné součástky vašeho business modelu. O to je snazší ho okopírovat, ale pokud držíte nízké náklady a vysoký obrat, můžete sekat jednu kávu za druhou. Musíte hrát na objem, reklamu a známé jméno. Jinak jste prostě šedý průměr, káva z nádražky, jeden z tisíce.
Káva není náš byznys. Občas si dáte třeba kávu v české restauraci. Očekáváte zabijáckého turka a dostanete super kávu. Víte, že v téhle restauraci si dávají záležet i na drobnosti. Naopak můžete dostat hroznou kávu v místě, kde káva také není jejich business. Raději jí nenabízejte, nebo jí dělejte dobře.
Turistická odrbávačka. Hrajete na to, že nikdo jiný nemá místo jako vy (byznys model jako vy, konkurenti opravdu žádní?). Buďto hrajete na turistické místo (káva), nebo na evropské fondy, známosti a monopol (podnikání). Dlouhodobě neudržitelné, ale možná můžete chvíli vydělávat. Podnikání stylu let devadesátých.
Když vidíte opravdu průměrné služby v průměrném podniku, zkuste se zamyslet. Co tomu chybí? Proč byste k takovému místo podruhé ani nepřešli chodník?
Myšlení na to, proč je něco průměrné dobře vytříbí vaše smysly. Krmit váš mozek success story proč je něco skvělého je snadné, ale nemusíte u toho myslet. Raději se trénujte ve hledání toho, co chybí.
A pak to snadno přidáte do vašeho byznysu.