Kopání hluboké jámy a vítězství navzdory osudu
Navzdory všemu jste dokázali něco neskutečného. S malou ocelovou lopatkou se vám podařilo vykopat několik desítek metrů hlubokou jámu, do které by se s přehledem vešlo celé nákladní auto. Zajímají se o vás média, na Twitteru vám přibyly tisíce followerů a nestačíte se divit, kolik lidí vás najednou potká na ulici a srdečně vás zdraví. Navzdory osudu se vám podařilo dokázat něco, o čem ostatní snili. Takovýto mistrovský výkon vám změnil život. Lidé vás najednou znají.
O jámu ale nikdo nemá zájem. I když máte radost, po několika týdnech si všimnete, že jáma nejde prodat. Nejde ani pronajmout a nikdo o ní vlastně nemá opravdový zájem. Zkusili jste vše – inzeráty na internetu, Google AdWords i založit webovou stránku o vlastní jámě. Pochopili jste, že vám dlouho dobu někdo lhal. Vytrvalost, tvrdá práce a ambice nestačí, pokud jste kopete neprodejnou jámu. Můžete sice jezdit po konferencích, ukazovat se s ní na fotkách a pořádat školení o tom, jak takové jámy kopat. Budete ale pouze házet svůj čas a peníze do jámy.
Vytrvalost je skvělá věc, ale v kombinaci s racionálním cílem. Kopat jámu je iracionální, protože ve výsledku o ní nikdo nebude mít tržní zájem (kromě médií). Poptávka na trhu vám určuje mantinely, držte se jich. Mít spoustu followerů je fajn, ale nemít žádné a mít přesto solidní business, to je daleko lepší.
Tvořte hodnotné produkty. Nekopejte jámy. Jděte.