Jakub Šafránek

View Original

Na co si dát před/po prezentaci pozor

Desítky prezentací mě naučily dávat si na některé věci velký pozor. Kolikrát jsem se zbytečně spálil a kdyby mi to někdo shrnul v jednom blogu, mohl jsem se různým chybám snadno vyhnout.

Proto vám dnes píšu. Na co si dát tedy před prezentací pozor a čemu se vyvarovat?

Poproste organizátora o kontakt (mobil) a jasný popis toho, jak se na místo dostanete.

Párkrát se mi stalo, že jsem neměl mobil na organizátora a ani popis, jak se na místo dostat. Výsledkem byl příchod o pár minut později, než bych chtěl a zbytečný stres. Vezměte si kontakt a nechte si vysvětlit, jak se na místo dostanete. Občas se vám stane, že organizátor na místě nebude a budete se muset obejít bez něj. Klidně si tak vezměte kontakt na záložního člověka na kterého se můžete obrátit.

Připravte se na to dorazit na místo alespoň o 40 minut dříve.

Skoro vždycky v prezentacích nejde vše podle plánu - nepůjde projektor, nepůjde vám zapojit počítat, nepůjdou stáhnout rolety, v místnosti bude děsné horko, zapomenete si slajdy a ukradnou vám počítač atd. Dějí se různé věci a je dobré proto přijít min. o 40 min dříve, díky čemuž budete mít čas vše vyřešit. Chození včas je známkou profesionality. Když přijdete dříve, jako první připojte notebook a zkontrolujte z poslední řady (nebo nejhoršího místa, kde člověk může sedět) vaše slajdy. Není tam žádný překlep? Je vše dobře čitelné? Fungují videa se zvukem, jdou vám plynule zobrazovat slajdy? Klidně někoho poproste ať je projde s vámi.

Nechte si slajdy zkontrolovat od někoho jiného.

Zaručím vám, že i když si prezentaci desetkrát projdete, snadno vám projde nějaká gramatická chyba nebo překlep. Poproste někoho (kupte přítelkyni čokoládu) ať s vám slajdy projde, jestli je vše v pořádku. Zabere to pět-deset minut a můžete se vyvarovat naprosto zbytečným hrubkám.

Mějte připravené vizitky.

Z mojí zkušenosti lidé na vizitky stále dají. Je to něco fyzického, co můžete snadno předat. Vřele doporučuji moo.com, kteří podle mého umí udělat nejlepší vizitky na světě a nejsou vůbec drazí. S českými firmami nemám dobré zkušenosti, moo má skvělý servis a vždy jsem byl spokojen. Po prezentaci se tedy nesbalte hned k obědu, ale bavte se s publikem - které body je zaujali, co se jim naopak nelíbilo, kde s vám třeba nesouhlasili. Ukážete tak opravdový zájem o publikum a vizitky vám usnadní další kontakt s novými lidmi.

Po prezentaci se zeptejte co se vám nepovedlo.

Z mojí zkušenosti mají lidé tendenci se ptát otázkou "Co se vám na mé prezentaci líbilo/co vás zaujalo?". To je docela dobrý opening, ale nedá vám to tucha o tom, jak prezentaci pro příště zlepšit. Zkuste k tomu přidat jednoduchou otázku - "Jaká změna by podle vás prezentaci nejvíce zlepšila?". Ptejte se po kritice, ptejte se po tom, kde s vámi lidé nesouhlasí. Hledat přitakávače a lidi, kteří vám pouze přejí to dobré a neřeknou kritiku vám nepomůže při přípravě další prezentace.