Přistupovat k businessu jako k ranní kávě (a jak nebýt zahořklým kávomatem)
Obrázek: 131/365 Caffeination, brandonhuang, flickr.com
Před pár dny jsem si jízdu vlakem chtěl zkrátit ranní kávou, která by mne postavila na nohy a mile zahřála. Vydal jsem se vlakem dozadu do bistrovozu a objednal si jedno kelímkové cappuccino. Číšníkovi netrvalo dlouho splnit zadanou objednávku a já si tak po pár minutách usedal zpět na své místo ve vagónu. Na ranní kávě mě překvapilo to, co tak často vídáme v mnoha různých oblastech businessu (služeb).
Obecně jsou podle mě totiž tři výsledky vašeho snažení, ať už jde o jakoukoliv službu. Nultou možnost přeskočme, protože výsledek „opravdu špatná káva a žádná sušenka“ nemá smysl, je to fail. Jsou to všechny ty restaurace před zavřením, prázdné kadeřnictví a opuštěné sámošky. To není business, to je prázdná jáma, kam budete jen házet promarněné investice.
Co vlastě prodáváte – o čem to je?
Prodáváte „špatnou kávu a špatnou sušenku“ – Nespoléhejte se na to, že váš úspěch tkví v chabé konkurenci a být dobrým znamená být jediným na trhu. Je jen málo restaurací na letišti Ruzyně, místa jsou drahá a omezená, přesto tam jsou opuštěné kavárny. Zákazníci si prostě nic nedají. Spadají sem i všechny prodejny a restaurace soustředěné na turisty. Zákazníci budou volit raději nic, než ztrátu. Zákazníci jdou nejčastěji na jistotu.
Prodáváte „skvělou kávu a žádnou sušenku“ – Víte co je důležité a na to se soustředíte. Sem spadají ty nejlepší prodavači párků, nejlepší pizza ve městě i pojízdný stánek Mama coffee případně Kofi Kofi. Vědět co je důležité je umění a umíte to dobře.
Prodáváte „skvělou kávu a skvělou sušenku“ – Víte co je dobré, soustředíte se na kvalitu, která samozřejmě přichází s vyšší cenou. Nemusíte se tak bát konkurence, ale je potřeba hlídat náklady a příjmy a dostatek zákazníků.
Průměrné služby nikoho nenadchnou, a pokud nejste levní, zkrachujete. Nejspíše to ale budete muset zavřít i tak. Průměr tedy není možná volba, i když se nás školy snaží přesvědčit o opaku. V businessu neexistuje „dobrá za tři“. Možností jsou skvělé nejdůležitější služby, tedy jádro vašeho podnikání. Druhá možnost je skvělé jádro i skvělé vše okolo, ale dejte pozor na náklady a dostatek zákazníků.
Pokud víte o čem je váš business, máte vyhráno. Vylepšujte vždy to nejdůležitější a nebudete tak muset leštit skleničky na Titanicu.