Jakub Šafránek

View Original

Proč by i na vás měli čekat, i když neprodáváte iPhone 5?

Jdete kolem restaurace a vidíte frontu lidí až na ulici. Zastavíte a řeknete si, že se něco hodně zvláštního musí dít uvnitř. Začnete mít zájem a chcete to také vidět. Připojíte se do fronty a chcete alespoň nakouknout. Proč by přece ty lidé tady stáli? To nebude jen tak.

Okolo jdou další kolemjdoucí a vidí vás, jak stojíte ve frontě. Řeknou si, že o to přece nemohou přijít. Nedá jim to, přece by mohli přijít o něco zajímavého. Kdy naposledy viděli hospodu, u které se stála fronta? Postupně fronta houstne, protože další a další lidé se postupně připojují do hloučku těch, co se dovnitř ještě nedostali. Nebude to snadné, už tam lidé stojí nějakou chvíli a přeci se řada ještě neposunula.

Sociální důkaz (social proof) nás ovlivňuje snad nejvíce ze všeho. Chceme řídit auta, které vidíme na ulici a v reklamách, chceme mít stejné telefony a zajímá nás to, co zaujme. Nejen co je nedostupné, je zajímavé, ale také to, o co má zájem hodně lidí. 

Jen tak mimochodem:

  • Jak byste mohli ukázat, že je o vás (Vás, vaše služby, váš produkt) opravdový zájem?
  • Jak byste mohli zákazníkům dát na vědomí, že vaše nabídka je omezená a měli by tak pospíšit a nakoupit už teď?
  • Nejen vysoká poptávka, ale i chování ostatních ovlivňuje naše rozhodnutí. Kdy chování ostatní pozitivně, rep. negativně ovlivňuje vás?