Transakce vs kontakt
Některé restaurace fungují jako továrna. Dostanete vždy stejný lístek. Číšníci vás zdraví dle příslušného manuálu. Manuál napsal vedoucí provozu nebo majitel restaurace a vynucuje si chování zaměstnanců dle stanového řádu. Kuchař už nepřináší nové inovace. Vaše KVZ (knedlo–vepřo–zelo) vypadá vždy stejně dobře, ale začíná vás to nudit. Říkáte si, proč by se nemohl někdo začít chovat kreativně. Je jen jedna správná cesta jak zdravit, upéct maso, napsat jídelní lístek?
Společnosti, které už odpustily od modelu industriální ekonomiky, se nebojí ztrát. Ano, špatný blog, tweet, příliš originální pozdrav zákazníka může znamenat ztráty. Většinu času to ale bude přinášet zisk, pokud dáte lidem šanci používat vlastní mozek. Určitě je dobré mít příručku, postup, návod… ale buď je váš business industriální (výroba), ale daleko pravděpodobněji je váš business o kontaktu.
Nudné si nikdo nezapamatuje, stejně jako stejné. Všimli jste si někdy prodavačky v supermarketu, která nemohla přijít tentokrát do práce? Buď jste nahraditelnou součástí systému, nebo se snažíte o kontakt. Lidé schopni tvořením lidského kontaktu s ostatními nám budou vždy chybět, na jakékoliv pozici.