Tři tipy jak můžete proměnit vaše nápady v realitu
„Génius je jen jedno procento inspirace a 99 procent potu.“ - Thomas Alva Edison
Čekat na heuréku se nevyplatí, protože váš nápad stejně nebude mít (bohužel) takovou cenu, jak si myslíte. Máme často pocit, že je to dobrý nápad, co nás dělí od reality.
To, co nás často dělí od přetvoření našich nápadů do reality není nedostatek fantazie, ale nedostatek akce. Nápady jsou důležité, ale jejich exekuce je daleko důležitější. Málokdo si představí váš produkt (službu) než je doopravdy hotová a je těžké něco posuzovat, pokud se to ještě doopravdy neprodalo.
Soutěže nejlepších podnikatelských plánů jsou tak spíše soutěže nejlepšího grafického citu a stylistiky, než soutěž podnikatelského ducha a čuchu. Sednout si na zadek, vyhledat pár studií a pak tam "střelit" prodeje v řádů stovek tisíc korun za pár měsíců provozu nové služby je totiž daleko bezpečnější, než jít (volat, psát, nabízet) a prodávat.
Jak tedy proměnit vaše nápady v realitu? Nabízím tři tipy, které se mi osvědčily a můžete je také vyzkoušet.
1. Stanovte si tři hlavní metriky, které budete každý den sledovat . Věřím na každodenní postup po malých krocích. Je sice skvělé, pokud se zapřete a strávíte 20 hodin prací na vašem novém projektu, ale druhý den bude váš výkon nejspíše velmi mizivý. Proto si stanovte tři metriky, které budete každý den sledovat.
U mě je to aktuálně základní BUM (Buduj, Uč se, Medituj). Sleduji kolik hodin denně strávím na dvou pracovních projektech (buduj), kolik hodin denně strávím učením a kolik minut strávím denně běháním. BUM se snadno pamatuje. Výsledky metrik potřebujete vidět - doporučuji si nalepit na zeď týdenní kalendář z Outlooku a zapisovat každý den hodiny ve vašich třech metrikách. Nebo prodeje, nebo koruny, nebo počty oslovených zákazníků.
2. Organizujte především akce, ne nápady. Je snadné se místo práce pustit do výzkumu trhu, čtení knížek a článků. Přečtěte si tři knížky na téma vašeho projektu a pusťte se do práce, po jejich přečtení nikdy nečtěte, nezkoumejte dále dříve, než jste pár hodin nepracovali na vašem projektu.
Je pro nás daleko bezpečnější tzv. prokastinovat na učení, než se věnovat doopravdy práci. Stanovte si, kdy se přestanete připravovat a kdy začnete závodit.
3. Vytvořte malý akční tým. Dobré nápad většinou (ne vždy) potřebují alespoň malý tým na to, aby se staly realitou. Najděte tedy další dva, kteří by s vámi mohli projekt rozjet. Někdo vám může pomáhat s administrativou, organizováním, účetnictvím, marketingem, právními otázkami nebo přímo s vaším projektem.
Nesnažte se vše udělat sami, naučte se delegovat vytvořením malého týmu, kterého povedete. Výhodou je, že pak budete více tlačeni do akce - lidé budou čekat ne na vaše další nápady, ale akci. Budou čekat na to, co mají dělat.
Co vám pomáhá v tom měnit nápady na realitu?