Odpovědnost za změnu a inovaci
teď má každý z firmy, od uklízečky po generálního ředitele. Pokud nevylepšujete, stagnujete. Pokud stagnujete a současně jde celý svět dopředu, upadáte.
Jsou dvě verze toho, co se vám teď honí hlavou. Říkáte si, že nemůžete něco změnit a inovovat, nebo si říkáte, že neumíte nic změnit. Prvnímu bych věřil. Pokud vyplňujete daňová přiznání nebo otáčíte maso na grilu v McDonaldu, je těžké něco změnit. Že ale neumíte něco změnit? To neberu.
Je úplně jedno, jestli otáčíte maso na grilu v McDonald’s a nic nevylepšujete, neměníte, nebo jste na vyšší pozici a stejně nic neměníte. Vaše cena závisí na vaší vzácnosti. Diamanty jsou drahé, protože jsou vzácné, těžko nahraditelné. Vzácné je teď promluvit, udělat něco jinak trochu lépe. Věřím, že to nemyslíte špatně. Byli jsme roky trénováni k tomu být zticha, brát věci tak jak jsou. Seděli jste ve školní lavici, chtěli jste být rebeli. Spoustu věcí šlo zlepšit a přece – a přece škola funguje skoro stejně, jako fungovala předtím. Být zticha a držet krok nám bylo odmalička blízké.
Posunete se o deset let dopředu, sedíte na meetingu. „Má ještě někdo nějaké otázky?“, slyšíte. Kolik lidí kdy položí nějakou otázku? Znáte to ticho, kdy většina lidí doufá, aby manažer to ticho utnul a byla přestávka. Stejný systém jako na střední, jako na základce. Roky trénování v tom být zticha.
Vaše firma vás potřebuje. Potřebuje váš upřímný názor, nápad jak něco vylepšit. Potřebuje právě váš hlas. Máte v rukou šanci, kterou nikdo tak dobře neměl, jako vy máte teď. Zítra zvedněte ruku, promluvte, probourejte to ticho. Udělejte něco jinak a trochu lépe.