Ať platí nebo ať se také usmívají? A barista Matyáš.
/Je váš business jenom o businessu, nebo i o úsměvu?
Přečtěte si libovolnou knížku o podnikání. Dozvíte se o marketingu, financích, účetnictví, USP, CTA a WIIFM. Jasně, že za služby mají zákazníci zaplatit. Jasně, že máte dělat dobré služby. Ale než to rozvedu, rád bych vám představil Matyáše.
Maytáš pracuje jako barista v kavárně Costa Coffee na střeše obchodního centra Chodov. To, co ho liší od desítek baristů, které jsem poznal na cestách, je jeho umění prodávat nejen kávu, ale i úsměvy. Své řemeslo zná dobře. Zná kompletní nabídku z hlavy, umí udělat perfektní kávu a usmívá se, i když je deset minut do zavíračky (a nejspíše toho má plné zuby, i když to na sobě nikdy nedává znát).
U zákazníků se často zastaví, zeptá se jich jestli jsou spokojeni a buďto prohodí nějaký skvělý vtip nebo se bude jinak snažit vám udělat úsměv na tváři. To už je umění, to není čistý business. A já věřím, že to je revoluce, jejíž je dobré být součástí.
Každý vtip, který se zákazníkem prohodíte, nemusí vyjít. Každý začátek konverzace o který se pokusíte nemusí vyjít. Je to ale lepší, než se stát kolem u vozu. Plnit rozkazy, nedat do toho srdce a vidět výsledek businessu jen jako platícího zákazníka znamená být člověk jen napůl. Každý z nás má v sobě kousek Matyáše.
Deset tipů, jak můžete proměnit váš business v umění (a které proto nemusejí vždy vyjít):
- Občas zákazníky obdarujte malým dárkem, který je myšlený upřímně a nečekají ho.
- Zavolejte, napište zákazníkovi jestli byl spokojený.
- Když něco vidíte, něco udělejte. Prohlíží si zákazník vaše zboží? Řekněte mu příběh toho zboží, odkud pochází. Ukažte, že nekupuje krámy, ale něco s duší.
- Poočku zákazníky pozorujte a když vidíte, že jim něco chybí, tak jim něco nabídněte.
- Mějte smysl pro humor.
- Znejte svoji nabídku dobře a buďte schopni nabídku upravovat i pro speciální přání.
- Přidejte do balíčku kartičku s poděkováním.
- Slavte narozeniny s vašimi zákazníky (Starbucks vám zasílá kupon na vaše narozeniny na kávu zdarma).
- Oslovujte zákazníky jménem (jak snadněji můžete vytvořit pravidelnou klientelu).
- Pamatujte si příběhy, které vám zákazník říká.
A jeden bonusový:
- Znejte nejlepší služby pro vašeho zákazníka, naučte se umění doporučit to dobré. (Jsou dva typy kadeřníků. Ten druhý typ se vám neptá, jak to chcete, ale nabídne vám ten nejlepší střih, který pravděpodobně neznáte a bude super.)
Ne každý pokus o to být více v businessu lidí musí vyjít. Přiblíží vás to ale k vašim zákazníkům a raději se k vám budou vracet. Kdo přeci nemá rád pocit, že nejen dobře nakoupil, ale byl to prostě super zážitek?