Certifikace výjimečnosti

Kde se můžete certifikovat na výjimečnost? 

Honbou za tu správnou certifikaci trávíme často hodně času. Vybrat správné vzdělání, vybrat správné profesní vzdělání a školení a certifikáty a mít ty nejprestižnější. Nebo nejznámější? Někomu nestačí české (slovenské) školy a tak míří na cizinu. Bakalářem z Norska, magistrem z London Business School a pak MBA na Harvardu?

Rasto (Rastislav) Kulich je výjimečný člověk. Kromě jeho strhujícího CV a současné pozice country managera slovenského Google si můžete všimnout, že má MBA z Harvardu a umístil se v top 15% studentů. A zde často začíná naše mylná představa o výjimečnosti, která je masírovaná všemi vzdělávacími institucemi od základní školu po Harvard.

Je Rasto úspěšný kvůli Harvardu, nebo je úspěšný a přesto má MBA z Harvardu?

Podle mého je to spíše o přesto. Kdyby investoval tři miliony korun do svého osobního rozvoje a zajímavého projektu (vlastní firma?), nebyl by na tom stejně, možná lépe? Co potřebujete k tomu být certifikovaný na výjimečnost?

Následuje můj osobní (vysoce zaujatý) seznam věcí, které mají dnes větší hodnotu než formální dokumenty:

  1. Vybudované jméno v oboru profesionála
  2. Reálné projekty
  3. Spoustu reálných projektů, ve kterém se vám podařilo udělat něco výjimečného
  4. Bohatá síť obchodních kontaktů (není čas sejít se se spolužáky z vysoké?)
  5. Úzká specializace + široký rozhled doplňujících oborů (Němci mají krásný výraz "fachidiot", který označuje člověka, která zná pouze svůj obor a jinak vůbec nic)
  6. Když vás někdo vygoogluje, najde opravdu výjimečné informace
  7. Jste na Google
  8. Nejste na Google (ředitelé firem, o kterých jste nikdy neslyšeli a mají miliardové obraty)
  9. Umíte skvěle jeden či více světových jazyků (počet lidí co umí česky = polovina obyvatel NY City)
  10. Dokážete dobře jednat s lidmi
  11. Jste týmový hráč a umíme to předvést
  12. Umíte vést lidi
  13. Jste samostatný
  14. Umíte jasně a zřetelně prezentovat vlastní myšlenky
  15. Umíte tvrdě dřít*
  16. * (a umíte zároveň dobře odpočívat, takže nejezdíte na vybité baterky)
  17. Nepíšete emaily na dvě strany, vyjadřujete se krátce a jasně

V jedné větě: Vaše výsledky, síť obchodních kontaktů a široké dovednosti mluví tak hlasitě, že nemusíte něco dodávat. Jinými slovy jste tak dobří, že (prakticky) nepotřebujete CV.

Jak se rozhodnete pracovat na vaší výjimečnosti?