Dárky zdarma a konec marketérské reciprocity

Slevové poukazy zdarma, ochutnávky zdarma a dárkové kupony na vaše narozeniny, svátek i výročí od každé druhé společnosti. Dárky nás zavazují je splatit a společnosti je roky používaly jako svůj trik vytáhnout z nás více peněz. Jejich čas je u konce.

Ano, ten prodejce aut vám nevařil kávu jen proto, že chtěl být zdvořilý. I tak malý dárek jako káva mu dává lepší vyjednávací pozici a vy spíše řeknete „ano“ na příplatkovou výbavu. Už víte, proč je ve Student Agency káva zdarma?

 Je čas s tím přestat. Začíná nás obtěžovat, když nám každá druhá neziskovka zasílá propisky a jiné „dárky“ s jasným cílem – vysolit na stůl více peněz. Obchodníci a prodejci začínají být pěkně otravní a další kupon na sedmý nápoj zdarma to nevyřeší. Jak ale tedy působit na zákazníky, abyste zvýšily tržby a přitom zákazníka neotrávili?

Investujte do současných zákazníků a investujte do budování vztahů se současnými zákazníky.

Náklady na odměnění současného zákazníka jsou většinou daleko nižší, než na získání zákazníka nového. Číšník, který si pamatuje jídlo, které si nejčastěji objednáváte. Řezník, který vám doporučí ten nejlepší vepřový bůček. Učitel, který vám doporučí skvělou knížku na webu. Všichni ti investují do svých zákazníků a budují tak s vámi vztah. Věří vám a jsou ochotni do vás investovat, aniž by čekali něco hned zpět. Ten zisk nemusí třeba ani přijít. Proč to tedy dělají? Protože musí, cítí to jako závazek vůči svému umění.

Budete zase zákazníky uplácet lacinými triky, nebo se rozhodnete vstoupit do neznáma a investovat do zákazníků, aniž byste čekali hned něco zpět? Dlouhodobá investice přinese vysoké zisky. Zisky na obou stranách. Vstupte do neznáma, investujte.

Edit 14. 3. 2013: Opraven hovězí bůček na vepřový. Děkuji p. Josefu Menclovi za upozornění.