Jak číst knížky pro práci

Pokud čtete knížku, ze které se chcete něco naučit, podle mě děláte nejspíše dvě chyby - přeskakujete ty opravdu těžká zadání a netrávíte mnoho času po jejím přečtení přemýšlením nad tím, jak nové informace aplikovat.

Mám v knihovně několik stovek knížek, ale trvalo mi dlouho pochopit, že přečíst nestačí. Můžete si přečíst knížku "Konec prokrastinace", ale pokud opravdu, opravdu (!) nezačnete dané principy aplikovat v praxi, je úplně k ničemu. Dejte jí raději do knihovny nebo někomu darem, pokud si neodnesete alespoň tři věci do svého života.

Můj seznam tipů, jak číst businessové knížky:

  1. Nečtěte je od začátku do konce. Najděte si to nejdůležitější  a to přečtěte jako první.
  2. Zkuste náhodné procházky knihkupectvím, zkuste někdy něco z úplně jiného žánru. Pokud programujete celé dny v C++, zkuste třeba ekonomii, filozofii nebo psychologii. Nebo design.
  3. Z každé kapitoly si napište na papír jeden koncept, který chcete začlenit do svého života. Napište si konkrétní body co budete dělat ve svém životě jinak.
  4. Napište na svém blogu článek o té knížce, doporučte jí někomu, udělejte prezentaci v klubu Toastmasters nebo jinde na základě té knížky. Učením druhých se nejlépe naučíte.
  5. Mějte jasný cíl. Proč chcete danou knížku číst, jaký problém má podle vás řešit? Co uděláte po jeho přečtení?
  6. Čtení businessových knížek je krásná forma prokrastinace. Ještě jedna knížka a už začnu podnikat! Ještě jedna knížka a už udělám prezentaci, začnu hubnout! Přečtěte si tři knížky v top 100 na Amazonu na dané téma a pak 3 měsíce jen makejte bez čtení čehokoliv dalšího.
  7. Čtěte knížky z různých oborů, ne jen businessu. Vřele doporučuji číst zajímavé životopisy slavných, design, typografii, psychologii, filozofii. Nové nápady se začnou spojovat.
  8. Co jste vlastně  četli? Po přečtení knížky si sepište pět hlavních myšlenek, které jste si odnesli. Jak jsou vám užitečné? Co s nimi budete dělat? Nic vás nenapadá? Přemýšlejte znovu.
  9. Přečíst takovou knížku a nic neudělat - je lepší nezačínat. Pokud víte, že nic nezměníte, neztrácejte čas čtením takových knížek.
  10. Pusťte se do těch opravdu odborných. Nehledejte jen tituly typu  "52 kroků k organizovanému životu", čtěte také odborné knížky, velmi odborné. Takové, kterým nebudete občas rozumět. Jen tak porostete.

Pokud si vybere tři tipy a přečtete tak jednu knížku za 14 dní, garantuji vám, že do roku budete mít špičkové know-how z vašeho oboru a oborů dalších.