Proč si nejlepší kávu v Praze můžete dát v prodejně elektroniky a foťáků

Time for a coffee - vjeran2001 (sxc.hu)

Time for a coffee - vjeran2001 (sxc.hu)

Krátce - protože na to nekašlou. 

Skvělá káva Double shot je nyní dostupná jak v Alze (Alza café) na Holešovicích, tak v nedalekém Megapixelu. Jak je možné, že jednu z nejlepší káv v Praze si můžete dát při čekání na balíček v obchodě s elektronikou a foťáky? Nestačil by tam jen automat na kávu za pětikačku? 

Nestačil. Protože jde o  přínos z pohodlí.  

Když obejdete většinu kaváren v Praze, zjistíte jednoduchou věc. Většinou servírují buďto naprosto nepitelné lektvary, nebo naprosto standardizované extrakty převážně italských brandů. Pak si někdo usmyslí, že začne servírovat svým zákazníkům naprosto skvělou kávu při čekání na vysavač, nový monitor nebo mixér, můžete mít pocit, že řeší blbosti. Možná byste si řekli - vždyť nejsou přece kavárna. Nejsou, ale stejně jako kavárna jsou v businessu služeb.  

V podnikání se vyplatí myslet na tzv. přínos z pohodlí. 

Jak byste mohli zákazníkům čekání zpříjemnit? Je na ně personál usměvavý? Pozdraví je někdo, když vejdou dovnitř? Mohou k vám snadno zajet autem? Cítí se u vás dobře? Všechny tyhle věci nevypadají zas tak důležitě, ale dohromady tvoří často zásadní důvody pro to, proč se zákazník rozhodne nebo nerozhodne právě pro vaší firmu. V business služeb se nejlépe odlišíte tím, jak se u vás zákazník dobře cítí. Čím lépe se cítí, tím více často také platí. Přínos z pohodli je důležitý pro obě strany. Zákazníkům ulehčuje život, vám se lépe daří. 

Ve světe (prakticky) neomezených možností se nestačí odlišit jen cenou, musíte dělat něco pozoruhodného.  

Pozoru-hodného. Aby byl váš business pozoruhodný, musí toho být ze základu slova hodný. Musíte něčím vyniknout, něco dělat extrémně dobře. Pokud máte pocit, že k rozjetí dobré kavárny vám bude stačit Medovník, Lavazza a Dilmah tak se prosím zastavte a vezměte si dovolenou nebo zajděte na baňkování.

Všechny tři produkty každý zná a jíst je je jako randit s návodem na poličku z IKEA - každý ví, co přijde a málokdy vás něco překvapí. Budete dělat potom reklamu akorát tak zmíněným třem mušketýrům.

Dělejte si reklamu především sami sobě. 

Co takhle domácí dortíky jako od babičky, fantastické zmrzlinové poháry a flambované palačinky, servírované spolu s kvalitní kávou? A nabídka kávy se mění podle období ve vybraných kávových plantážích, které osobně znáte? To je už příběh, to je duše a to jste potom vy a vaše firma, kdo si bude dělat dobrou reklamu. To by mohlo fungovat.

Jasně, že to nemusí to fungovat. Ale vaše šance budou daleko vyšší než s kávou s automatu.