To nejlepší ze Seth Godina Live v Londýně

Minulý týden jsem se vydal za Seth Godinem do Londýna. Byla to skvělá zkušenost zažít jednoho z nejlepších marketéru a řečníků světa, TED speakera, podnikatele a velmi úderného spisovatele naživo.

Šlo o dvouhodinovou prezentaci, zakončenou otázkami a odpovědmi (Q&A) a v závěru podepisování knížek. Myšlenky z této akce se mi už trochu usedly a jak tak čas sepsat první dojmy z této akce. Seth zde mimo jiné představil svou novou knížku Icarus Deception, v jejímž duchu se nesla valná část prezentace.

Transformujte váš business na show business

Get up, stand up for, stand up for your right. Za hlasu Boba Marley a této známé písničky nastoupil Seth přesně dle plánu na stage Mermaid theatre. Bylo plno, čekali jsme u vchodu a měli jsme tak štěstí sedět v první řadě. Prezentace byla spíše skvělá show – spoustu příběhů z praxe, slidy velmi jednoduché, většinou jen jeden obrázek na celou obrazovku, maximálně jedna věta na slidu. Přednáška o businessu nemusí být nuda, naopak. Dvě hodiny utekly jako voda. Transformujte váš business (vaši prezentaci) na show business. Nebojte se používat videa, hudbu, zvát si hosty a překvapovat – na stage nechyběl ani kouzelník.

Buďte štědří a štědrostí překvapte

Slíbená byla jedna. Jedna knížka Icarus Deception jako dárek pro každého. Namísto jedné jsme dostali každý rovnou dvě a ještě na spodku tašky byl unikátní kód, který můžete poslat komukoliv a nakladatelství Penguin zašle po vyplnění formuláře obdarovanému knihu Icarus Deception zdarma – celkem tedy tři knihy namísto jedné. O kódu samozřejmě nikdo nevěděl a Seth to prozradil na konci prezentace.

Neměl také problém se vyfotit s každým a podepsat knihu každého, kdo na něj vystál frontu. Podal vám ruku, poděkoval, že jste přišli a stále se usmíval. Kromě třech knih ještě někteří vyhráli další knížky a různé dárky, které se objevovali nečekaně. Štědrost je naprosto nakažlivá, když jsou lidé zvyklí na snižování nákladů. Pokud nechcete být levní, buďte štědří.

Mějte jednoduché slidy (a buďte osobní)

Sethova prezentace byla prakticky plná obrázků přes celou obrazovku, některé profesionální, některé osobní, které fotil u sebe doma, na svých výletech apod. Byl také někdy velmi osobní – často v příběhu sám figuroval, zmiňoval i své neúspěchy, proč nezaložil Yahoo jako jeho vrstevníci a jiné, většinou velmi poutavé příběhy. Nebál se ani vtipu, který skvěle pojí řečníka s publikem.

Buďte iniciátorem neklidu

Většina prezentací, které znám, jsou příliš klidné. Jsou prostě nudné. Jasně, uslyšíte spoustu zajímavých faktů, ale nic co by vás nadchlo. Nic, co by ve vás rozproudilo krev. V publiku je potřeba vytvořit neklid. Poukažte na problémy publika, na nějaký negativní trend – něco co v lidech vyvolá silné emoce. Prokážete tak, že téma je zajímavé. Pak až navrhujte řešení na problém. Problém, pak řešení. Nikdy ne obráceně.

Nechte techniku stát daleko za vámi

V průběhu prezentace jsem skoro zapomněl, kde má Seth Godin laptop a že má v levé ruce dálkové ovládání. Jasně, víte, že je ve hře spousta techniky – projektor, počítače, hudba, ale nic z toho nerušilo a neubíralo příběhům. Nevěděli jste o tom.

Zapínání počítače a prezentace se Seth vyhnul velmi efektivně. Při vstupu do sálu byl na plátně slide s fotkou všech jeho knih najednou. Žádné „Seth Godin live“ apod. – jen jeho knížky. Jak přišel, pustil rovnou další slide. Do toho Bob Marley. Přesně to je potřeba se naučit. Prezentace nesmí být „vidět“ – vaše příběhy jsou důležitější než vaše slidy. A váš business ať je i trochu show business.

Jednoduchý styl prezentace byl vidět dobře už u vchodu. Seth Godin ukazatel vlevo, typický "business styl" ukazatele vpravo. Snaha nacpat všechny informace na váš papír, vizitku, slide (doplňte oblíbené médium dle vkusu) je zbytečná. Keep it simple.

Na závěr fotka se Seth Godinem.