Nové video Šťavnaté slajdy: 3 části každé prezentace

Naše nové video Šťavnaté slajdy je venku! Tentokrát jsme se zaměřili na tři každé prezentace, podle kterých můžeme začít zlepšovat vaše slajdy. V ČR jsme nenašli žádný jiný videotutoriál zaměřený na prezentace a říkali jsme si, že tu něco takového chybí.

Jak se vám líbí? Moc děkuji za sdílení! 

Desatero šťavnaté prezentace

Toto desatero budu pravděpodobně ještě několikrát přepisovat. Nicméně, po workshopech v různých firmách a zkušenostech s více jak 500ti lidmi v našich workshopech se dají zlatá pravidla šťavnatých prezentací shrnout takto:

  1. Co lze, řekněte obrázkem, videem nebo příběhem.
  2. Zapojte více smyslů posluchačů.
  3. Prezentace není jen jednosměrná komunikace. Prezentace je větší konverzace.
  4. Pokud to lze ještě zjednodušit, udělejte to.
  5. Prezentace není jen o faktech. Ukažte kontrasty, jak jste k řešení došli, ukažte kontext.
  6. Překvapte vaše posluchače. Nikdo nechce zažít "další PowerPointovou prezentaci".
  7. Prezentace musí být dobře vidět z nejhoršího místa v sále.
  8. Připravte pro vaše posluchače něco extra. Může to být shrnutí hlavních bodů v PDF, může to být malý dárek, může to být nějaký zajímavý příběh. Jen pěkné slajdy nestačí.
  9. Ukažte empatii vůči posluchačům. Pochopte co chtějí vaši posluchači slyšet, vidět. 
  10. Neexistuje nudné téma. Existují ale nudní prezentující.

PS. Podívali jste se už na naše první video Šťavnaté slajdy o přípravě prezentace?

Zoufalé školení: Ty nejhorší chyby, které můžete při organizaci udělat a jak se jim vyhnout

V tomto článku navazuji na super-populární článek Zoufalé slajdy: Ty nejhorší chyby, které můžete při prezentaci udělat a jak se jim vyhnout, který stále drží první příčku ve čtenosti na blogu. Ve školeních je toho tolik, co podělat a chtěl bych po realizaci desítek z nich vypíchnout ty nejzásadnější. 

Jak může vaše HR vyhazovat peníze za školení?

Nenastavíte jasné výstupy ze školení. Co by se měli naučit a PROČ? Ta druhá část (proč) je skoro důležitější než ta první (co). Co dělat? Účastníci musí vidět jasný smysl v tom, co dělají a co jim to přinese. Proberte s vašimi lidmi co by potřebovali, získejte od vedoucích tipy na to, které jejich dovednosti je potřeba zlepšit a vytvořte si jasný tréninkový plán.

Školení nemá žádný follow-up. Tzv. dobrý pokec. Hodně drahý dobrý pokec. Pokud školení nemá jasný follow-up, jasný plán toho, co kdo má po školení dělat a co začne používat, přišli si účastníci možná tak pro kapku inspirace, ale tím to tak končí. Je to jako si neustále kupovat knížky o hubnutí, ale nikdy nezačít nic dělat. Co dělat? Na školení nechte účastníky vymýšlet, jak nové poznatky zařazovat do praxe, v průběhu se jich ptejte, jak mohou aplikovat nové tipy do praxe, na konci je nechte vypracovat krátký akční plán a pošlete follow-up emailem, kde shrnete celé školení. Za několik týdnů se znovu sejděte na dvě hodiny na follow-up meeting.

Školení je šílená nuda. Na tohle trpí dle mého odhadu víc jak polovina školení. Ty bláho, už jen jak se řekne "školení" jdou na mě osypky. Když se řekne školení, představím si Leffinqwellův-Bronštajnův psací stůl, tzv. Zajícova varianta. Co dělat? Do školení zařaďte aktivity v týmu i v jednotlivcích, nechce je prezentovat, navrhovat řešení, řešit reálné problémy, pracujte s videem, prezentací, prezentujte kus se slajdy, kousek bez a dělejte delší pauzy, ať mají možnost vše strávit.

Školení je příliš teoretické. Ano, jsou školení příliš praktické (variace na motivační workshopy, kde se sice naučíte chodit po žhavých uhlících abyste měli ocelovou sebedůvěru ve vlastní plosky nohou, ale to je tak jediné, co si odnesete). Většina školeních ale trpí spíše na příliš mnoho teorie. Co dělat? Ve školení zařaďte praxi i teorii, po každé krátké teorii by si každý z účastníků měl vše vyzkoušet v praxi a to optimálně několikrát za sebou. Naučte je poznat nejen své slabé stránky, ale také jejich silné stránky. Někdo neslyšel pochvalu už roky.

Tyto tipy vám pomohou uspořádat školení, které bude užitečné, efektivní a zábavné. Když se lidé baví, když něco zažijí a něco si vyzkouší, pak se učí.

První video Šťavnaté slajdy (o přípravě) je venku! Jak se vám líbí?

Řekli jsme si, že krátká videa o prezentacích by mohla být ten správný formát, jak pomalu zlepšovat úroveň prezentování v Čechách. Pro tyto účely jsme vybrali inspirativní prostor Paralelní Polis, který je jiný než ostatní (stejně takové by měly být vaše slajdy).

Podívejte se na naše první video Šťavnaté slajdy, sdílejte, komentujte. Budeme moc rádi za vaše názory!

Kdo říkal, že to bude snadné?

Když jsem před lety snil o práci, kterou teď dělám, vše vypadalo jednoduše. Vidíte někoho něco dělat, vidíte výhody, vidíte to pozitivní. Jasně, někde v hloubi duše cítíte, že ta práce nebude jen o tom pozitivním, ale nemyslíte na to.

Nesníte ale o tom, co musíte obětovat tomu, abyste se k daným výhodám dostali.

Pustíte se tedy do toho, co jste si vysnili. A pak si říkáte, že to není možné. Že vám to dá tolik práce se dostat někam dopředu, někam, kde by to za to stálo a kde by se vám začalo opravdu dařit. Začínáte pochybovat, možná začínáte být zoufalí a možná to cestou hned vzdáte.

Zkuste se zeptat někoho, kdo dělá něco kreativního a je v tom dobrý. Nejspíše musel věnovat roky tomu, aby se naučil svému oboru a dostal se tam, kde je.

Někdy si říkám, že je to opravdu náročné. Že je to daleko náročnější, než jsem si říkal. Na druhou stranu, kdo říkal, že to bude snadné?

Mít sen o malé kavárně, kde budete dělat skvělou kávu a mile vítat každého hosta je snadné. Realita je však daleko těžší.

Mít sen o tom, že budete dělat prezentace a workshopy pro lidi, je snadné. Věnovat desítky večerů studiu, vstávat v půl šesté ráno, jet dvě hodiny tam, stát celý den na nohou a pak jet dvě hodiny zpět je však daleko těžší.

Mít sen o tom, že budete umět další cizí jazyk, je snadné. Věnovat stovky hodin na doučováních, učit se gramatiku, dělat stovky cvičení a neustále se zlepšovat ve vašem jazyku a přitom dělat neustále (někdy opravdu trapné) chyby, je však daleko těžší.

Kdo říkal, že to co doopravdy chcete, bude snadné? A nejdůležitější věta z celého článku:

Pokud neděláte to, co jste si vysnili, pokud nejste tam, kde chcete být – možná vás od toho dělí jen spoustu tvrdé práce.

Na trhu neoceňujeme to, co je snadné. Oceňujeme to, co je těžké, cenné a zajímavé. Jste ochotni do toho dát spoustu práce?

Pozn. K tomuto článku mě dovedlo poslouchání ranní show na Evropě 2 asi měsíc zpátky. Jak možná víte, Patrik Hezucký a Leoš Mareš dělají tuhle show už ruky. Byl zrovna pátek a Leoš Mareš tam popisoval svůj program, co vše za ten den musí stihnout. Byl to obdivuhodný seznam a když si vezmu, že k tomu všemu v týdnu vstává okolo páté ráno, aby stihl ranní show, nedivím se, že je (pro mě) nejúspěšnější postava českého show businessu. Stojí za ním totiž spoustu tvrdé práce. Stejně jako za většinou těch, které si pamatujete.

Jít, nebo zůstat stát? Jděte.

Potřebujete lepší design? Pozor na CRAP.

Vytváříte prezentace v PowerPointu? Děláte analýzy v Excelu? Řešíte sociální sítě jako Instagram nebo Facebook?

Pak jste designér.

O designu existují stohy knih. Vy ale potřebujete pro začátek pevné základy. Jedna z výborných knih o designu je The Non-Designer's Design Book od Robin Williams (ne ten herec). Přináší zkratku čtyř písmen, které položí základy vašemu dobrému designu:

  • Contrast (Kontrast) - Prvky, které jsou jiné, udělejte výrazně odlišné. Ve vašem designu by se mělo objevovat minimum prvků, které jsou si podobné (ale ne stejné). Co je jiné, by mělo být výrazně jiné. Co patří k sobě, by mělo být stejné (stejné barvy, stejný design, font).
  • Repetition (Opakování) - Opakujte prvky (barvy, font, tvary, grafické koncepty) napříč vaší prací. Vytváří to organizaci a posilujte jednotnost. 
  • Alignment (Zarovnání) - Nic by neměl být na stránce umístěné náhodně. Každý element má mít svoje vizuální spojení s jinými elementy. To vytváří čistý design. 
  • Proximity (Blízkost) - Prvky, které spolu souvisí, by měly být blízko sebe. Naopak odlišné prvky by měly být daleko od sebe. To organizuje informace a snižuje zmatek a vytváří jasnou strukturu. 

Jak můžete využít CRAP ve vašem designu? Pište do komentářů, těším se na ně.

PS. Víte, že jsem na Instagramu? Přijdete se mě, aby vám neunikly žádné novinky.

11 odkazů, které navždy změní způsob, jakým prezentujete

Prostudujte si následujících 11 odkazů, které vám pomohou stát se lepšími řečníky. Vybral jsem odkazy, které považuji za ty nejkvalitnější a dají vám know-how, které je v České republice poměrně vzácné. Naučíte se prezentovat efektivně data, nenudit svoje publikum a vytvářet prezentace, které si lidé zapamatují.

No excuse for boring an audience: Advice on giving technical presentations

Garr Reynolds píše jeden z nejlepších blogů o prezentacích vůbec. V příspěvku níže dává tipy na to jak vytvářet efektivní prezentace.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2013/05/no_excuse_for_t.html

Nine steps to PowerPoint magic

Seth Godin je považován za jednoho z nejlepších řečníků na témata týkající se marketingu, businessu a podnikání. V příspěvku na jeho blogu níže se dozvíte devět kroků, které doporučuje k tomu, abychom nevytvářeli nudné prezentace.

Odkaz: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/10/nine-steps-to-p.html

Really bad powerpoint (and how to avoid it)

Seth Godin napsal na téma PowerPoint celý ebook, který vřele doporučuje. Vyhnete se vytváření slajdumentů (neefektivní kombinace slajdu a dokumentu) a naučíte se jak vytvářet prezentace, které lidé zaujmout.

Odkaz: http://www.sethgodin.com/freeprize/reallybad-1.pdf

Duarte – Resonate (Multi-touch book)

Duarte je studio v Sillicon Valley, které vytváří jedny z nejlepších prezentací vůbec. Nancy Duarte, ředitelka této firmy, napsala knihu Resonate, kterou studio Duarte nakonec uvolnilo zdarma na odkazu níže. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.duarte.com/book/resonate-multi-touch-book/

“Slideuments“ and the catch-22 for conference speakers

Někdy je potřeba prezentovat na konferenci. Někdy ani sami pořadatelé neví, jak efektivně prezentovat se slajdy. Jak se vyhnout nudným prezentacím na konferencích se dozvíte na odkazu níže.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2006/04/slideuments_and.html

How to prepare: checklist for great talks

Prezentace obsahuje spoustu momentů, kdy můžete na něco zapomenout. Scott Berkun (autor, řečník a bývalý manažer společnosti Microsoft) vytvořil přehledný kontrolní seznam (checklist) pro prezentace, který si můžete stáhnout na odkazu níže. Díky němu už na nic v prezentaci nezapomenete.

Odkaz: http://scottberkun.com/2011/speakers-checklist/

Workshop Šťavnaté slajdy

Doporučování sama sebe je vždy ošemetné. Možná by vás ale zajímaly ale vlastní tipy na prezentování, možná byste chtěli vědět, co doporučuji účastníkům mých školení. Tak jako tak se vám bude hodit sestřih školení, které proběhlo v listopadu 2014 v Praze. Neváhejte, video na odkazu níže.

Odkaz: https://youtu.be/t_o4qUJ9mug

Perceptual Edge Graph Design IQ Test

Krátký test grafického cítění níže vám ukáže cestu jak se vyhnout nepřehledným tabulkám a grafům. I poutavou formou se člověk může vzdělávat. Zkuste si tedy otestovat, jak jste na tom s grafickým cítěním právě vy.

Odkaz: https://www.perceptualedge.com/files/GraphDesignIQ.html

Making Your Presentation Stick: Chip Heath & Dan Heath

Prezentace může být efektní, ale pokud si lidé nic nezapamatují, byla to pro ně ztráta času. Některé věci (např. přísloví) si pamatujeme lépe než jiné. Ukazuje se, že zapamatovatelné informace mají svá specifika. Jaká? Podívejte se na odkaz níže.

Odkaz:http://www.presensatie.nl/wp-content/uploads/2014/08/mts-making-presentations-that-stick.pdf

Brain Rules: What all presenters need to know

John Medina se zabývá tím, jakým způsobem funguje náš mozek a napsal na to krásnou knihu Brain Rules (v češtině vyšla pod názvem Pravidla mozku). Garr Reynolds z této knihy vzal nejdůležitější body a vytvořil z nich jednoduchou prezentaci pravidel, které by každé prezentující měl znát. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.slideshare.net/garr/brain-rules-for-presenters

TEDxTokyo: Garr Reynolds – Lessons from the Bamboo

Prezentace Garr Reynoldse Lessons from the Bamboo vám pomůže podívat se na slajdy jiným pohledem. Garr Reynolds píše nejúspěšnější knížky o prezentacích a jeho tvorba je hodně ovlivněna tím, že sám žije v Japonsku. Naučí vás vytvářet jednoduché prezentace (s kapkou Zenu).

Odkaz: https://youtu.be/9g8T8MsFIp0

Workshop Šťavnaté slajdy - video

Zajímá vás, jak probíhají workshopy, které pořádáme?

Mrkněte na sestřih z workshopu Šťavnaté slajdy, který jsme pořádali 29. 11. 2014 v coworkingovém centru Pracovna v Praze. Díky za sdílení!

Update: Kompletní video z akce je venku! Video nabité všemi tipy, které na workshopu zazněly a rozhovory s účastníky k tomu si prohlédněte na Youtube níže.