Ošemetné hledání ideálních podmínek

Motto: Čím více problémů vyřešíte sami, tím lépe pro vás.

Hledáte někoho, kdo bude zvedat činky za vás?

Je očividné, že tahle otázka je tak trochu hloupá. Každý ví, že přeci jinak než cvičením se svaly vybudovat nedají. Že za vás nemůže nikdo posilovat. Cvičení bolí, málokomu se do něj chce dobrovolně a proto dobrá postava má hodnotu na trhu (můžete být na titulce, můžete fotit, můžete dělat modelku, ...).

U podnikání a vydělávání už to tak očividné není. Mladí podnikatelé často mají pocit, že potřebují nejdříve nějakou investici. Až po tom, co budou mít třeba 200 nebo 300 tisíc, pak se bude dařit. A hledají tyhle peníze u jiných, u rodiny, u investorů, u podnikatelských inkubátorů. 

Přitom spoustu podnikatelských projektů se dá dnes rozjet prakticky jen s mobilem a počítačem. Jak jim někdo peníze dá (a mají tak kapitál snadno a rychle), začarovaný kruh se začíná roztáčet. Proč volat a nabízet své služby (což je málokomu příjemné), když bychom mohli rozjet druhé kolo investic?

Pokud se chcete rozvíjet, vnímejte problémy jako to, co vás jako jediné může oddělit od ostatních. Kdo umí řešit (skoro) neřešitelné problémy, ten má cenu na trhu. Nenechte problémy řešit za sebe. 

Tři inovace, které se do služeb musí dostat

Služby jsou v Čechách ještě v plenkách. Je to podle mě obor, který má největší potenciál růstu. Obor, ve kterém je tolik příležitostí, že pokud služby děláte alespoň trochu výjimečně, každý si toho hned všimne.

Sběr a využívání dat o zákazníkovi. Tady jsme teprve na začátku. Na začátku, který položily slevové a klubové karty sbíráním bodů a zrníček. Slevy jsou výměnou za kompletní historii nákupů a několik osobních demografických dat jako věk, bydliště atd.

Tesco už má poměrně sofistikovaný systém, který vám zasílá slevové kupony podle toho, jaké položky nakupujete. To je poměrně zajímavé, ale proč nejít dál?

Dokázal bych si představit, že by algoritmus mé oblíbené kavárny poznal, co si rád dávám k snídani, že si jí většinou beru s sebou a v které dny a časy to nejčastěji dělám. Podle toho by mi při cestě do práce zaslal slevu na kompletní snídaňové menu s sebou. Nic extrémně složitého, ale zásadní změna k lepšímu.

Proč nezasílat akční nabídky a slevy podle počasí? OBI by tak rozesílalo slevy a akční nabídky zákazníkům v oblasti, kde má příští týden napadnou třicet čísel sněhu. Do emailu by dostali videonávod na Youtube s tipy, jak nejrychleji odházet sníh z ulice, jak se zbavit námrazy a jak se starat o auto v zimě. Jednoduchý, efektivní content marketing. Je třeba jít za obyčejné letáky.

Maximální personalizace B2B služeb. B2B marketing a sales funguje v Čechách jako kdyby byly devadesátky. Jdu na schůzku, protistrana často neviděla ani moje FB stránky, ani můj LinkedIn profil, ani moje webové stránky. B2B se zužuje na mass marketing a málokdy si dává záležet šít nabídky na potenciální zákazníky na míru. Co je třeba změnit?

  • Firmy se musí naučit sbírat o potenciálních zákaznících maximum dat. Hledání na Google, Facebook, LinkedIn a dalších by mělo být před schůzkou naprostou samozřejmostí. Na základě těchto informací vytvářet individualizované nabídky.
  • Po uzavření obchodu šít služby na míru a být maximálně osobní v poskytování služeb. Proč nezasílat osobní dárky k Vánocům, newsletter, který je užitečný, zvát na workshopy zdarma a dávat hodnotu bez toho, aby to firma dělala jen protože chce pak něco hned zpět?
  • Veškerá komunikace musí být rychlá. Čekáte na lince pět minut rádi, než vás s někým spojí? Firmy by se měly naučit rychle odpovídat na emaily, telefony a být na Twitteru.

Firmy se musí naučit sbírat zpětnou vazbu od zákazníků. Značnou část firem v ČR poskytující služby vůbec nezajímá, co si zákazníci myslí. Pokud by je to opravdu zajímalo, fungovaly by jako např. Student Agency.

Zpětnou vazbu jim můžete poslat SMS, emailovým formulářem, můžete jim napsat email napřímo, můžete jim zavolat. Přesně to si představuji. Vždy, když se něco pokazí, tak zákazník musí snadno mít možnost dát vědět, že je nespokojen.

Proč nemá třeba Škoda v manuálu každého auta email, kam byste mohli napsat, když vás na autě něco štve? Víte, kolik tipů na zlepšení auta by dostávali měsíčně? Podle mě tisíce. Jeden email pro všechny, nebo jeden formulář pro všechny. Na základě vyplnění by dostali malý dárek, třeba slevu do autorizovaného servisu na další prohlídku auta. Přepokládám, že podle VIN nebo jiného identifikátoru by tohle měli vědět, kdy další prohlídka má být.

Každá provozovna musí mít viditelný telefon či email, kam můžete napsat zpětnou vazbu na úroveň služeb a spokojenost s obsluhou. Ve většině kaváren a restaurací nikde nevidím ani telefon, ani email. Není na konci menu, není nikde viditelně vystavený. Vašim zákazníkům tedy umožněte dát vám snadno a rychle vědět.

"Na baru mě málokdy co potěší"

Občas chodím do jedné kavárny, kde za barem obsluhujete postarší paní. Nikdy se moc neusmívá, chová se přesně podle předpisu, ani o trochu lépe. Svou práci dělá tak, aby jí nemohli vyhodit (alespoň z jejího pohledu). 

Naposledy co jsem tam byl, mluvila s kolegyní, prý ji potěšila. A na baru jí málokdy co potěší.

Kdyby jí vyhodili (což se možná stane, možná ne), možná by najednou celou situaci viděla jinak. Pár měsíců bez práce a možná by začala přemýšlet nad tím, že usmát se na zákazníky není vlastně žádný velký problém. Že utřít stoly po každém zákazníkovi také není žádná velká věc a dělat svou práci s láskou nezabere o nic víc energie, než chodit do práce s negativní náladou.

Negativní energie (stejně jako pozitivní) je nakažlivá. Kritizování je nakažlivé, stejně jako chválení. Jsou nám příjemnější lidí pozitivní, co spíše méně kritizují.

S jakou náladou půjdete do práce je na vás. Stejně tak jestli budete kritizovat, nebo ne. Chcete být součástí problému, nebo řešení? A když nic nepomůže, představte si, že byste byli bez té práce. Jde najednou skoro vše?

Fantastický podcast zdarma - Seth Godin's Startup School

Máte rádi myšlenky Seth Godina nebo vás zajímá marketing či podnikání?

Jestli ano, nemůžete minout fantastický podcast Seth Godin's Startup School. Je přímo nabitý různými tipy, které můžete okamžitě aplikovat jak na vaši kariéru (pokud jste zaměstnanec, freelancer) tak na vaše podnikání.

Podcast najdete také na iTunes a zde si také můžete zdarma stáhnout PDF transcript zdarma.

"Na to si ještě nikdo nestěžoval." = klišé v zákaznickém servisu

Je jedno, jestli si na to někdo stěžoval nebo ne. To, co musíte ukázat zákazníkovi je empatie, ukázat mu že máte zájem řešit jeho problém a nechat si od něj vysvětlit, co ho trápí. Až pak můžete něco řešit.

Před pár dny jsem spal na hotelu. V pokoji byl slyšet neustálý brum, jako kdyby někdo ze sousedů zapomněl zapnutý větrák v koupelně. Nedalo se u toho spát, zvuk jak od zapnutého starého funícího notebooku. Vydal jsem se tedy na prohlídku po chodbě, jestli přijdu na to, ze kterého pokoje to je. A hele, hned vedle mého pokoje 25 najdu plynovou kotelnu. Plynovou kotelnu ve 2. (!) patře uprostřed pokojů. Kotel přiléhal na zeď, kde jsem měl hlavu a najednou mi bylo vše jasné - dnes se nevyspím, recepce zavřená. Jediné, co situaci trochu zlepšilo, byly sluchátka. Se sluchátky v uších jsem dlouho nespal, ale i tak - díky Samsungu!

Ráno při odchodu pochválím čisto v celém hotelu paní recepční, výbornou snídani a zmíním se o problému s hlukem v pokoji.

"To je zvláštní, na to si ještě nikdo nestěžoval. Tak vám příště dám jiný pokoj."

Nepřišel ani návrh řešení, kompenzace či třeba jen snaha mě pochopit. Proto pokud si někdo stěžuje, zkuste ho nejdříve pochopit, pak navrhnout nějaké řešení. A bacha na 25ku!

Edit: Gramatika. Děkuji Andre!

Jaké otázky si klást před každou prezentací

Otázky jsou na začátku tvorby prezentace důležitější než to, kolik faktů a odpovědí si pro posluchače připravíte. Na začátku si vyhraďte čas na trochu "sebekoučinku", který vám pomůže položit základy solidní prezentaci. Jaké otázky si tedy klást?

  • V jaký čas budu prezentovat?
  • Proč na prezentaci přijdou?
  • Přijdou dobrovolně, nebo z povinnosti?
  • Jakou jednu hlavní myšlenku jim chci předat?
  • Jaké jedno téma bude spojovat mou prezentaci?
  • Co nezapomenutelného bude v mé prezentaci?
  • Jaké problémy posluchači řeší a jak jim můžu pomoct?
  • Jaká je situace v jejich branži? Jde trh dolu, nahoru?
  • Které médium je nejvhodnější - slajdy, flipchart, bez slajdů?

Zkuste si položit tyto otázky před vaší další prezentací a napište si na ně odpověď. Vaše prezentace bude poté o mnoho lepší.

Najít parťáka může vypadat jako bezpečná cesta (a přesto není)

U začínajících freelancerů a podnikatelů vidím často opakující se téma. S kým spolupracovat, abych nemusel strachu čelit sám.

Spolupracovat hned na začátku s někým může být dobrá strategie. Může vám to pomoci položit základy vytvoření týmu, který bude spojován jednou myšlenkou. Budete tak na všechny problémy minimálně dva. Můžeta tak získat lepší kontakty, zakázky a možná se i vaše produktivita zlepší. Máte s kým se bavit o vašich nápadech a s kým je realizovat. Nemusíte sami sedět před čistým papírem a přemýšlet, co napsat jako první, což je často dost děsivé.

A v tom je právě ten problém.

Ten strach tam bude pořád. Nesnažte se odstranit strach z vašeho podnikání (Uspějuju? nejsem jen pro smích všem ostatním? Neměl bych to zabalit?) a raději pokračujte dál s ním. Strach je, byl a bude, přijměte to. Strach máme všichni. 

Jděte dál, bojujte ale hledejte partnera pro váš business jen v případě, že vám to opravdu dává smysl. Ne jako strategie jak nemusíte tak dělat tvrdou práci sami. 

Tvrdá práce a strach bude s vámi stále, tomu se nevyhnete, pokud chcete podnikat.

Kolik knížek přečtete vs. kolik toho uděláte

Čtení je skvělá forma prokrastinace.

Někde na cestě za dobře odvedenou prací můžete dostat pocit, že toho víte málo. Pustíte se pilně do studia. Samo o sobě know-how nestačí, přidáte tedy k tomu inspirativní čtení. Biografie slavných osobností tak na sebe nenechají dlouho čekat a možná tu a tam vymetete i regál s motivační literaturou. Myslíte to dobře, Kirše sice nežerete, ale přeci - zvýšená motivace určitě přinese lepší výsledky.

Dalším krokem k tomu jak se přiblížit vašemu vysněnému projektu (podnikání) je promyšlený podnikatelský plán.

Přihlásíte se do kurzu lean canvas metodologie, jedete na školení až do Berlína, abyste nachytali tu správnou startup atmošku a práce v coworkingovém centru je pro vás jasná volba. Přeci tam se dají najít skvělý mentoři! A lidé, co jsou stejně naladěni jako vy! A zavírá se tam už v pět.

Pak možná začnete tušit, že je něco špatně. Že ty coworkingy a knížky nepomáhají. Že vám nestačí to v pět zabalit a že možná všechny ty plány nevynahradí zpětnou vazbu od reálných zákazníků.

A možná zjistíte, že jste ještě nezavolali ani jednomu potenciálnímu zákazníkovi.

Cold-calling a rozjezd podnikání není nic jednoduchého. Nehledejte útěchu v knihách, kurzech a školeních. Zakousněte se a volejte dál, dál shánějte kšefty a dál raději pracujte z domova, což vám udrží náklady nízko. Není to tak trendy, ale je to více reálného podnikání a zpětné vazby.

A pokud pokud stejně nebudete stále šťastní, mrkněte na tenhle skvělý článek.

Pokud je to urgentní, volejte doktora

Před pár dny jsem psal email mému známému s tipem jak by šly vylepšit jeho webové stránky. Jak jsem byl překvapený, když mi za minutu přišla tato automatická odpověď:

I got your email, but thanks to all the time management books and blogs I've read recently, I am now only responding to emails twice daily, Monday through Friday, at xx pm GMT+1, and again after xx pm. So, if it's urgent, call a doctor or try to reach me at: xxx

Z jeho emailu je jasně vidět zaměření se na těžkou práci, nežije ve svém inboxu. Jaké zvyky můžete budovat vy, abyste zůstali produktivní?

Pokud je to urgentní, volejte doktora.

Co umíte docela dobře je ztrátou času - pět poznámek z hledání lektora němčiny

V posledních několika dnech jsem vybíral nového lektora němčiny a v průběhu tohoto procesu mě napadlo několik myšlenek, které bych vám rád předal. Mohou se hodit při vybírání nových lidí do firmy a mohou se vám hodit pokud jdete třeba na pohovor.

Co umíte docela dobře je ztrátou času. Možná to zní drsně, ale u lektorů mě nezajímalo jestli umí docela dobře vyšívat, jsou dobrými tenisty a mají začátečnický kurz ikebany. Hledal jsem někoho, kdo umí jednu dovednost opravdu dobře (učit němčinu). To je trh, kde vítěz bere vše (winner-take-all market ze So Good They Can't Ignore You). Je tedy potřeba pilovat jednu dovednost a tu převést prakticky k dokonalosti.

Na rozdíl od toho existuje trh typu aukce (auction market , ze stejné knihy), kde hledáte lidi s nějakou sadou dovedností. Dobrý programátor tak může umět nejen programovat, ale zná frameworky, umí prezentovat řešení zákazníkovi a umí to i s lidmi.

Musíte vždy vědět, ve kterém typu trhu se právě vy pohybujete.

Chodili ke mně lektoři, co uměli různé věci dobře, ale žádnou výjimečně dobře. Pokud jste v auction marketu a prodáváte převážně jednu dovednost, sekněte s většinou ostatních aktivit co vás zdržují od pilování této dovednosti.

Lidé vás posuzují podle vašeho vzhledu. Zvlášť pak na prvním setkání. Pokud přijdete v odrbaných džínách, starých teniskách a máte učebnici němčiny z 90tých let co zažila i 99 Luftballons, tak to nevidím na dohodu. Naivně jsem si myslel, že tohle téma je propírané v každém článku o pohovorech. Není, lidé dělají stále tu samou chybu. Zvláště nechoďte na interview se třemi květináči pelargonií (ano, i to se mi stalo). Bylo by dobré vzít si na sebe o trochu více formální oblečení, než je standardem prostředí, kam jdete. Při cestě z pohovoru vám to může i překvapivě zachránit život.

Mějte dobře udělané CV. A nebo nemějte CV vůbec. Nemusíte posílat CV, pokud máte tolik výsledků, že mluví za vás. Pak stačí PV (Papír Výsledků). Na opravdu vysoké pozice už se nehledají lidé podle jejich CV, ale podle toho jaké pozice zastávali. Pokud ale CV potřebujete, mělo by být přehledné, splňovat všechny pravidla co jsou zvykem a mělo by v něm být něco, co rychle zaujme. Pokud tam nic zajímavého není - není čas na tom začít pracovat?

Přijďte včas. Vážně jsem jednu chvíli přemýšlel nad tím, že bych si začal psát seznam výmluv, co lidé mají, když přijdou na pohovor pozdě. Např.: Ještě jsem něco řešil po telefonu (pak to asi nemyslíte vážně), nemohl jsem zaparkovat (vyjel jste pozdě), zdržel se autobus, metro, vlak (vyjel jste pozdě), nemohl jsem vás najít (neumíte pracovat s navigací ani internetem), jsem v druhé recepci (neumíte číst emaily, protože v něm bylo číslo recepce), měl jsem bolesti žaludku, onemocněla mi (zde doplňte člena rodiny, domácího mazlíčka či vzdáleného příbuzného). Pokud nepřijdete poprvé včas (nejlépe o pár minut dříve), mám silné nutkání nevěřit tomu, že se to zlepší. 

Odlišujte se významně od ostatních. Co zajímavého umíte a většina neumí? Jaké skvělé reference máte? Kde jste pracovali, na kterém výjimečném projektu je vaše práce? Hlásilo se mi asi 20 lektorů. Ccca 10 jsem vyřadil rovnou podle CV, protože byly prakticky identické. Nic nevynikalo, každý měl víceméně stejné zkušenosti, stejnou školu, stejnou cenu. V dnešní době internetu každý hledá toho nejlepšího ve svém světě. Toho nejlepšího za cenu, kterou chce, v místě kde potřebuje. 

Kdy naposledy jste doporučili někomu restauraci, která byla ve všem průměrná? Je čas nad vaší kariérou přemýšlet podobně.