Jak se připravit na obchodní schůzku

Tenhle rok je pro mě nabitý obchodními schůzkami. Dospěl jsem za tu dobu k jednoduchému poznatku - čím lépe se obě strany připraví, tím je schůzka efektivnější. Pokud se ani jedna strana nepřipraví, můžete schůzku zrušit. A pokud se nepřipravíte vy a druhá strana ano, budete mít vyjednávací nevýhodu.

Jak ale získat výhodu a dobře se připravit na obchodní schůzku?

Sepsal jsem následující body, které jsou z mého pohledu ty zásadní a často se na ně zapomíná. (Tip: Pokud se vám bod zdá jako samozřejmost, zaměřte se na něj ještě víc. Nejjednodušší tipy jsou právě ty, které dělají v praxi největší rozdíl a jsou zároveň nejvíce opomíjeny.)

  1. Do kalendáře si vyznačte kdy se na schůzku připravíte. Nebo si to jen v duchu řekněte ("Když přijdu domů, tak se budu věnovat půl hodiny přípravě.") Pokud víte kde a kdy, máte výrazně vyšší šanci, že se na schůzku připravíte. Jde o to využít tzv. implementační záměr (implementation intention nebo se podívejte na úžasný odborný článek/primární zdroj). 
  2. Vygooglujte si daného člověka, projděte si nejzajímavější odkazy. 
  3. Najděte si daného člověka na LinkedIn, YouTube, Facebooku, Instagramu a SlideShare. Projděte si obsah na těchto sítích (5 minut).
  4. Podívejte se kde studoval, co studoval, co napsal za bakalářku/diplomku.
  5. Prolistujte si obě akademické práce (2-3 minuty), podívejte se, jestli nemáte společné známé.
  6. Podle sítí výše si připravte v hlavě to, co máte společné. Mohou to být přátelé, Alma mater, koníčky.. společné znaky lidi spojují.
  7. Jaké napsal články, vytvořil videa, na kterých konferencích mluvil, co ho baví, co ho zajímá, co ho nudí/nebaví? Dá se poměrně snadno zjistit z Google a soc. sítí.
  8. Podívejte se na jeho obor a zjistěte si základní pojmy a čísla. Jdete na schůzku s někým z pivovarnictví? Měli byste vědět, co znamená off-trade, kde se propije nejvíce piva (trojka pajzl vs doma) a jaké jsou v ČR TOP 3 značky.
  9. Zjistěte, jaké problémy člověk v daném oboru typicky řeší a jak se danému oboru obecně daří (recese, expanze, ..). Je sakra rozdíl mluvit s někým, kde jeho obor jde do kytek a s někým, kde mají v kancelářích zlaté kohoutky.
  10. Připravte si vaši nabídku z pohledu informací výše. Teď už víte dost o druhém, promyslete si vaši nabídku, otázky co mohou padnout a problémy, na které může nabídka narazit.
  11. Připravte si tzv. Free Prize. Něco extra, co si daný člověk může odnést ze setkání (super tip, knihu, vzorek zdarma atd.). Více Seth Godin a jeho článek.
  12. Včas (ideálně den předtím) si vše potřebné (od dokumentů po čistou košili) připravte.
  13. Naplánujte si vše tak, abyste na místě byli min. o půl hodiny dříve. Na důležité prezentaci/schůzce o hodinu. Dát si někde v klidu kafe není problém. Přijít pozdě je problém.
  14. Po schůzce udělejte follow-up. Vše potřebné na čem jste se dohodli zašlete emailem, ideálně do dvou hodin od schůzky. Vypadá to profesionálně a zároveň to málokdo umí. Není náhodou, že to vypichuje i Jan Řežáb ve své prezentaci "Top Productivity Hacks".

Kdo je připraven, není překvapen. Nenechte se tedy nachytat a na příští schůzku si naplánujte body výše. Uvidíte ten rozdíl. 

Čeká vás další schůzka?