Jak se připravit na obchodní schůzku
/Tenhle rok je pro mě nabitý obchodními schůzkami. Dospěl jsem za tu dobu k jednoduchému poznatku - čím lépe se obě strany připraví, tím je schůzka efektivnější. Pokud se ani jedna strana nepřipraví, můžete schůzku zrušit. A pokud se nepřipravíte vy a druhá strana ano, budete mít vyjednávací nevýhodu.
Jak ale získat výhodu a dobře se připravit na obchodní schůzku?
Sepsal jsem následující body, které jsou z mého pohledu ty zásadní a často se na ně zapomíná. (Tip: Pokud se vám bod zdá jako samozřejmost, zaměřte se na něj ještě víc. Nejjednodušší tipy jsou právě ty, které dělají v praxi největší rozdíl a jsou zároveň nejvíce opomíjeny.)
- Do kalendáře si vyznačte kdy se na schůzku připravíte. Nebo si to jen v duchu řekněte ("Když přijdu domů, tak se budu věnovat půl hodiny přípravě.") Pokud víte kde a kdy, máte výrazně vyšší šanci, že se na schůzku připravíte. Jde o to využít tzv. implementační záměr (implementation intention nebo se podívejte na úžasný odborný článek/primární zdroj).
- Vygooglujte si daného člověka, projděte si nejzajímavější odkazy.
- Najděte si daného člověka na LinkedIn, YouTube, Facebooku, Instagramu a SlideShare. Projděte si obsah na těchto sítích (5 minut).
- Podívejte se kde studoval, co studoval, co napsal za bakalářku/diplomku.
- Prolistujte si obě akademické práce (2-3 minuty), podívejte se, jestli nemáte společné známé.
- Podle sítí výše si připravte v hlavě to, co máte společné. Mohou to být přátelé, Alma mater, koníčky.. společné znaky lidi spojují.
- Jaké napsal články, vytvořil videa, na kterých konferencích mluvil, co ho baví, co ho zajímá, co ho nudí/nebaví? Dá se poměrně snadno zjistit z Google a soc. sítí.
- Podívejte se na jeho obor a zjistěte si základní pojmy a čísla. Jdete na schůzku s někým z pivovarnictví? Měli byste vědět, co znamená off-trade, kde se propije nejvíce piva (trojka pajzl vs doma) a jaké jsou v ČR TOP 3 značky.
- Zjistěte, jaké problémy člověk v daném oboru typicky řeší a jak se danému oboru obecně daří (recese, expanze, ..). Je sakra rozdíl mluvit s někým, kde jeho obor jde do kytek a s někým, kde mají v kancelářích zlaté kohoutky.
- Připravte si vaši nabídku z pohledu informací výše. Teď už víte dost o druhém, promyslete si vaši nabídku, otázky co mohou padnout a problémy, na které může nabídka narazit.
- Připravte si tzv. Free Prize. Něco extra, co si daný člověk může odnést ze setkání (super tip, knihu, vzorek zdarma atd.). Více Seth Godin a jeho článek.
- Včas (ideálně den předtím) si vše potřebné (od dokumentů po čistou košili) připravte.
- Naplánujte si vše tak, abyste na místě byli min. o půl hodiny dříve. Na důležité prezentaci/schůzce o hodinu. Dát si někde v klidu kafe není problém. Přijít pozdě je problém.
- Po schůzce udělejte follow-up. Vše potřebné na čem jste se dohodli zašlete emailem, ideálně do dvou hodin od schůzky. Vypadá to profesionálně a zároveň to málokdo umí. Není náhodou, že to vypichuje i Jan Řežáb ve své prezentaci "Top Productivity Hacks".
Kdo je připraven, není překvapen. Nenechte se tedy nachytat a na příští schůzku si naplánujte body výše. Uvidíte ten rozdíl.
Čeká vás další schůzka?