Na co si dát před/po prezentaci pozor

Desítky prezentací mě naučily dávat si na některé věci velký pozor. Kolikrát jsem se zbytečně spálil a kdyby mi to někdo shrnul v jednom blogu, mohl jsem se různým chybám snadno vyhnout.

Proto vám dnes píšu. Na co si dát tedy před prezentací pozor a čemu se vyvarovat?

Poproste organizátora o kontakt (mobil) a jasný popis toho, jak se na místo dostanete.

Párkrát se mi stalo, že jsem neměl mobil na organizátora a ani popis, jak se na místo dostat. Výsledkem byl příchod o pár minut později, než bych chtěl a zbytečný stres. Vezměte si kontakt a nechte si vysvětlit, jak se na místo dostanete. Občas se vám stane, že organizátor na místě nebude a budete se muset obejít bez něj. Klidně si tak vezměte kontakt na záložního člověka na kterého se můžete obrátit.

Připravte se na to dorazit na místo alespoň o 40 minut dříve.

Skoro vždycky v prezentacích nejde vše podle plánu - nepůjde projektor, nepůjde vám zapojit počítat, nepůjdou stáhnout rolety, v místnosti bude děsné horko, zapomenete si slajdy a ukradnou vám počítač atd. Dějí se různé věci a je dobré proto přijít min. o 40 min dříve, díky čemuž budete mít čas vše vyřešit. Chození včas je známkou profesionality. Když přijdete dříve, jako první připojte notebook a zkontrolujte z poslední řady (nebo nejhoršího místa, kde člověk může sedět) vaše slajdy. Není tam žádný překlep? Je vše dobře čitelné? Fungují videa se zvukem, jdou vám plynule zobrazovat slajdy? Klidně někoho poproste ať je projde s vámi.

Nechte si slajdy zkontrolovat od někoho jiného.

Zaručím vám, že i když si prezentaci desetkrát projdete, snadno vám projde nějaká gramatická chyba nebo překlep. Poproste někoho (kupte přítelkyni čokoládu) ať s vám slajdy projde, jestli je vše v pořádku. Zabere to pět-deset minut a můžete se vyvarovat naprosto zbytečným hrubkám.

Mějte připravené vizitky.

Z mojí zkušenosti lidé na vizitky stále dají. Je to něco fyzického, co můžete snadno předat. Vřele doporučuji moo.com, kteří podle mého umí udělat nejlepší vizitky na světě a nejsou vůbec drazí. S českými firmami nemám dobré zkušenosti, moo má skvělý servis a vždy jsem byl spokojen. Po prezentaci se tedy nesbalte hned k obědu, ale bavte se s publikem - které body je zaujali, co se jim naopak nelíbilo, kde s vám třeba nesouhlasili. Ukážete tak opravdový zájem o publikum a vizitky vám usnadní další kontakt s novými lidmi.

Po prezentaci se zeptejte co se vám nepovedlo.

Z mojí zkušenosti mají lidé tendenci se ptát otázkou "Co se vám na mé prezentaci líbilo/co vás zaujalo?". To je docela dobrý opening, ale nedá vám to tucha o tom, jak prezentaci pro příště zlepšit. Zkuste k tomu přidat jednoduchou otázku - "Jaká změna by podle vás prezentaci nejvíce zlepšila?". Ptejte se po kritice, ptejte se po tom, kde s vámi lidé nesouhlasí. Hledat přitakávače a lidi, kteří vám pouze přejí to dobré a neřeknou kritiku vám nepomůže při přípravě další prezentace. 

 

10 způsobů, jak přemýšlet jako designér (2)

Grafik pracující na skice

Dobrý design není pouze o dekoraci. Způsob jakým uděláte tabulku v Excelu je design. Vaše zahrádka je design. A stejně tak vaše prezentace v PowerPointu je design, i když tomu tak možná neříkáte. V následujících deseti způsobech vám ukážu jak přemýšlet jak designér. Pokud chcete, aby vám byly co nejužitečnější tak se sami zeptejte: „Jak tenhle princip mohu použít pro mě v mé konkrétní situaci?“

Adaptujte myšlení začátečníka

Když se stáváme experty, tak získáváme pocit, že jsou nám známé skoro všechny postupy, co je potřeba udělat teď a co potom. „Takovou prezentaci už jsem dělal už pětkrát“, říkáme si. Ztrácíme odvahu, kterou jsme měli na začátku našeho učení. Přestáváme tolik zkoušet nové věci a bojíme se, že bychom mohli udělat chybu. Proto je prvním krokem Adoptovat myšlení začátečníka. Vraťte se myšlenkami do dob, kdy jste byli ochotni experimentovat, zkoušet a neříkali jste si, co všechno nejde. Jak se chcete doopravdy zlepšit, aniž byste někdy neudělali nějakou tu chybu?

Zkuste se podívat na vaši práci z jiného úhlu pohledu. Zkuste se pobavit o projektu, na kterém právě pracujete s někým, kdo je úplně z jiného oboru. Možná budete překvapeni, že vám takové setkání může být užitečné. Zkuste si také přečíst nějakou knihu o vašem oboru. I když jste expert, myšlení začátečníka vám pomůže neztratit chuť do učení. Jak se přestanete učit, přestanete růst. Který vzdálený obor by mohl mít souvislost s tím, na čem pracujete? A jak byste toho mohli využít?

V hlavě začátečníka je spoustu možností jak něco udělat, jak něco vytvořit. Pokud děláte svou desátou prezentaci a je stejná jako pět předchozích, co byste dělali, kdybyste jí museli celou zahodit? Co byste udělali jinak, kdybyste již nemohli používat současnou verzi? Někdy je lepší začít úplně od znovu, s čistým stolem a klást si více otázek. Nebo si alespoň položit otázku co byste dělali, kdybyste teď začali znovu.

Využívejte prázdný prostor

Pokud chcete efektivně pracovat s designem, je dobré se naučit vnímat prázdný prostor jako zásadní součást designu, ne jako něco, kam by se „ještě něco vešlo“. Neptejte se, co byste do vaší prezentace ještě mohli přidat, ptejte se spíše, co byste z vaší prezentace mohli dát pryč, aby tak lépe vystupovaly prvky, které jsou zásadní. Představte si, kdyby někoho napadlo prostor kolem Eiffelovi věže zastavět. Ztratila by okamžitě své kouzlo. Prázdný prostor ovlivňuje to, jak vnímáme celek a jestli si jako první všimneme těch opravdu důležitých prvků. Pokud ne, eliminujte vše nedůležité.

Maximalizujte poměr signálu k šumu

Stejně jako když máte dobrý signál, dobře slyšíte druhou stranu. Ve spojení je málo rušivých elementů a je přenášeno jen to opravdu důležité. Stejně je to s prezentací. Dobrá prezentace čistě komunikuje nejdůležitější informace směrem k lidem, co si vás přišli poslechnout. Snažte se využívat minimum prvků a to těch, které přímo souvisejí s vaší hlavní myšlenkou. Vaši posluchači by měli mít skvělý signál – měli by vědět kam se dívat, co je na slajdu důležité - a měli by vás být schopni také poslouchat. Slajdy plné textu je ale zahltí, budou číst místo toho aby poslouchali, a nebudou věnovat pozornost vašemu příběhu. Oproti tomu vizuální slajdy vám pomohou získat pozornost a vaše myšlenky se budou snadněji šířit.

Přemýšlejte „komunikace“, ne „dekorace“

Společnost Nike je velmi dobrá v komunikaci jejich motta, značky a životním stylem, který skrze jejich značku propaguje. Když se podíváte na jejich billboard, tak je na něm spoustu prázdného prostoru kam by se ještě něco vešlo. Díky tomu je tak výrazný a komunikuje zprávu, kterou chtějí vysílat. Když věsíte vánoční ozdoby na stromek a vidíte prázdnou větev a zbyly vám dvě sady ozdob, nejspíše se je budete snažit ještě na stromek navěsit. Prezentace není prázdná větev na vánočním stromku – čím více ozdob vám na konci zůstane, tím lépe.

Proč je to důležité?

Co je vaší hlavní myšlenkou? Proč je to důležité?

To jsou dvě nejdůležitější otázky, které si můžete na začátku návrhu prezentace položit. Špatná prezentace často vzniká tím, že autorovi není jasné, proč je to vlastně důležité to co říká. Soustředíme se na to, abychom řekli vše a ještě víc a přitom si málo klademe otázku proč je to vlastně důležité. Pokud chcete jen někoho informovat, pošlete mu to emailem. Prezentace je nástroj pro prodávání myšlenek, přesvědčování, získávání lidí na svou stranu. Proč je tedy vaše prezentace důležitá?

Zjednodušujte, jak můžete – ale ne více

Když se podíváte na vývoj loga Starbucks, jedné z nejúspěšnějších kavárenských společností dneška, tak uvidíte jasný trend. Podívejte se na McDonald’s a uvidíte to samé. Tím, že zjednodušují svá loga a korporátní design, snadněji se jim komunikuje jejich značka. Jak řekl Albert Einstein: „Zjednodušujte, jak můžete, ale ne více.“. Říká se, že způsob, kterým mluvil Steve Jobs při jeho keynote (prezentace, při kterých představoval nové produkty) byl tak jednoduchý, že většině jeho slovům by rozumělo i malé dítě. Oproti tomu analýza prezentací Billa Gatese vždy ukazujete použití daleko složitějších výrazů, kterým rozumí daleko méně lidí. Je možné, že i jednoduchý způsob mluvení byl klíčem k úspěchu Steva Jobse a jeho prezentací? Jak můžete zjednodušit vaši prezentaci?

Naučte se všechny pravidla a pak je začněte porušovat

Myslíte, že kdyby Mark Zuckerberg chodil na Harvardu včas na každou přednášku, měl ořezanou každou tužku a udělal vše, co by mi učitel zadal, že by byl tam, kde je teď?

Pokud se chcete naučit dělat výjimečnou práci a vytvářet výjimečné projekty, budete potřebovat porušovat více pravidel než dnes. Nežijeme v době, kdy byste měli jen naplňovat něčí checklist bez vlastního přemýšlení. Zapojte vlastní hlavu – co můžete udělat jinak a to takovým způsobem, aby se o vás mluvilo. Prosím, nesnažte se přitom zavděčit všem. Kritici budou vždy kritiky, nemusíte si s nimi dělat starost. Která zažitá pravidla a očekávání ve vašem businessu byste mohli porušit a změnit status quo?

Přijměte omezení jako příležitost, ne jako problém

Představte si, že jste byli pozváni udělat prezentaci hodinu dlouhou. Jenže když přijdete tak se dozvíte, že máte jen 40 minut. Naštvalo vás to?

Tipuji je, že ano, A ještě vás to znervóznělo, protože musíme na místě vynechat některé slajdy, jít více k jádru věci a tak trochu improvizovat. Možná máte pocit, že máte nedostatek peněz na rozjetí vašeho nového projektu, abyste vůbec mohli začít. „Mám málo (doplňte oblíbený zdroj) se někdy stává skvělou výmluvou, jak neudělat skvělou práci. Jak se můžete začít naučit dívat na vaše omezení jako příležitost, ne jako na problém?

Díval jsem se před pár dny na skvělé video na TED, kde mluvila, bývala australská olympijská cyklistka. Při jednom z tréningů jí srazilo nákladní auto a trvalo měsíce, než vůbec začala normálně fungovat a zase žít. Za nehodu nemohla a bylo jí jasné, že s kolem je konec. Naučila se chodit. Snila o létání s letadlem, a když se to doopravdy naučila, kritici a pesimisté zase ztichli. Mluví teď o svém příběhu po celém světě. Je zase úspěšná. Co kdybyste se přestali soustředit na vaše slabé stránky, omezení vašich zdrojů a soustředili se na dělání skvělé práce? Kolik příběhů lidí co to dokázali, potřebujete, abyste začali?

Buďte zdrženliví

Méně je více zvlášť u prezentací. Nesnažte se ostatní ohromit tím, že umíte používat veškeré animace PowerPointu, umíte střídat barvy a fonty na každém slajdu a musíte před začátkem prezentace rozdávat sluneční brýle, protože vaše slajdy bude projektor střílet vyšší kadencí, než umí stroboskop na přilehlé diskotéce. Zdrženlivost ve slovech, v designu, použití barev, fontů vám pomůže udržet vaši prezentaci kompaktní. Jak můžete graficky sladit celou prezentaci – a odstranit vše přebytečné?

Mějte na paměti, kdy skončit

Práce s časem podle mého dělí opravdu dobrého řečníka od špatného. Seděli jste někdy na opravdu nudné prezentaci? Určitě. Jak mi říkal kamarád, se kterým jsem jednu takovou zažil – „měl jsem pocit, že mi život protéká mezi prsty.“ Možná jste se dobře připravili a váš obsah je zajímavý, ale snažíte se toho prostě říct moc. Nikdo si nebude nestěžovat, když vaše prezentace skončí o pět minut dříve. Každý si ale ztěžuje, když prezentace trvá moc dlouho. Pokud necháte v prezentaci jen to doopravdy důležité, budete mít pak více času. Ten můžete využít na Q&A část, která je z mojí zkušenosti jedna z nejlepších částí každé prezentace. Ukažte, že se nebojíte otázek ostatních. Že jste dobře připraveni na jejich dotazy – a skončete o pár minut dříve.

Show Me The Numbers - jak efektivně prezentovat data (video)

V rámci Residenčního víkendu 2014 pro Toastmasters v Choceradech u Prahy jsem měl 45minutovou prezentaci na téma "Show Me The Numbers" - jak prezentovat data v PowerPointu tak, aby lidé po pěti minutách neusnuli.

Prvních šest minut prezentace (než se vybila baterka) je v prezentaci níže. Mrkněte na něj jestli vás nějaké ty slajdy v blízké době čekají.


Technické prezentace nemusejí být nuda! (prezentace)

S technickými prezentacemi má spoustu lidí problém. Od IT a BI přes Big data až po vědecké prezentace a finanční výsledky firmy. Někdy prostě potřebujeme prezentovat spoustu čísel a je těžké je ukázat tak, aby jim ostatní jasně porozuměli. S tím jak vytvořit technickou (vědeckou) prezentaci tak, aby měla úspěch vám pomůže následující prezentace. Mrkněte.

Zoufalé slajdy: Ty nejhorší chyby, které můžete při prezentaci udělat a jak se jim vyhnout

Skoro čtyři roky chodím na vysokou a většina prezentací s powerpointovými slajdy za nic nestojí. Mimo školu to není o nic lepší. Proč většina prezentací je spíše nástrojem ďábla a co s tím můžeme dělat?

Následuje můj osobní seznam těch největších chyb, které můžete v prezentaci či její přípravě udělat:

  1. Vaše prezentace nestojí za nic, protože vaším prvním krokem v její přípravě je nastartování PowerPointu. Když chcete slajdy fakt "vymazlit", tak hledáte lepší nástroj. Prezíčko třeba? Nějaká ta solidní závorka na úvod a do ní hodit spoustu textu, kterou vyšperkujete efektem horského kola, že i lidé v posledních řadách se budou křečovitě držet lavic? Případně k tomu chcete přihodit 3-D efekt, aby to vašim informacím přidalo na parádě? Opravdu začneme rozdávat 3-D brýle při prezentacích? Pokud chcete udělat solidní prezentaci, začněte od brainstormingu, pak si načrtněte všechny slajdy i se strukturou na papír a PowerPoint nechte nakonec. Počítač nejlépe funguje jako kolo pro naši mysl, jak řekl Steve Jobs. Na Prezi zapomeňte, pokud nejste ve fan clubu hranatých závorek (za 4 roky jsem neviděl jedinou dobrou Prezi).
  2. Omlouváte se dopředu, že jste neměli čas na přípravu/omlouváte se za to, že slajdy nejdou přečíst. Pokud na vaší prezentaci sedí třicet lidí hodinu, dohromady to dělá 30 hodin času. Pokud jsou náklady obětované příležitosti každého z přítomných 150 Kč / hodinu, dohromady prezentace stojí 4500 Kč. Věnujte vašim slajdům i prezentaci mimořádnou pozornost, protože je to jedinečná šance, kdy můžete spoustě lidem předat zajímavé (vaše) myšlenky. Pokud se chcete na začátku omluvit, raději vůbec neprezentujte, mějte respekt k publiku. Prezentace je drahá záležitost.
  3. Vaše slajdy jsou plné textu. Žijeme stále ještě v roce 1989, že musíte používat clip arty, obrázky v nízké kvalitě a střídat barvy a fonty na každém slajdu? Mějte prosím trochu citu pro design, přečtěte si nějakou knížku a dejte grafiku vašich slajdů dopořádku, protože  the medium is the message
  4. Na začátku vaší prezentace nedáte posluchačům dobrý důvod, proč vás má poslouchat. Asi jste se nezamysleli nad tím, proč je vlastně důležité vaše téma a to, o čem chcete mluvit. Pokud to nedokážete říct, proč by vás pak měl někdo poslouchat? Poslouchání prezentace je psychicky náročná činnost a posluchačům byste tak měli dát důvod k tomu vydržet poslouchat.
  5. Vaše prezentace je neosobní, nenavazujete s publikem kontakt, jste sterilní. Vaše prezentace je způsob, jak se mimo jiné spojit s publikem. Jak s nimi navázat kontakt, začít s nimi rozhovor. Snažte se být intimní. Mluvte o vlastních zkušenostech a vyprávějte vlastní příběhy. Použijte fotky, které jste sami nafotili. To vše pomůže přiblížit vaši prezentaci posluchačům.
  6. Nutíte nás sedět, být zticha a poslouchat. V práci většinu času trávíte spoluprací, aktivitou, mluvením a spoluprací. Popřemýšlejte, jak tohle všechno zapojit do vaší prezentace. Jakou aktivitu můžete dát posluchačům? Jak je můžete zapojit kromě otázek a odpovědí na konci prezentace ze slušnosti?
  7. Máte pocit, že by posluchači měli vydržet váš nudný přednes. Ne nemusí, nikdo dnes nechce ztrácet čas. Pokud jste nudní, nečekejte že vás lidé budou poslouchat a nesnažte se to vynutit. Místo toho se naučte mluvit zajímavě (viz další bod).
  8. Nevyzařuje z vás nadšení. Pokud nejste nadšeni vašim tématem, jak to můžete vyžadovat od vašeho publika a chtít, ať vás někdo půl hodiny pasivně poslouchá? Dejte do toho více nadšení, mluvte od srdce a opravdu se do tématu položce. Pokud se při prezentaci ani trochu nezapotíte, možná nejste dostatečně nadšení. (nebo máte dobrý antiperspirant).
  9. Vaše slajdy jsou "so 1990's". Pokud vaše slajdy vypadají jako některé slajdy níže, je potřeba na opravdový restart. Navštivte stránky ted.com, presentationzen.com a začnete se učit. 
  10. Prezentujete přes čas, přetaháváte přes přestávku. Málo jste trénovali a nemáte tak respekt k posluchačům, více je totiž méně. Dobře prezentaci natrénujte a raději si nechte na konci několik minut rezervu. Každý ocení skončit trochu dříve, než o dost později. A vy se tak budete soustředit na ty opravdu důležité body a vynecháte tak nedůležitý balast.

Zkuste dát do Google "filetype:ppt prezentace" a najdete v prvních výsledcích tyto prezentace (ukázky). Vidím, že právě vy máte obrovskou šanci v prezentaci vyniknout, jde o pole neorané. 

Pokud se vám líbil tenhle článek, sdílejte ho prosím. Pomůžete tak změnit způsob prezentování v ČR k trochu lepšímu.

Neotřelé výsledky Google na "umění prezentace". Nezapomeňte na desatero:

umeni_prezentace.png

Jak dlouho byste četli "Lisabonský proces?". 

111018_hubacek.png

Zachraňme nejdříve sebe:

Inkubator_Personalista II pozvanka 1.png

Základní hodnoty, které vyznáváme: "náušnice v uchu", "fotbalový gaučink":

Honors.png

Závěrečný slajd z přednášky managementu aneb lopatkou a tvrdou prací k CEO.

Prezentace - pro studenty skupiny P-01.P-10,P-11.png

Aktualizace 27. 11. 2016: Tento článek se stal nejčtenějším článkem na blogu a rozhodl jsem se ho tedy doplnit o bonusové video, které si rozhodně nenechte ujít!

Jak můžete z Q&A snadno udělat nejlepší část vaší prezentace

Otázky a odpovědi (Q&A) na konci vaší prezentace nebo workshopu mohou být poměrně snadno nejužitečnější částí celé akce. Nejde tak ani o to, že každý se může na cokoliv zeptat. Nejde tak ani o to, že se skoro vždy bude někdo ptát na záludné otázky, na divné otázky, na otázky na které neznáte odpověď, na otázky které vás nenapadlo že by se někdo mohl zeptat.

Jde o to, že díky Q&A můžete vytvořit  s lidmi v publiku vztah. Můžete začít komunikovat na osobní úrovni a reagovat na základní lidskou potřebu. Druhou věcí je to, že se tak budete stávat opravdu dobrým řečníkem. Naučí vás to improvizovat, rychle reagovat na otázky a rychle řešit narušitele vaší akce.

Tady je seznam (bez jakéhokoliv pořadí) mých osobních tipů, které vám mohou (ale nemusí!) pomoci dobře vést Q&A:

  1. Zamyslete se nad tím, s čím lidé nejspíše nebudou souhlasit. V Čechách jsou oblíbené dotazy stylu "A teď vám položím otázku, na které vám dokážu,  že nemáte pravdu". Lidé rádi hledají důvody proč něco nejde.
  2. To, že někdo hledá důvody, proč něco nejde neznamená to, že nefunguje to o čem jste mluvili.
  3. Připravte se na typické účastníky diskuze - "zvídavec", "tohle nebude nikdy fungovat", "to jsem tedy zvědavá", "zajímá mě více", "dáte mi další tipy", "potřebuji to rozvést", "dejte mi více příkladů", "vysvětlíte mi to znovu", "jak to používáte v praxi", "zajímá mě jen vaše praxe, jakou máte?", "zajímá mě teorie, o kterou se opíráte".
  4. V rámci Q&A můžete rozdávat různé dárky. Ať už knížky, čokoládové bonbony nebo jen poděkovat za každý dotaz. Potěší to.
  5. Je dobrou praxí dotaz zopakovat, aby ho publikum slyšelo.
  6. Připravte se na otázky, na které nebudete znát odpověď. (Nejde to, takže se prostě jen smiřte s tím, že to nastane).
  7. Dělejte delší Q&A a snažte se mluvit co nejotevřeněji a neupřímněji.
  8. Pokud někoho zajímá nějaké téma a chce se o něm rozpovídat, je dobré se zeptat publika pro kolik lidí je to aktuální. Pokud pro většinu, jděte do toho. Pokud pro nikoho kromě toho, kdo položil dotaz, vezměte to rychle.
  9. Děkujte za dotaz z publika, chce to odvahu se zeptat.
  10. Pokud nevíte na něco odpověď, vyžádejte si vizitku, na vizitku si napište dotaz a pošlete pak osobní email s odpovědí. Docela silná technika. 

Co byste vynechali

...pokud byste měli na vaší prezentaci jen polovinu času? Je dost možné, že bude lepší to doopravdy vynechat a místo toho přidat příklady, které podpoří silnější polovinu.

Pokud máme na prezentaci málo času (třeba 20 minut), je poměrně snadné říct něco k věci. Pokud máte ale hodinu nebo dvě, hodně lidí se začne opakovat, přidávat nápady, které nejsou zas tak zajímavé.

Je daleko efektivnější držet se jádra vaší prezentace, tedy té poloviny, kterou byste nechali mít méně času. Zeptejte se sami sebe co byste prezentovali mít polovinu času - to je vaše jádro prezentace, snažte se ho co nejvíce držet.

Budete rádi, pokud si lidé z vaší prezentace odnesou jednu dvě (opravdu dobré) myšlenky. Proto nechte v prezentaci jen ty nejsilnější nápady a zbytek nechte na někdy jindy (nikdy?).

Dobrý příběh, dobrá prezentace

Pokud chcete udělat dobrou prezentaci, najděte nejdříve dobrý příběh, který podporuje vaši hlavní myšlenku. Kolem tohoto příběhu vybudujte zbytek prezentace a můj tip je, že budete mít úspěch. 

Když se potkáte s kolegy v práci, říkáte si příběhy. 

Když potkáme kamarády v hospodě, říkáte si příběhy.

Když prodáváte zákazníkům vaše zboží nebo služby, dost možná jim prodáváte příběh.

Lidé kupují Adidas, Nike, BMW, Audi, Swatch, Apple, Dell i Lenovo kvůli příběhům, které si vyprávějí.

Firmy se snaží vyprávět příběh svým zaměstnancům.

Zaměstnanci vypráví příběhy zákazníkům a potenciálním klientům.

Noviny, časopisy a internet - všechny média jsou plné příběhů.

Jste na řadě. Začnete dávat příběhy i do vaší prezentace? 

Sedm tipů, jak můžete snadno udělat zatraceně dobrý workshop (prezentaci, seminář)

Většina prezentací za moc nestojí. Většina seminářů je ztrátou času a většina školeních je omílání selského rozumu, zabaleného do buzzspeaku. Jak udělat zatraceně dobrý workshop, z kterého si lidé opravdu něco odnesou?

Jinými slovy - jak být užitečným? Jak předat lidem něco vzácného takovou formou, aby si to zapamatovali, uměli to použít a do akce se pustili ještě ten samý den/týden?

Z praxe jsem si odnesl především těchto sedm tipů, které vám pomohou udělat zatraceně dobrý workshop:

Zjistěte si maximum o vašich posluchačích. Nestačí vědět kolik lidí přijde, jestli jsou to muži či ženy a jaké mají vzdělání. Obyčejné geografické údaje vám příliš nepomohou. Potřebujete vědět jejich zájmy, které čtou blogy, co je opravdu zajímá, co si chtějí z workshopu odnést, které lidi followují na twitteru, co je pro ně důležité, komu a čemu věří. Jděte za geografické údaje. 

Soustřeďte se na to být užitečným. Nejde o vaší show, jde o hodnotu, kterou si lidé mají odnést. Hodně lidí se mě ptá, jak udělat dobré slajdy. Jak udělat skvělou prezentaci. Jak zaujmout posluchače. Můžete mít všechny tyhle věci a stejně udělat workshop, který je ztrátou času pro všechny. Snažte se být v první řadě užitečným. Pokud má vaše řeč být zábavná, musí být zábavná. Pokud je váš workshop o focení, lidé si mají odnést ty nejlepší triky jak dělat lepší fotky. Je to tak jednoduché, až mě skoro bolí to psát. Když je to tak jednoduché - proč to nedělá každý?

Zapojte vaše posluchače nebo spíše - vytvářejte show spolu s vašimi posluchači. Vždy když lidé mají něco udělat (nejlépe něco společného vytvořit), nebo když jde o soutěž - vždy když je zapojíte - bude vaše prezentace, váš workshop desetkrát lepší. Představte si přednášku biochemie, kde byste dostali za úkol udělat z balónu nějakou molekulu. Nebo když jste někde na předváděčce BMX kol a někdo vyzve člověka z publika aby si lehl na zem a toho pak jezdci na kolech přeskakují. Je to nebezpečné, nemusí to vyjít a publikum je zapojené do akce - nejlepší situace, jaká může být.

Vytvořte si plán B. (jinak nazývaný také co-se-může-všechno-podělat plán, nebo never-happened-before plán). Projektory občas nefungují, mikrofony občas přestávají fungovat. Občas vám zamrzne počítač uprostřed prezentace. Občas vám někdo ukradne počítač s prezentací, občas zapomenete, co jste chtěli říct. Občas budete nemocní, bude vás bolet hlava, bude vás iritovat manželka, bude vám zvonit mobil - Co s tím uděláte? Jak se připravíte na neočekávané situace v průběhu/před vaší prezentací?

Skončete včas. A raději dříve. Kolikrát váš štvalo, že nějaký seminář trval příliš krátce? NIkdy? Skoro vždycky prezentace trvají déle, než mají. Dobré jídlo je dobré, pokud je ho rozumné množství. Půl kila sushi v žaludku nikoho nepotěší - stejně tak i vy cílujte na kratší čas, než máte vyhrazený. Zůstane vám případně více času na otázky.

Otázky a odpovědi (Q&A) jsou zásadní součástí skoro každého workshopu. A je potřeba se připravit. Napište si seznam sto otázek, které můžou po vašem workshopu padnout - jak byste odpověděli? 

Celý workshop natrénujte s nějakým dalším naostro. Nejlépe třikrát, pětkrát. Ta skladba, kterou jste slyšeli na koncertu a zněla tak ladně, tu hrál už potisícáté. Každou minutu trénoval tisíc minut, aby vám pak zněla naprosto hladce. Ten ladný golfový odpal co jste viděli na hřišti vypadá ladně nejspíše po deseti letech tréninku. Věci jsou nejdřív těžké, než jsou snadné. Řekněte váš workshop někomu jinému, celé si ho projděte na ostro - až pak s ním jděte do akce.

Věřím, že pokud se budete řídit těmito sedmi tipy, váš seminář, vaše práce a váš workshop se musí povést. 

Aktualizace 27. 11. 2016: Tento článek se zařadil mezi TOP 3 články na blogu a rozhodl jsem se ho tedy doplnit o bonusové video, rozhodně si jej nenechte ujít!