Jak přežít nálož služebních cest? Mých osm tipů z 10 000 kilometrů.

Dnešní článek mého kamaráda o tom, jak přežít zkoušky na vysoké mě inspiroval k sepsání pár postřehů o tom, jak zvládnout nálož služebních cest. V poslední době jsem začal více s prací cestovat a zde je několik tipů, které vám pomohou zvládnout náročné cesty lépe a snadněji.

Vybavte se na přežití bez zásuvek.

Zásuvka je kámoška. Bylo by skvělé ji všude potkat, ale bohužel je jich často málo (letiště), nefungují (vlaky) nebo nemáte čas nabíjet.  První, co na cesty potřebujete je solidní power banka, která vám dobije telefon alespoň 2x. Vřele doporučuji Xiaomi powerbank 10 400 mAh. Tahle kráska za šest stovek udělá obrovskou službu a zachrání vás před vybitým mobilem. Ve vlaku, kde signál občas je a občas není, se dá bez zapnutého módu letadla propálit celou baterku telefonu za pár hodin. Kupte si k power bance také silikonový obal. Proč? Powerbanka vám potom nebude klouzat po stole ve vlaku/letadle. A tak se neobije. 

Je dobré také zvolit ten správný stroj (čti: notebook), zvláště pokud hodně cestujete. Pro zkušené služebkáře se osvědčil (na základě mého výzkumu) Macbook Air 13", Macbook Pro 13", Asus UX305 (asi nejlepší poměrně cena/výkon), Dell XPS 13, Lenovo Yoga 3 Pro a Lenovo X1 Carbon. Nové Intel chipy Broadwell jsou dostatečně výkonné a zároveň nežerou moc baterky. Do vašeho stroje investuje co můžete, protože vás to živí. Stejně tak do mobilu. Vyplatí se mít mobil co má větší baterku, jinak jste pořád bez proudu, nebo pořád nabíjíte. 

 Uložte si kontakt na tři taxi služby.

Klasické kolečko: taxi/MHD/auto - vlak/bus/auto/letadlo - taxi - business - hotel. Pokud se nechcete nechat odrbat na taxíku, nenasedejte nikdy do taxi co stojí na ulici. Uložte si kontakty na tři taxi služby do mobilu a vždy si zavolejte taxi z dispečinku, dá se na tom ušetřit nemalé peníze. Jaké taxi služby vybrat? Vybírám vždy nejlevnější taxi, nevidím smysl v tom utrácet za to více a vždy se najde někdo, kdo to bude dělat neskutečně low-cost. V Praze doporučuji Speed Cars, v Bratislavě pak VB Taxi. Pokud máte rádi telefon s Androidem, vezměte si něco, co má technologii QuickCharge 2.0 od Qualcommu. Tyhle mobily se nabíjí výrazně rychleji. Pokud ujíždíte na jablku, vezměte si 6ku Plus, vydrží déle na baterii. 

Hotel, hotel a zase hotel. Jak vybírat, na co si dát pozor.

Hotely jsou ze začátku zábava, pak můžou být pěkná otrava (20x stejná snídaně za sebou, stejný čaj, stejné pozdravy, stejné kafe, ...).

Při výběru hotelu dávejte pozor na dva faktory - dobrý spánek a dobrá poloha. Zbytek už vás nemusí tak tankovat. Potřebujete se ale rychle dostat ráno za businessem a potřebujete se skvěle vyspat. Hotel nejdříve zkontrolujte na Tripadvisoru (recenze, reálné fotky cestovatelů) a booking.com (recenze). Neřešte moc individuální komentáře, píšou tam občas blázni, řešte celkové hodnocení. Na booking.com se vyhýbejte všemu, co má méně jak 8/10 (nebo si vyberte vlastní minimální mez a té se držte). 

Chtějte vždy pokoj, co má okna do vnitrobloku. Do ulice můžete mít lepší výhled, ale skoro vždy je v něm daleko větší hluk (tramvaje, kostel, auta, hospoda a nevím co ještě mě všechno kdy vzbudilo). 

Vybírejte si hotel co buď nejblíže a) letišti/nádraží nebo b) místu vašeho businessu. Má osobní preference je co nejblíže místu, kde probíhá business. Ráno nemusíte totiž stíhat a budete rádi, když v ideálním případě budete moct na místo dojít pěšky (zvláště v případě vaší ranní prezentace vybírejte hotel v místě prezentace, nebo v její pěší blízkosti). 

Vyplatí se vám také si zřídit členství v různých benefit programech, co hotely nabízí. Jedny z největších jsou např. IHG (InterContinental Hotels Group, např. Holiday Inn, Crowne Plaza, ...) a Accor Hotels (Ibis, Mercure, Pullman, Novotel a další). Sbíráte body, za body máte bonusy. Jednoduchý deal. V případě více jak 10 nocí za rok se vyplatí. 

Jídlo, pití - nabalte si něco malého vždy s sebou.

To jsou z mojí zkušenosti dvě věci, o které budete často bojovat - jídlo a pití. A je potřeba se připravit ať máte co jíst a co pít. Osvědčilo se mi vždy mít v kufru jednu Mattoni Sport. Kupte si domů karton vod (0,75 ideální) a sušenky - super je Flapjack a Lifebar. Sušenek si kupte 20 do špajzu a před cestou si vždy hoďte 2-3 do kufru. To je nedocenitelné. Často jsem měl problém najít něco k jídlu za rozumné ceny a řešil kde sehnat vodu, už to řešit nemusím. Super jsou také ořechy nebo sušené ovoce.

Na prezentaci si také vezměte PET lahev vody. Při prezentaci člověku pěkně vysychá v puse a na místě může být voda max z platových kelímků, který velmi snadno převrhnete. Ideální je ta Sport láhev - když se vám jí podaří převrhnout při prezentaci, nic se nestane. Je ale pravda, že nezavřená umí otravně pískat, pozor na to.

Co je důležité, to mějte dvakrát. Sbalení buďte ideálně stále.

Mějte nabíječku na mobil a adaptér 2x a nechávejte je v kufru, nikdy je doma nevyndavejte. V ideálním případě mějte i 2x prezentér a vše, co nutně potřebujete. Čím kratší seznam věcí, co musíte do kufru vždy dát, tím lépe. 

Kosmetickou tašku mějte připravenou stále. To je věc, co je zbytečné balit. Mějte v tom vše co potřebujete + ibuprofen, něco na nachlazení a něco na průjem. Také nějaké vitamíny. Jak jedete na cestu, jen jí vezmete ze skříně a hodíte do kufru. Pěnu na holení, šampon, sprchový gel - mějte malá balení, nezabírají moc místa. Ručník nevozte s sebou, skoro vždy je na hotelu. Zbytečná zátěž.

Vyberte si správný kufr. A co nejlehčí.

Kufr na kolečkách bude pro vás jak domeček pro šneka. Vyberte si ten, který vám maximálně vyhovuje a splňuje vaše požadavky. Jezdím se Samsonite, který se dá zvětšit a koupil jsem ho v outletu v akci. Je textilní a tak nemůže prasknout jako skelet. Kdybych kupoval ale znovu, koupil bych si co nejlehčí. Zvedat znovu a znovu těžký kufr je zbytečná námaha. Výhodou je, pokud má čtyři kolečka a jede "na stojato" - projedete s ním pak místy, kde se kufr se dvěma nevejde, typicky v letadle. Kufr je vaše "taška na nářadí", investujte do ní.

Napište si kontrolní seznam a nalepte si ho na vchodové dveře.

Zevnitř na vchodových dveřích mám vždy přilepený seznam věcí co mám mít s sebou. To mi pomáhá před odjezdem rychle projít očima seznam věcí a zkontrolovat, jestli mám vše co mám mít. Bez seznamu jste ztraceni a vždy na něco zapomenete. Balení pak bude hrozný chaos. Doporučuji si vytvořit takový seznam v Evernote nebo OneNote, máte pak digiální verzi stále u sebe. Mějte různé typy seznamů podle délky pobytu (např. jedna noc, 2-3 noci, týden).

Nabalte si věci den před odjezdem.

Tenhle tip už mi párkrát zachránil den, kdy bych jinak určitě nestihl vlak. Stát se může cokoliv (v noci vám přestane záhadně fungovat mobil) a vy vstanete pozdě. Na tuhle situaci musíte být připraveni a vše, co jde připravit večer (včetně snídaně, svačiny, ...) připravte večer. Ideálně byste v nejhorším případě měli po vzbuzení do deseti minut odcházet ze dveří (když půjde fakt do tuhého).

Těchto osm tipů vám pomůže služební cesty zvládat efektivně. Projděte si také tento seznam Seth Godina a nechte se inspirovat co on považuje za důležité před prezentací (businessem) připravit. Pokud máte svoje tipy, které byste sem rádi přidali, napište mi email a rád je zveřejním. 

Líbil se vám tenhle článek? Retweetněte ho, lajkujte nebo pošlete na něj někomu odkaz. Děkuji!

Tipy na dva skvělé workshopy příští víkend (jeden o prezentacích!)

Je to asi poprvé, co mohu doporučit nějaký workshop prezentování v Čechách. Minulý rok jsem byl na školení v Amsterdamu od Duarte, Inc. (Slide:ology, Resonate), ale v naší kotlině jsem hledal něco podobného marně.  

Příští víkend v neděli 26. 4. 2015 ale vystoupí Petr Mára a Martin Vymětal s tréninkem Prezentuj jako Steve Jobs na iCON Prague 2015 v Národní technické knihovně v Praze. Na videopozvánku mrkněte zde, lístky kupte tadyPetr Mára je uznávaným profíkem co prezentuje po celém světě, od něj si každý určitě něco odnese.

Hned za nimi vystoupí Jaroslav Homolka (bio) s tréninkem Jak se udržet na špičce v agresivním světě.  I když se nemůžu úplně ztotožnit s tím agresivním světem, akce to bude myslím zajímavá a na podobné téma sem neviděl nikoho jiného vystoupit. Jaroslav Homolka působí jako kouč a trenér, jeho myšlenky můžete okouknout ve videích Bistro digital

Potkáme se tam?

Proč je tak těžké vytvořit dobrou prezentaci?

Protože nám dává příliš velkou svobodu, na kterou nejsme zvyklí. Vede nás k iniciativě, která je v nás potlačována. Nabádá nás ke kreativitě, kterou roky nikdo ve školách neocenil. Vyžaduje kreativitu a odvahu, které se často vyhýbáme, protože znamená zbytečné riziko.

Možná jsem příliš kritický, ale dlouho jsem přemýšlel nad tím, proč se často velké, ale i malé firmy rádi drží striktně nastavených firemních šablon. Proč se málokdo snaží těmto často špatným designérským výtvorům vzbouřit. 

Protože se jednoduše bojíme.

Bojíme se převzít iniciativu. Jít a říct, že ty šablony nestojí za nic a je potřeba je vyměnit nebo rovnou zahodit. Bojíme se svobody, protože nemít žádnou šablonu v PowerPointu by znamenalo, že najednou musíme znát alespoň základy dobrého designu, jinak to bude katastrofa. Svoboda v prezentaci bez šablony je obrovská – vy sami určuje barvy prvků a textu, kde budete mít jaký obrázek a co zdůrazníte a co naopak potlačíte v prezentaci. A lidé se vám mohou smát, když to špatně dopadne. Prezentace pro nás není vůbec přirozená, protože školy nás vedou k poslouchání, ne k iniciativě.

Ve škole se roky učíte potichu sedět na jednom místě 45 minut, potom až 90 minut. Základem úspěchu je umět přesně splnit zadání v testu. Kdo se zadání vyhne nebo se ho pokusí obejít, bude potrestán.

V prezentaci je to ale jinak.

Možná máte stanové téma, možná ani to ne. Možná kompletní obsah prezentace stanovujete vy sami a není tu poprvé nikdo, kdo by vám říkal, co máte dělat. A sakra, žádné detailní zadání, které můžete následovat. Je to najednou na vás.

Prvním krokem k dobré prezentaci je to, že se sami začnete rozhodovat, jak prezentace bude vypadat a budete bojovat za to, aby byla kvalitní. Aby byl buďto dobrý template, nebo žádný nebyl. Žádný template je nejlepší, stačí vám hájit firemní barvy, na začátku využít logo a zbytek je na vás. Pokud to špatně dopadne, získáte tím zkušenosti

Ale to, že jste tímto krokem získali odvahu, je daleko cennější. Jděte, a kopněte do té bedny.

Workshop Šťavnaté slajdy - video

Zajímá vás, jak probíhají workshopy, které pořádáme?

Mrkněte na sestřih z workshopu Šťavnaté slajdy, který jsme pořádali 29. 11. 2014 v coworkingovém centru Pracovna v Praze. Díky za sdílení!

Update: Kompletní video z akce je venku! Video nabité všemi tipy, které na workshopu zazněly a rozhovory s účastníky k tomu si prohlédněte na Youtube níže.


Pokud máte prezentaci tak buďte užiteční

Častým problémem špatných prezentací je to, že nejsou pro posluchače užitečné. Pokud nemáte pro účastníci něco užitečného, proč jste vlastně přišli?

Můžete argumentovat, že prezentace Applu nejsou užitečné. Ano, ale to je typ prezentace, který dělá 0,000000001% z nás. Většina z nás prezentuje ve firmách, na menších konferencích nebo prezentuje týmu, zákazníkům, menším skupinám. A tam se hodí být opravdu užitečným.

Pokud v prezentaci přinesete odpovědi na konkrétní dotazy, na konkrétní problémy, pak vás lidé budou milovat. Pokud přijdete s obecnými poučkami a radami typu "zamyslete se lépe nad vaší marketingovou kampaní", tak budete rádi, pokud vám zaplatí lístek na metro. A už vás nejspíše nepozvou znovu.

Buďte v prezentaci konkrétní a užiteční. Pokud někdo nebude na vaší prezentaci, přijde o něco cenného? Pokud ne, zahoďte celý návrh a začněte znovu. Nebo si dejte týden dovolené.

Workshop Šťavnaté slajdy - chcete mít v prezentacích jasno?

stavnate-slajdy-workshop-pozvanka.jpg

Chcete mít v prezentacích jasno?

Rád bych vás pozval na workshop Šťavnaté slajdy 29. 11. 2014 v Praze. Půjde o celodenní workshop přípravy prezentace, speciálním hostem bude Miroslav Čepický (ředitel Korporátní komunikace ve Vodafone ČR, kouč proškolený pod Radvanem Bahbouhem, QED Group), který představí nástroje z koučinku pro přípravu prezentace.

Přísun kávy v průběhu celé akce bude zaručen. Podobné akce se v Praze pohybují mezi třemi a deseti tisíci Kč. Tentokrát ale cenu určujete vy sami na místě. 

Podrobný program a více informací najdete zde, pro přihlášku využijte tento formulář. Přihlašte se raději již dnes, ať máte místo jisté! Těším se na vás. Děkuji za sdílení.

Update 7. 11. 2014 10:03: Máme plno! Zkuste to ale ještě jako náhradník. Pokud se místo uvolní, budeme vás neprodleně kontaktovat.

Jaké otázky si klást před každou prezentací

Otázky jsou na začátku tvorby prezentace důležitější než to, kolik faktů a odpovědí si pro posluchače připravíte. Na začátku si vyhraďte čas na trochu "sebekoučinku", který vám pomůže položit základy solidní prezentaci. Jaké otázky si tedy klást?

  • V jaký čas budu prezentovat?
  • Proč na prezentaci přijdou?
  • Přijdou dobrovolně, nebo z povinnosti?
  • Jakou jednu hlavní myšlenku jim chci předat?
  • Jaké jedno téma bude spojovat mou prezentaci?
  • Co nezapomenutelného bude v mé prezentaci?
  • Jaké problémy posluchači řeší a jak jim můžu pomoct?
  • Jaká je situace v jejich branži? Jde trh dolu, nahoru?
  • Které médium je nejvhodnější - slajdy, flipchart, bez slajdů?

Zkuste si položit tyto otázky před vaší další prezentací a napište si na ně odpověď. Vaše prezentace bude poté o mnoho lepší.

Co dělat, když víte, že vaše firemní slajdy nestojí za nic

Motto: "Život je příliš krátký na to, abychom se dívali na nudné prezentace."

Pokud si myslíte, že vaše firemní slajdy za moc nestojí (a chtěly by změnu) pak jste na správném místě. Pokud chcete nechat iniciativu změny na jiných, článek můžete v klidu přeskočit - změna prezentace totiž musí přijít od vás.

V průběhu mé práce v různých firmách se mi osvědčily některé postupy jak z extrémně přeplácaných a nudných slajdů udělat rozumné, srozumitelné prezentace. Zde je několik tipů.

Pokud vás prezentace baví, tak zpomalte. Pokud jste přečetli pár knížek (třeba Prezentation Zen), baví vás vytvářet vizuální prezentace a korporátní slajdy jsou pro vás jak hudba na dobrou noc, tak zpomalte. Nesnažte se na vaše kolegy vychrlit všechny tipy a vše, co by se mohlo změnit. Snažte se měnit postupně a pomalu.

Nekritizujte původní slajdy. Pokud se pustíte do kritiky starých prezentací, nejspíše někoho urazíte a zablokujete si cestu k jakékoliv změně. Dejte vašim kolegům a vašemu šéfovi na výběr. Vytvořte ukázku několika slajdů podle pravidel prezentací v 21. století. Ukázku dejte vedle starých slajdů. Co se jim líbí více? Co by se mohlo začít používat? Na všem se asi neshodnete, ale částečná výhra je zde totální výhra.

Nabídněte varianty. Pokud si myslíte, že by vaše slajdy potřebovaly totální změnu, zkuste vytvořit tedy novou prezentaci a domluvte se s vedením, že uděláte jednu (jednu!) prezentaci zákazníkům (na konferenci, na meetingu), která bude podle nových pravidel. Nebude to stát žádný čas (uděláte to vy) a může to přinést jen pozitivní výsledek. Odkazovat se na "jeden testovací běh" pomáhá překonat strach zahodit staré slajdy.

Lidé si své staré slajdy hlídají jako své děti (bez ohledu na to, jak ošklivé jsou). Někdo si dal tu práci vytvořit uspávače, které pak předčítá před publikem. Přijměte jako fakt, že je bude bránit jako vlastní děti. Zkuste navrhnout jednu změnu (graf, tabulku), nebo navrhněte že budete jednou prezentovat bez slajdů - chybí někomu staré slajdy? Pokud ne, zahoďte je a vytvořte úplně nové.

Ukažte dobré příklady z praxe. Dejte si 15 min meeting na téma prezentování ve vaší firmě. Ukažte na setkání dobré příklady z praxe z vašeho oboru. Můžete také ukázat prezentace z TED nebo místních českých TEDx prezentací a na konci předneste výhody a přínosy nového prezentování u vás a náklady starých prezentací (všichni spí, nikdo nedává pozor, nepřehlednost atd.).

5 nejlepších prezentačních tipů s maximálním účinkem

Za několik jsem pomohl desítkám profesionálů zlepšit jejich prezentační dovednosti, prezentoval jsem v různých firmách, pořádal workshopy, sám prezentoval. V květnu tohoto roku jsem absolvoval školení od Duarte, Inc. a některé tipy jak udělat dobrou prezentaci se mnou zůstaly po delší dobu a prošly zkouškou času. 

Co podle mne tedy má největší efekt v prezentacích? Přináším pět tipů.

1. Využívejte obrázky ve skvělé kvalitě.

Skvělou prezentaci dělají opravdu, opravdu výtečné obrázky. Máte dvě možnosti - buďto si je nafoťte sami, nebo využijte IStockPhoto nebo ShutterStock. Pro profesionální prezentaci určitě nakupte obrázky, případně nechte vytvořit opravdu kvalitní fotky někým, kdo tomu rozumí. 

Pro méně profesionální akce se nebojte nafotit obrázky sami - nejlépe z digitální fotoaparátu. Budou ve velmi dobré kvalitě, vysokém rozlišení a pomohou vám spojit se více s publikem. Vlastní fotky má málokdo a to vám také pomůže se odlišit. Bude tak vidět, že jste do prezentace byli ochotni investovat nejen peníze, ale i čas.

2. Prezentaci začněte brainstormingem s Post-it papírky, ne s počítačem.

Už jen tento bod vás oddělí od většiny dnešních prezentací, které jsou nedomyšlené a nepromyšlené.

Dobrý návrh začíná na papíře. K prvnímu kroku budete potřebovat - půl hodinu času, lepící papírky, fixy, mobilní telefon. Na telefonu si nastavte stopky na půl hodiny a za tu dobu napište co nejvíce nápadů na vaši prezentaci. Pište vždy jeden nápad na jeden lepící papírek, hleďte pouze na kvantitu. 

Proč lepící papírky? Protože se pomocí nich snadno vytváří struktura prezentace, snadno něco přidáte a dáte pryč. Duarte, Inc. vytváří prezentace pro Fortune 500 a také využívají v prvních fázích procesu Post-it papírky. Vřele doporučuji Post-it Super Sticky. Drží opravdu velmi pevně na stole, zdi, klidně i stropě. Pokud chcete pracovat v týmu tak použijte právě tyto Super Sticky a lepte je na zeď. Je to perfektní nástroj jak vytvářet prezentaci v týmu.

Další výhodou je, že ušetříte spoustu času. Přepisovat nápady na lepících papírcích je snadné. Zahazovat hotové slajdy, na kterých jste nechali hodiny času už tak snadné není.

3. Na prezentaci buďte o 40 minut dříve. Opravdu důležité prezentace vyzkoušejte dva dny předtím na místě.

Možná si říkáte, že je to přece jasný! Že je jasný, že lidé chodí na prezentace včas a vše zkoušejí dopředu. Není to vůbec jasné. Zúčastnil jsem se desítek prezentací s PowerPointem/Keynote a většina z nich měla větší či menší technické potíže. Většině těmto technickým problémům by se snadno předešlo, kdyby řečník přišel o 40 minut dříve (když tam ještě není nikdo z publika) a vše zapojil, sedl si na nejhorší místo a prošel si slajd po slajdu, jestli je každý dobře vidět a každý čitelný

Ty opravdu zásadní prezentace si zkuste dva dny předtím na stejném místě, jako bude akce naostro. Uvidíte, kolik věcí nemusí fungovat. Jestli někde platí Murphyho zákony o nefungování techniky, je to rozhodně při prezentacích. Včasný příchod dokáže vyřešit mnoho problémů.

4. K prezentaci mějte připraven nějaký zajímavý bonus navíc a materiály v PDF.

Všechny delší myšlenky dejte do PDF a na konci prezentace dejte posluchačům odkaz. Díky tomu budete moci odlehčit vaše prezentace od textu, nechat tam opravdu jen klíčové body a grafy a vše ostatní může do PDF, které se snadno čte vytištěné (na rozdíl od vytištěných prezentací). Nikdy (kromě pár výjimek např. v případě prezentací obsahující spoustu grafů a tabulek) nedávejte kompletní slajdy nebo materiály k vaší prezentaci posluchačům dopředu. Tím ztratíte jakoukoliv pozornost a všichni budou jen listovat a hledat, co řeknete za dvě minuty.

Součástí vaší prezentace musí být také Purple Cow jak píše Seth Godin, něco opravdu výjimečného, unikátního. Byl jsem na jeho prezentaci a opravdu se tím řídí, byla to show, že dvě a půl hodiny uběhlo jako voda. Udělejte něco výjimečného, dejte jim nějaký výjimečný bonus, pozvěte opravdu skvělé hosty. Prostě něco, co si lidé řeknou. 

Podívejte na toto video Gateshead Millennium Bridge. Pak se podívejte na video tohoto antiperspirantu se skoro 50 mil. shlédnutí.  To jsou věci, co si lidé řeknou. Co je ve vaší prezentaci Purple Cow? Zaujmout může most i antiperspirant. Dokážete to i vy.

5. Celou prezentaci si projděte s někým komu věříte (a kdo je dostatečně kritický).

Najděte si někoho, komu věříte a je dostatečně kritický. Doporučuji kolegy, dobré přátele a partnery. Vysvětlete jim o co ve vaší prezentaci jde a pak ji celou odprezentujte jako kdybyste už šli naostro. Pozvěte dotyčnou osobu na oběd a nechte si říct kritickou zpětnou vazbu. Co se líbilo nejvíce, co nejméně? Jak jste vypadali, které myšlenky vypustit, bylo to něco opravdu výjimečného? 

Tato technika vám jako jedna s mála pomůže bojovat s vlastní neobjektivitou, kterou trpíme všichni. 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho.

Při prezentaci musíte být vidět

Stalo se mi to už hodněkrát. Často za to nemůže ani řečník, ale pořadatel v dobrém úmyslu pomoci vám, aby vaše slajdy byly vidět. O co jde? Zhasínání při prezentaci.

Při prezentaci nikdy nezhasínejte. Nebudete pak vidět, z prezentace se stane promítání zajímavých obrázků s doprovodným hlasem od člověka, kterého vidí leda z první řady. 

Prezentace by měla být dobře čitelná i za světla, proto mějte slajdy dobře kontrastní a používejte velké fonty. Na místo doražte o 40 min dříve, vše zapojte a sedněte si na nejhorší místo a projděte si všechny slajdy. Pokud některý není dobře čitelný, upravte.

Common sense is not common practice.