Zahoďte kliparty a začněte prezentovat jako ve 21. století

Prezentace se dost často zastavily v devadesátých letech na nudném designu, korporátní šabloně, kterou už deset let nikdo neupravil, složitých grafech, nudných vizuálech a nesrozumitelných, složitých grafech.

Jak z toho ven? Podívejte se na nové (sedmé!) video Šťavnaté slajdy na téma "Design slajdů" a prezentujte jinak, efektivně, jednoduše, jasně.

Chtěli byste i vy prezentovat lépe? Ozvěte se nám, rádi uspořádáme workshop/prezentaci na vaší akci/ve vaší firmě.

Na co si dát před prezentací pozor? Podívejte se na nové video Šťavnaté slajdy!

Prezentující dost často opakují ty samé chyby, kterým se dá ale často poměrně snadno předejít. Zajímá vás jak? Podívejte se na naše další video Šťavnaté slajdy (již páté video naší série) a vyvarujte se zbytečných chyb.

Je to naposledy, co jsme prezentovali z prostředí Paralelního Polisu. Příště se budeme hlásit z jiného místa. 

Líbí se vám videa Šťavnaté slajdy? Pokud ano, budeme moc rádi za jejich sdílení.

Šťavnaté slajdy #3: Jak změnit prezentování ve vaší firmě

Když už jste zlepšili vaše slajdy, možná jste zjistili, že to nejde už tak snadno v práci. Prezentovat jinak, vytvářet jednodušší slajdy, zkusit úplně jiný přístup. S tímto argumentem už jsem se často setkal - "prezentuji už lépe, ale ve firmě se prezentuje stále stejně špatně".

Podívejte se na třetí video Šťavnaté slajdy: Jak změnit prezentování ve vaší firmě:

Nové video Šťavnaté slajdy: 3 části každé prezentace

Naše nové video Šťavnaté slajdy je venku! Tentokrát jsme se zaměřili na tři každé prezentace, podle kterých můžeme začít zlepšovat vaše slajdy. V ČR jsme nenašli žádný jiný videotutoriál zaměřený na prezentace a říkali jsme si, že tu něco takového chybí.

Jak se vám líbí? Moc děkuji za sdílení! 

Zoufalé školení: Ty nejhorší chyby, které můžete při organizaci udělat a jak se jim vyhnout

V tomto článku navazuji na super-populární článek Zoufalé slajdy: Ty nejhorší chyby, které můžete při prezentaci udělat a jak se jim vyhnout, který stále drží první příčku ve čtenosti na blogu. Ve školeních je toho tolik, co podělat a chtěl bych po realizaci desítek z nich vypíchnout ty nejzásadnější. 

Jak může vaše HR vyhazovat peníze za školení?

Nenastavíte jasné výstupy ze školení. Co by se měli naučit a PROČ? Ta druhá část (proč) je skoro důležitější než ta první (co). Co dělat? Účastníci musí vidět jasný smysl v tom, co dělají a co jim to přinese. Proberte s vašimi lidmi co by potřebovali, získejte od vedoucích tipy na to, které jejich dovednosti je potřeba zlepšit a vytvořte si jasný tréninkový plán.

Školení nemá žádný follow-up. Tzv. dobrý pokec. Hodně drahý dobrý pokec. Pokud školení nemá jasný follow-up, jasný plán toho, co kdo má po školení dělat a co začne používat, přišli si účastníci možná tak pro kapku inspirace, ale tím to tak končí. Je to jako si neustále kupovat knížky o hubnutí, ale nikdy nezačít nic dělat. Co dělat? Na školení nechte účastníky vymýšlet, jak nové poznatky zařazovat do praxe, v průběhu se jich ptejte, jak mohou aplikovat nové tipy do praxe, na konci je nechte vypracovat krátký akční plán a pošlete follow-up emailem, kde shrnete celé školení. Za několik týdnů se znovu sejděte na dvě hodiny na follow-up meeting.

Školení je šílená nuda. Na tohle trpí dle mého odhadu víc jak polovina školení. Ty bláho, už jen jak se řekne "školení" jdou na mě osypky. Když se řekne školení, představím si Leffinqwellův-Bronštajnův psací stůl, tzv. Zajícova varianta. Co dělat? Do školení zařaďte aktivity v týmu i v jednotlivcích, nechce je prezentovat, navrhovat řešení, řešit reálné problémy, pracujte s videem, prezentací, prezentujte kus se slajdy, kousek bez a dělejte delší pauzy, ať mají možnost vše strávit.

Školení je příliš teoretické. Ano, jsou školení příliš praktické (variace na motivační workshopy, kde se sice naučíte chodit po žhavých uhlících abyste měli ocelovou sebedůvěru ve vlastní plosky nohou, ale to je tak jediné, co si odnesete). Většina školeních ale trpí spíše na příliš mnoho teorie. Co dělat? Ve školení zařaďte praxi i teorii, po každé krátké teorii by si každý z účastníků měl vše vyzkoušet v praxi a to optimálně několikrát za sebou. Naučte je poznat nejen své slabé stránky, ale také jejich silné stránky. Někdo neslyšel pochvalu už roky.

Tyto tipy vám pomohou uspořádat školení, které bude užitečné, efektivní a zábavné. Když se lidé baví, když něco zažijí a něco si vyzkouší, pak se učí.

První video Šťavnaté slajdy (o přípravě) je venku! Jak se vám líbí?

Řekli jsme si, že krátká videa o prezentacích by mohla být ten správný formát, jak pomalu zlepšovat úroveň prezentování v Čechách. Pro tyto účely jsme vybrali inspirativní prostor Paralelní Polis, který je jiný než ostatní (stejně takové by měly být vaše slajdy).

Podívejte se na naše první video Šťavnaté slajdy, sdílejte, komentujte. Budeme moc rádi za vaše názory!

Nebudujte vaši kariéru jako další aerolinku

V posledních týdnech nasbírám celkem osm letů. To je asi stejný počet, co jsem dříve létal za rok. Co mě zaráží je jak jsou služby aerolinek de facto naprosto stejné. Jejich služba se pak stává komoditou. Stává se i vaše kariéra komoditou?

Letěl jsem s ČSA, nedostal jsem ani sklenici vody a letenka stála víc jak letenka s German Wings (oproti ČSA nízkonákladovka). Kromě barvy letadla a toho, že v ČSA letuška všechny zdravila česky (což doteď nechápu), byste ČSA od German Wings nerozeznali.

Přichází na scénu Air Berlin, se kterými jsem absolvoval čtyři lety. Služby byly de facto stejné (stejně průměrné letušky, průměrné uniformy a průměrné chování personálu), jediný rozdíl byl v tom, že jste měli zdarma pití co jste chtěli (standardní káva, čaj, voda, džus) a malý snack. Zase, nic extra, ale z těch tří nejlepší.

Dostáváme se ale k vaší kariéře. Z těch tří aerolinek bych nevybral žádnou, co bych mohl doporučit. Žádná mi nijak neutkvěla v paměti a jde tedy o komoditu - letět z místa A do místa B. Pak se na danou službu díváte jen podle jediného měřítka a to je cena. Protože jsou všichni de facto stejní, budete vybírat ty s nejnižší cenou. Služba je přeci stejná, ne?

Pokud se ve vaší kariéře výrazně neodlišíte od ostatních (know-how, sítí kontaktů, skills, jazyky, přístupem k lidem, ...), stanete se komoditou. Nikomu nebudete chybět po tom, co odejdete (nikdo si toho možná ani nevšimne) a budete placeni jako komodita, tedy tou nejnižší možnou cenou.

Jak pozná zákazník, že na tom pracujete vy? Co vás odlišuje? V odpovědi buďte naprosto upřímní, protože zákazník má v dnešním světě nulovou trpělivost. 

Potřebujete lepší design? Pozor na CRAP.

Vytváříte prezentace v PowerPointu? Děláte analýzy v Excelu? Řešíte sociální sítě jako Instagram nebo Facebook?

Pak jste designér.

O designu existují stohy knih. Vy ale potřebujete pro začátek pevné základy. Jedna z výborných knih o designu je The Non-Designer's Design Book od Robin Williams (ne ten herec). Přináší zkratku čtyř písmen, které položí základy vašemu dobrému designu:

  • Contrast (Kontrast) - Prvky, které jsou jiné, udělejte výrazně odlišné. Ve vašem designu by se mělo objevovat minimum prvků, které jsou si podobné (ale ne stejné). Co je jiné, by mělo být výrazně jiné. Co patří k sobě, by mělo být stejné (stejné barvy, stejný design, font).
  • Repetition (Opakování) - Opakujte prvky (barvy, font, tvary, grafické koncepty) napříč vaší prací. Vytváří to organizaci a posilujte jednotnost. 
  • Alignment (Zarovnání) - Nic by neměl být na stránce umístěné náhodně. Každý element má mít svoje vizuální spojení s jinými elementy. To vytváří čistý design. 
  • Proximity (Blízkost) - Prvky, které spolu souvisí, by měly být blízko sebe. Naopak odlišné prvky by měly být daleko od sebe. To organizuje informace a snižuje zmatek a vytváří jasnou strukturu. 

Jak můžete využít CRAP ve vašem designu? Pište do komentářů, těším se na ně.

PS. Víte, že jsem na Instagramu? Přijdete se mě, aby vám neunikly žádné novinky.

11 odkazů, které navždy změní způsob, jakým prezentujete

Prostudujte si následujících 11 odkazů, které vám pomohou stát se lepšími řečníky. Vybral jsem odkazy, které považuji za ty nejkvalitnější a dají vám know-how, které je v České republice poměrně vzácné. Naučíte se prezentovat efektivně data, nenudit svoje publikum a vytvářet prezentace, které si lidé zapamatují.

No excuse for boring an audience: Advice on giving technical presentations

Garr Reynolds píše jeden z nejlepších blogů o prezentacích vůbec. V příspěvku níže dává tipy na to jak vytvářet efektivní prezentace.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2013/05/no_excuse_for_t.html

Nine steps to PowerPoint magic

Seth Godin je považován za jednoho z nejlepších řečníků na témata týkající se marketingu, businessu a podnikání. V příspěvku na jeho blogu níže se dozvíte devět kroků, které doporučuje k tomu, abychom nevytvářeli nudné prezentace.

Odkaz: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/10/nine-steps-to-p.html

Really bad powerpoint (and how to avoid it)

Seth Godin napsal na téma PowerPoint celý ebook, který vřele doporučuje. Vyhnete se vytváření slajdumentů (neefektivní kombinace slajdu a dokumentu) a naučíte se jak vytvářet prezentace, které lidé zaujmout.

Odkaz: http://www.sethgodin.com/freeprize/reallybad-1.pdf

Duarte – Resonate (Multi-touch book)

Duarte je studio v Sillicon Valley, které vytváří jedny z nejlepších prezentací vůbec. Nancy Duarte, ředitelka této firmy, napsala knihu Resonate, kterou studio Duarte nakonec uvolnilo zdarma na odkazu níže. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.duarte.com/book/resonate-multi-touch-book/

“Slideuments“ and the catch-22 for conference speakers

Někdy je potřeba prezentovat na konferenci. Někdy ani sami pořadatelé neví, jak efektivně prezentovat se slajdy. Jak se vyhnout nudným prezentacím na konferencích se dozvíte na odkazu níže.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2006/04/slideuments_and.html

How to prepare: checklist for great talks

Prezentace obsahuje spoustu momentů, kdy můžete na něco zapomenout. Scott Berkun (autor, řečník a bývalý manažer společnosti Microsoft) vytvořil přehledný kontrolní seznam (checklist) pro prezentace, který si můžete stáhnout na odkazu níže. Díky němu už na nic v prezentaci nezapomenete.

Odkaz: http://scottberkun.com/2011/speakers-checklist/

Workshop Šťavnaté slajdy

Doporučování sama sebe je vždy ošemetné. Možná by vás ale zajímaly ale vlastní tipy na prezentování, možná byste chtěli vědět, co doporučuji účastníkům mých školení. Tak jako tak se vám bude hodit sestřih školení, které proběhlo v listopadu 2014 v Praze. Neváhejte, video na odkazu níže.

Odkaz: https://youtu.be/t_o4qUJ9mug

Perceptual Edge Graph Design IQ Test

Krátký test grafického cítění níže vám ukáže cestu jak se vyhnout nepřehledným tabulkám a grafům. I poutavou formou se člověk může vzdělávat. Zkuste si tedy otestovat, jak jste na tom s grafickým cítěním právě vy.

Odkaz: https://www.perceptualedge.com/files/GraphDesignIQ.html

Making Your Presentation Stick: Chip Heath & Dan Heath

Prezentace může být efektní, ale pokud si lidé nic nezapamatují, byla to pro ně ztráta času. Některé věci (např. přísloví) si pamatujeme lépe než jiné. Ukazuje se, že zapamatovatelné informace mají svá specifika. Jaká? Podívejte se na odkaz níže.

Odkaz:http://www.presensatie.nl/wp-content/uploads/2014/08/mts-making-presentations-that-stick.pdf

Brain Rules: What all presenters need to know

John Medina se zabývá tím, jakým způsobem funguje náš mozek a napsal na to krásnou knihu Brain Rules (v češtině vyšla pod názvem Pravidla mozku). Garr Reynolds z této knihy vzal nejdůležitější body a vytvořil z nich jednoduchou prezentaci pravidel, které by každé prezentující měl znát. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.slideshare.net/garr/brain-rules-for-presenters

TEDxTokyo: Garr Reynolds – Lessons from the Bamboo

Prezentace Garr Reynoldse Lessons from the Bamboo vám pomůže podívat se na slajdy jiným pohledem. Garr Reynolds píše nejúspěšnější knížky o prezentacích a jeho tvorba je hodně ovlivněna tím, že sám žije v Japonsku. Naučí vás vytvářet jednoduché prezentace (s kapkou Zenu).

Odkaz: https://youtu.be/9g8T8MsFIp0