Iniciativnost, soustředění, přístup, učení a orientaci na příležitosti.
Denně potkáváme zaměstnance z různých firem. Od telefonních operátorů, přes kolegy po prodavačky. Je pět vlastností, které bych rád více viděl u zaměstnanců a které ocení každý zaměstnavatel. Které oceníte vy jako zákazník. Zde je můj vysoce zaujatý pohled na to, co je potřeba kultivovat v lidech, kteří s vámi (pro vás) pracují:
Iniciativnost. Kdo je ve vaší firmě zodpovědný za vytváření něčeho nového? Je to pouze vaše šéfová a ti kluci v precizně vyžehlených košilích z R&D? Je málo lidí, kteří začínají něco nového. Kteří jsou schopni přijít s nějakým nápadem jak dělat věci lépe. Jak poskytovat lepší služby, jak snížit náklady, jak něco prostě začít. Tři otázky, které si můžete položit a zvýšit tak vaši iniciativnost:
- Co by konkrétně vaše firma mohla dělat jinak, aby poskytovala lepší služby?
- Jak můžete změnit způsob vaší práce, aby byli vaši zákazníci spokojenější?
- S kým se můžete spojit, abyste vaše nápady realizovali?
- Bonusová: Kdy začnete, kdy to bude dokončené, co bude potřeba udělat mezi těmito daty?
Soustředění. Malý test – chcete mít na náhrobním kameni napsáno: „Zde leží ten, který nám rychle odpověděl na každý email a telefon?“. Nebo byste raději ve světe dokázali něco výjimečného, něco kvůli čemu se vaši zákazníci budou rádi vracet? K tomu, abyste byli výjimeční, se potřebujete soustředit. Začít váš den opravdu důležitou prací bez přerušování – začněte tím, čeho se bojíte, co vás děsí. Co je mimo vaši komfortní zónu. Tři otázky pro vás:
- Jakou prací začínáte ráno – něčím co je mimo vaši komfortní zónu, nebo si jdete uvařit kávu a pokecat s kolegyňkami odvedle?
- Na co se potřebujete v práci soustředit, abyste byli kreativní?
- Jak můžete změnit vaše prostředí tak, abyste měli více prostoru na práci bez přerušování?
Přístup. Proaktivní, pozitivní přístup samozřejmě. To je vlastnost, která vás posune o míle dopředu v každé práci. Přístup je pro mě především o jedné myšlence: Soustřeďte se ve vašem životě na to, co můžete změnit a měňte to pravidelně k lepšímu. Neřešte to, co nemůže změnit. Řešte zákazníky, jak jim můžete doporučit něco skvělého, jak jim můžete vykouzlit úsměv na tváři malým překvapením. Tři otázky pro vás, pokud chcete zlepšit svůj přístup:
- Jaký jeden konkrétní zvyk můžete začít od pondělí budovat u vás v práci a soustředit se na něj třicet dní?
- Co můžete udělat pro to, aby o vás zákazníci říkali „wow, to bylo super“ nebo– „dal(a) si opravdu záležet“?
- Jak se můžete k zákazníkům chovat více osobně? (Co třeba je pro začátek oslovovat v emailu jménem?)
Učení. Je skvělé, že máte za sebou roky praxe a máte vysokoškolský titul. Nebo nemáte ani jedno. Tak jako tak, potřebujete stále sledovat nové trendy. Potřebujete vědět, jak je na tom ta nejlepší konkurence v zahraničí. Nedívejte se jen na české podniky, sledujte zahraniční weby a z nich se učte. Učení souvisí s přístupem, protože možná skončilo vaše formální vzdělávání, ale vaše učení nikdy neskončilo.
- Sledujete pravidelně zahraniční weby a čtete knížky na téma vašeho podnikání (oboru)?
- Kdo je ve vašem oboru nejlepší a jak byste se od nich mohli učit?
- Jak můžete pravidelně zlepšovat to, co děláte? Co třeba měsíční setkání se všemi kolegy a brainstorming session na to, jak dělat věci lépe? Co si každý týden sednou sám se sebou a hodinu věnovat tomu, jak se zlepšit v tom, co děláte?
Orientace na příležitosti. Podle mne nejsilnější myšlenka ze všech pěti bodů. Položte si prosím následující otázku (počkám): „Řešíte v práci prioritně častěji problémy, nebo příležitosti?“. Jde o to, že do stavu, ve kterém jste (pokud je dobrý) jste se dostali soustředěním na příležitosti. Řešili jste, co byste mohli udělat pro vašeho zaměstnavatele, pro potenciálního zákazníka, pro ostatní. Pak jste spadli do pracovního procesu a nejspíše řešíte dlouho jeden problém za druhým.
Změňte to. Každou poradu (nebo většinu z nich) začínejte nejdříve diskuzí nad potenciálními možnostmi rozvoje, co byste mohli zlepšit a jak byste mohli expandovat. Tuhle radu už doporučoval Peter Drucker před dvaceti lety a je stále platná. Jak se utápíme do řešení současných problémů, tak nám utíkají budoucí příležitosti. Nenechte je plavat, řešte je jako první. Příležitosti jsou totiž vaší budoucností.