Nestačí být dobrým

Dnes už nestačí být dobrým. Pokud jste budovat opravdu profitabilní business nebo mít rozumnou kariéru, musíte být v něčem zatraceně dobří. Mít zatraceně dobré schopnosti, mít zatraceně dobré známé, mít zatraceně dobrý zákaznický servis, produkt, úroveň komunikace, nebo - být zatraceně, neskutečně levný.

Domů mi pizzu mohou dovézt asi z deseti pizzerek. Ani jedna z nich nemá skvělou pizzu. Ani jedna nich není opravdu levná. Tři z nich dokonce používají identický obal a tak bych ani nepoznal, ze které jsem vlastně objednal. Ani jedna z nich nemá skvělý zákaznický servis.

O které z nich bych měl napsat blog, dát fotku jejich pizzy na Facebook nebo se kterým kuchařem bych se měl vyfotit? Všechno jsou stejně dobré.

Kolik průměrných filmů, restaurací a produktů jste doporučili? Moje domněnka je, že žádný. Ve světě, kdy si na tři kliknutí můžete vybrat nejlepší knížku, film nebo dovoz z restaurace neztrácíme čas průměrem. Průměr díky informovanosti ztrácí svoje místo.

Průměr je na nic. Pokud chcete více zákazníků, lepší business či kariéru - buďte v něčem zatraceně dobří.

// Možná někomu tenhle názor přijde moc drsný. Podle mého je ještě málo drsný, oproti tomu jak drsný je trh. Zákazníkům je fuk kolik srdíčka dáváte do vašeho kšeftu. Zajímá je čím se dokážete odlišit, co zajímavého můžete nabídnout. Díky za sdílení. 

Motivace otázkou

"...dokážu to. Ta prezentace dopadne dobře. Šéfa přesvědčím o novém projektu. " Je efektivnější způsob, jak se motivovat? Ukazuje se, že ano.

Zkuste motivaci otázkou.

Zeptejte se před vaší velkou akcí, jestli to dokážete. "Dokážu zaběhnout maraton pod (váš čas)? Podaří se mi přesvědčit kolegy o mém projektu? Naučím se na zkoušky?" Pomůže vám to jednak najít důvody, proč si myslíte že se to podaří a pomůže vám to také připomenou si, proč to vlastně děláte. A pokud si lidé připomínají důvody svého konání, snadněji vydrží , když věci nejdou jak mají.

Zkusíte to?

// Za tip děkuji Danu Pinkovi, který ho popisuje ve své knize To Sell is Human (Prodávat je lidské). Opravdu to funguje, doporučuji.

Vyjmenujte tři knížky

...které jsou podle vás nejlepší v oboru, kterému se věnujete?

Čas od času se ptám na tuhle otázku a šokuje mne, jak málo dostanu nějakou zajímavou odpověď. Knížky jsou podle mně nejlevnější způsob, jak se něco naučit. Pokud chcete začít nový business, posunout vaši kariéru nebo se jen něco nového naučit - zkuste vybrat tři knížky, které jsou v daném tématu na top listu na Amazonu. Pokud přečtete alespoň jednu knížku za měsíc, brzy budete daleko před kolegy. Pokud nabíráte nového člověka, vřele doporučuji se zeptat na stejnou otázku. Je hezké, že má v CVčku "rád se vzdělávám", ale pokud nedá ani tři zajímavé knížky, je to jasný signál.

Následuje můj osobní seznam knížek, které jsou podle mě v daném oboru nejlepší.

Vyjednávání

Prezentace:

Co se vyjednávání týče doporučuji se vyhýbat různým self-helpům a Stephen Covey, nemá podle mě k vyjednávání co říci (win-win strategie vám reálně nepomůže a je to pouze business cliché). V prezentacích se doporučuji držet Garr Reynoldse, vyhýbat se Duarte (zajímavé nápady, ale spoustu textu, fancy pojmy, ale ne zas tak praktické) a hlavně trénovat.

Jaké jsou vaše oblíbené knížky? Díky za tipy!

Hrajete aktivity, nebo šachy?

Kterou hru hrajete - aktivity, nebo šachy?

Aktivity jsou poměrně zábavná hra. Desítky kartiček s úkoly, které musíte splnit. Něco nakreslit, něco ukázat pantomimou, něco vysvětlit slovně, aniž byste použili dané slovo. Když váš spoluhráč slovo uhádne, postupujete po poli dále. Který tým je v cíli první, vyhrává.

Udělejte správně to, co vám řeknou jiní. Odpovězte správně - dostanete tak odměnu, půjdete do cíle.

Šachy mají úplně jiný princip. Existuje několik málo poměrně jednoduchých pravidel, které je potřeba se naučit. To je vše. Jak začnete, jak budete hrát, jakou partii zahrajete - vše je na vás. Není určený ani čas, ani tempo hry, ani to, jaké figurky budete používat.  Šachy mají více kombinací, než je pozorovatelných atomů ve vesmíru, tj. tzv. Shannonovo číslo.

Naučte se pravidla hry, hrajte jak nejlépe umíte. Vše ostatní záleží na vás. 

Škola jsou aktivity. Úkoly jsou často jasně zadané, proto se k ní upínáme když máme strach. Podnikání, většina prací jsou šachy. Pravidla se dají naučit, vše ostatní zůstává na vás. Když někdo hraje aktivity, hledejte strach.

Kterou hru hrajete - šachy, nebo aktivity? 

Tři zajímavé projekty

Sepište si seznam vašich projektů - osobních i pracovních. Kolik jich je? Deset, patnáct?

Vyberte si tři opravdu zajímavé projekty.

Projekty, které vás můžou posunout úplně jinam. Výrazně zvýšit váš příjem, naučit se něco nového, udělat prezentaci na téma, o kterém jste doposud nic nevěděli. Může to být také vrátit něco z toho co jste se naučili do komunity. Můžete zajít do blízkého klubu Toastmasters a udělat prezentaci na něco, co jste se v businessu naučili. Nebo můžete jen kamarádovi pomoct, dát pár dobrých tipů.

Když sdílíte vaše nápady, obě strany vyhrávají. Vyhráváte vy, protože čím víc nápadů dáváte zdarma ostatním, tím roste vaše hodnota. Lidé se na vás budou rádi obracet, protože máte nápady a dáváte je zdarma pryč. Což je dobrým ukazatelem toho, že máte nápadů dostatek a nemusíte si tak každý nápad bedlivě střežit.

Vyberte si z těch mnoha projektů tři. Tři nejdůležitější, zatraceně dobré projekty, které vás posunout kupředu. Všechny ostatní dejte do šuplíku, delegujte je, zrušte je, vymažte je. Někdy stačí jen jeden dobrý projekt. Vybudovat jeden skvělý produkt, jednu firmu, vychovat skvělé dítě.

Nehledě na to kde jste, minimalizujte počet vašich projektů. Čas a energie jsou příliš cenné na to, abyste je dávali víc jak na tři projekty.

PS. Tři se mi ukazuje jako magické číslo. Tři projekty, tři hlavní úkoly na jeden den. Možná  je vaše číslo 5, ale i tak - začněte se třemi, držte je měsíc. Pak uvidíte sami, kolik je vaše optimum. Věřím, že ale výrazně méně než teď.

Dvě ztracené minuty nemohou vadit. Nebo ano?

Podívám se jen co se děje nového na Facebooku po tom, co přijdu do práce. Přečtu si noviny po obědě, stejně se mi chce spát. Podívám se jaká televize vyhrála v testech, vždyť nejde o víc jak pět minut. 

Za každých deset minut, která takhle vyhodíte oknem zkuste následující - vezměte desetikorunu, otevřete okno, vyhoďte desetikorunu z okna. Za pět minut pětikoruna, za dvacet minut dvacka z okna.

Když se díváte na čas jako na peníze, jako na velmi vzácný zdroj, začnete uvažovat úplně jinak. Každá minuta promeškaná je zbytečná ztráta. To už věděl Tomáš Baťa, ví to každý podnikatel. Ale můj názor je, že vy to nejspíše nevíte. Čas pro vás nemá reálnou hodnotu. A pokud vám vyhazování peněz z okna přijde moc drsné, založte si kasičku a do ní ty peníze dávejte. Pak je dejte všechny na charitu.

Čas jsou peníze. Udělejte z vašeho času opravdové peníze a bude se vám vyhazovat z okna daleko hůř.

Autentičnost přichází po tréninku

Pokud jste někdy viděli golfový odpal, víte jak jednoduše to vypadá. A pokud jste někdy zkusili hrát alespoň chvíli golf tak víte, jak je golfový odpal zatraceně těžký. Skvělá prezentace vypadá hrozně jednoduše, šlape jako hodinky a nemá žádné zádrhele. 

A je zatraceně těžké toho docílit.

Možná jste si někdy řekli, že budete mluvit o něčem co znáte. Budete tak mluvit od srdce, nebude problém udělat dobrou prezentaci. Nenechte se ale zmýlit, pokud chcete udělat opravdu dobrou (i autentickou) prezentaci kde budete mluvit o věcech, co znáte, je potřeba se připravit.

Několikrát si prezentaci řekněte nahlas. Poproste někoho, aby jeden běh dal s vámi a dal vám zpětnou vazbu. Hodně času přemýšlejte o publiku. Kdo tam bude sedět, co je asi zajímá, jaké problémy řeší.

Autentičnost přichází po tréninku. Pokud vaše prezentace vypadala "snadně", dobře jste se připravili. 

Stáhněte si ještě dnes zdarma nový ebook "Osobní produktivita pro zaměstnané lidi" (a každý váš den bude min. o 15% produktivnější)

Už dnes si můžete zde stáhnout nový ebook Osobní produktivita pro zaměstnané lidi zdarma, ve kterém najdete tyto a další užitečné tipy:

  • začít používat minimální verzi GTD
  • jak se naučit pravidelně "vyprazdňovat hlavu" a soustředit se tak lépe na práci přímo před vámi
  • podle čeho rozdělovat úkoly a projekty
  • proč vám týdenní zhodnocení pomůže zůstat efektivní
  • jak řídit vaši energii a proč je často řízení energie důležitější než řízení času
  • které čtyři principy byste měli znát, pokud chcete zvýšit svou energii v průběhu dne

V ebooku jsem shrnul nejužitečnější tipy z mé vlastní zkušenosti, implementace GTD principů a efektivního řízení energie. K ebooku se také můžete podívat na prezentaci zdarma, která ho doplňuje. 

Pokud se vám ebook líbil. pošlete ho svého známému či kolegovi, protože i jemu může být užitečný a můžete tak sdílet svoje zkušenosti.

Jaký je váš příběh?

Produkt není jen o tom, jaké má specifikace. Kolik masa mají vaše klobásy, kolik jader má váš mobilní telefon, kolik válců má vaše auto. Produkt je o tom, jaký příběh o něm vyprávíte. A jaký příběh si vyprávějí ti, kdo ho od vás kupují.

Pokud neprodáváte ventily, možná jste v businessu příběhů. Lidé jsou taženi příběhy, které si vyprávějí po tom, co si koupí váš produkt. Prodáváte krásný obličej, nebo jen kontaktní čočky/optické brýle? Prodáváte image úspěšného managera, nebo osmiválec s přímým vstřikováním? 

Je to dost možné, že jste prodávali specifikace vašeho produktu. O kolik je lepší, rychlejší, menší, lehčí (těžší?) než konkurence. A přitom si lidé nekupují výrobky na základě čistých specifikací, ale příběhy, kterým jim vyprávíte.

Co kdybyste nezměnili váš produkt, ale příběh, který o něm vyprávíte?

Můžete dělat váš trik 500x ročně?

Možná máte pocit, že by bylo skvělé proměnit to co vás baví (váš koníček) v něco, co váš živí (váš business). Než se do toho pustíte, zeptejte se sami sebe: Můžete dělat váš trik 500x ročně?

Profesionál jde do práce, i když nemá zrovna náladu, i když se mu zrovna nechce, i když venku není pěkné počasí. Koníček děláte, když máte zrovna chuť. Pro váš business bude potřebovat pracovat každý den víc než jen 8 hodin denně. Je rozdíl, jestli občas pobavíte kamarády karetním trikem, nebo děláte 500 kouzelnických show ročně. 

Bude vás to bavit, když to budete dělat znovu a znovu?

Pokud ano, je potřeba si uvědomit jestli jsou za to lidé ochotni platit. Možná ne. Možná váš blog nepůjde nikdy monetizovat. Možná vaše skládání básní nikdy nepůjde otočit v koruny a kdybyste se o to pokusili, nejspíše budete skládat reklamní slogany na pomazánkové máslo.

A je to v pořádku, některé věci prostě děláte pro zábavu.

Pokud je ale nechcete dělat jen pro zábavu, měli byste vědět kdo a proč za to bude platit, že budete mít drive dělat stejný (podobný) trik x-krát dokola. Doporučuji si to opravdu vyzkoušet.

Kousek od místa kde bydlím bylo pár měsíců fitness centrum. Když se otevřelo, přátelé pana majitele mu gratulovali na Facebooku k tomu, že si splnil svůj sen. Zákazníky nezajímá jestli vás práce baví, jestli jste si splnili sen nebo jestli to "děláte od srdíčka". Majitel si tím sice splnil svůj sen, ale nebyl to udržitelný business. Ne každý sdílí vaše sny, zvlášť když jde o peníze.

Jsou lidé ochotni platit za váš trik a bude vás bavit ho dělat x-krát ročně?