Kdy o vás lidé začnou mluvit, pokud budete průměrní?

Odpověď: Nikdy.

Nikdo z nás nemluví o tom, že měl průměrnou kávu v průměrné restauraci. Nemluvíme o průměrném servisu v restauraci, o průměrně odvedené práci, o průměrné znalosti nějaké problematiky.

A přitom kolik z nás investuje peníze do reklamy, energii do získání zákazníků a čas do uzavření nových zakázek jen proto, abyste potom vašim zákazníkům poskytli průměrné služby?

Jednoduchý test. Najmete nového účetního, protože je docela dobrý v golfu, jdou mu slušně dva jazyky a umí obstojně dělat daně? Ne, najmete toho nejlepšího člověka v obrovské hromadě CV. Najmete toho top borce, který zná svou branži sakra dobře.

A hádejte. Která reklama je nejúčinnější? Word of mouth. Co si lidé o vás řeknou. To je důvod, proč nejspíš chodíte na oběd do toho super podniku na rohu. Kolega v práci vám ho doporučil. Není to kvůli té celostránkové reklamě co měli v E15, protože takových se tam každý týden střídá spousty.

Řada na vás. Co můžete přestat dělat k tomu, abyste měli tak čas být v pár věcech zatraceně dobří?

Potřebujeme více nerozumných lidí

Zdravit nahlas lidi na recepci každý den - každé ráno a každé odpoledne (večer?) nedává spoustě lidem smysl. Nevidí smysl v tom zdravit někoho, kdo se na ně třeba ani nedívá, s kým se vidí každý den. Je to přece někdo úplně cizí, není to ani kolega ani zákazník.

Proč vyměnit žárovku ve vaší kanceláři, když je to práce někoho jiného. Je přeci někdo jiný, kdo má v popisu práce chodit a měnit žárovky. Je někdo jiný, kdo má doplňovat vodu v kávovaru a proč dávat nádobí do myčky, když ho někdo (uklízečka?) stejně nakonec do myčky dá?

Nedává vám možná smysl občas překvapit vaše kolegy v práci. Po obědě jim vzít dort z cukrárny, nebo se jen optat jak se jim daří. A co teprve se jich zeptat, jak jsou spokojeni s vaší spoluprací?

Jak často řešíte s vaším šéfem, zaměstnanci, kolegy jak jsou s vámi spokojeni? Jak často měníte (vylepšujete) to, jak pracujete, jak odpovídáte na email, jak jste připraveni na schůzky? Můj tip je, že o tom moc nemluvíte. Hodně lidem to nedává smysl ptát se šéfa a žádat o hodnocení.

Slyším váš hlas. Vždyť je to přeci jeho práce, ne vaše!

Ještě že máme okolo sebe nerozumné lidi. I vy můžete být nerozumný/á a začít dělat některou z věcí, které nemají okamžitý efekt, ale začnou se velmi rychle nasčítávat. A najednou začnete budovat vaši iniciativu. Lidé si vás začnou vážit, budete brát odpovědnost za to, co děláte. 

Je skvělé mít okolo sebe lidi, kteří jednoduše dělají práci kterou je potřeba dělat, práci která je důležitá a může někomu opravdu pomoci. 

Přišel váš čas na to být nerozumný? Myslím, že ano. Myslím, že je v dnešní době to je vaše práce.

"Já jen vydávám zboží" - o tom co je a co není vaše práce

Vaše práce není jen to, co máte v popisu vaší pracovní pozice. Vaší prací je rozhodnout, co dělat a a kdy a dělat tohle rozhodnutí každý večer, každé ráno. Vaší prací je vše, co vede ke spokojenému zákazníkovi a skvělým službám nehledě na to co máte v popisu práce.

Potřeboval jsem vyměnit pásek u hodinek a tak jsem vyrazil po práci do nedalekého hodinářství. Se mnou tam byli další dva zákazníci a čekali na výdej zboží. Jedna z nich (starší paní) měla v tomhle obchodě asi smůlu, byla tam už popáté. Jednou spletli objednávku, jednou vrátili hodinky v opravě, co zase nešly. Tentokrát už šly, ale byl poškozený pásek. Paní už to nevydržela a začala řvát na celý personál a stěžovat si na všechny od majitele po uklízečku. Zajímavá na to byla reakce obsluhy.

"Já se moc omlouvám, ale já tu jen vydávám zboží. Opravy pro nás dělá externí firma.", odpověděl obsluhující mladík. A otočil vše, co se člověk může naučit o práci ve službách naruby. Ne, jeho práce není vydávání hodinek, jeho práce není vyndání zboží z regálu, předvedení zákazníkovi a vrácení zboží na identické místo. Jeho práce (mimo jiné) je:

  • Dávání dobrých rad zákazníkům, které hodinky by je mohli zajímat.
  • Přicházet s nápady jak lépe prezentovat hodinky.
  • Učit mladší kolegy jak efektivněji prodávat.
  • Blogovat o novinkách v obchodě a komunikovat s potenciálními zákazníky na sociálních sítích a fórech fanoušků hodinek.
  • Nabízet doplňující služby k nově koupeným hodinkám.
  • Zajištění skvělého servisu, i když se vše nepovede tak, jak má.
  • Nabídnutí slevy, servisu hodinek zdarma, dárku zdarma, když obchod něco pokazí.
  • Šetřit maximálně zákazníkův čas.

Představte si, že jste fanda hodinek, píšete si o hodinkách na fóru s dalšími fanoušky a hledáte jeden starý kousek a najednou vám napíše člověk z právě téhle prodejny, dodá kompletní popis hodinek i s fotkami a nabídne prohlídku zdarma. 

Záleží na tom, jak svou práci definujete. Pokud jako "výdej zboží", bude jen s malou pravděpodobností výjimečná. Pokud si řeknete, že vaší prací jsou "skvělé služby nehledě na vaši pozici", máte daleko větší šance.

Čekání na rozhodnutí

Pokud si nejste jisti, můžete čekat, až za vás rozhodne někdo jiný. Nerozhodnete se, nemáte co zkazit. Někdo jiný to může udělat za vás, šance zase odejde a váš strach uvnitř utichne. Řeknete si - teď už se nemusím rozhodnout.

Nebo se můžete rozhodnout i když si nejste jisti. Jasně, nemusí to vyjít. Nemáte třeba ani plán co dělat, pokud to vyjde. Jdete to ale zkusit a rozhodujete se sami za sebe. Rozhodujete se často a zkoušíte tak nové věci. A víte, že to nemusí vyjít. 

Můžete chodit stále do stejných restaurací, které jsou dobré. Nezkoušet žádné nové, protože se můžete často spálit. Často se spálit ale zkoušet - nebyl to právě ten způsob, jak jste našli restaurace, které máte teď opravdu rádi?

Zkoušejte, rozhodujete se rychle a často. Nemusí to vždy vyjít, ale nečekejte. Je vždy lepší se rozhodnout. 

Peníze, čas a energie

Dobře, víte už vás první krok. Víte co máte udělat. Co k tomu budete ale potřebovat?

Především tři hlavní zdroje - peníze, čas a energii.

Abyste nezůstali u pocitu, že pro vaše sny něco děláte, je dobré váš postup nějak sledovat. Život od nás očekává rozumné výsledky do určitého data. Každý chce výsledky v nějakém termínu.

Začněte sledovat jak trávíte čas na vašich cílech. Pokud víte co chcete, je dobré sledovat, jestli to také děláte. Sledujte jestli opravdu trávíte čas prací na vašem prvním kroku.

Jak utrácíte peníze. Možná chcete být milionářem, možná chcete peníze na novou marketingovou kampaň. Možná chcete ...co vlastně chcete? Sledujte za co utrácíte a uvidíte, jestli utrácíte za to, co vás přibližuje k vašemu cíli. Většina milionářů nemá auto za milion - proto jsou milionáři. Myslete na to, protože vzhled může být hodně zavádějící.

Energie. Správa energie je důležitější než správa čas (time management). Skvělé, že máte v kalendáři dvě hodiny na vašeho partnera - je ale sedm večer a jste totálně vyšťaveni po práci a z hezkého večera se nic nekoná. (na tohle téma doporučuji skvělou knížku The Power Of Full Engagement od Jim Loehra a Tony Schwartze).

Pokud dobře řídíte čas, tok peněz a vaši energii, pak jste na dobré cestě za vaším cílem. 

Chybějící dovednost: Vytvářet něco hodnotného od nuly

Trh od vás očekává cenné dovednosti, za které vám nabídne protihodnotu. Jedna dovednost je ale poměrně podceňovaná a přitom vám může ve vaší kariéře dost pomoct - umění vytvářet něco hodnotného od nuly.

Ne vytvořit něco hodnotného, ale vytvářet. Pravidelně, plánovaně a to často.  

Když se naučíte jednou vytvořit něco (nový projekt, podnikání, nový proces), kde dříve nic nebylo, můžete se to naučit dělat pravidelně. Čím více vytváříte hodnotu z nuly, tím lépe vám to půjde. Tahle dovednost je podnikavost, iniciativnost. A právě ta na trhu chybí.

Kdo ve vašem týmu umí zvednout ruku a říct:"Já to udělám."? Kdo je ve vaší firmě zodpovědný za inovace - jsou to pouze ti podivíny z R&D, nebo jsou to vlastně všichni? 

Co když i uklízečka může vytvořit hodnotu tam, kde nebyla - přijít s nápadem jak se zbavit nedopalků cigaret, jak udržovat kuchyňku čistou, jak přivítat hosty do příjemnější recepce. Opravdu si ničeho nevšimla, co by šlo zlepšit? 

Podle mého si toho všimla. A i vy a spoustu okolo vás si všimlo, co by šlo vytvořit, co by bylo potřeba vytvořit.  

Otázka zní - budete mít odvahu s tím zítra přijít, představit váš úplně nový nápad a říct:"Udělám to."? 

Dobrá pověst, nebo zahrádka s příplatkem.

It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you'll do things differently. - Warren Buffet
20130421_163548.jpg

​Budete účtovat na zahrádce o deset procent vyšší ceny?

Zákazníci mají vytříbený šmejdar (radar na všechny šmejdy) a hned poznají, jestli jednáte nefér. Ty to vycítí rychleji než Karl von Bahnhof vysušený lovečák na jídelním stole. Poznámky pod čarou nevýrazným písmem, nevýhodný kurz nebo příplatek za posezení na zahrádce, která je přímo za výkladní skříní restaurace.​ Jak to zákazníci poznají, budou se od vás držet na sto honů. Budování solidního businessu a vašeho jména může trvat roky, ale stojí to za to. Nebo chcete vážně odrbávat (turisty) zákazníky pár let a pak to zabalit?​

Pokud to podle mě myslí někdo s businessem vážně, pracuje především na zákaznickém servisu. Levněji nakoupíte snadno, ale příjemněji? Lidé rádi chodí tam, kde se o ně dobře starají. A nemusí se bát, že budou odrbáni.

Vyplatí se nebýt na šmejdaru.​