Jak radit sobě stejně dobře jako ostatním

Když jde o ostatní, máme pro ně hned deset rad. Poradit kamarádovi, manželce, kolegyni - to není žádný problém. Hned víme, co mají dělat.

Jak mají zhubnout, jak lépe pracovat, jak lépe žít. Poradit ostatním je snadné.

Poradit sobě je daleko těžší. Máme pocit, že je najednou situace komplikovanější. Vidíme (nebo si to spíš myslíme) proč něco nejde, proč tahle rada určitě fungovat nebude a tak dále.

Zkuste jednoduché cvičení. Až budete chtít na sobě změnit, zamyslete se nad tím co byste poradili někomu jinému ve stejné situaci.

Podívat se na sebe jako na někoho jiného je jednoduchý způsob jak se “odzaseknout” a vyrazit vstříc nové změně.

Co byste poradili kamarádce ve vaší situaci?

Máte hned ty dvě tři rady? Skvělé. Jděte na nich makat.

A uvidíte, že to přeci jen jde. Změna je možné a my jí potřebujeme. Jděte do už už dnes. Proč?

Protože nic než dnešek nemáme.

Jak připravit vaše publikum na vaší prezentaci

Jak připravit publikum na prezentaci? To je úplná blbost, ne? Neměli byste se připravovat vy?

Ano.

Vlastně ne, vůbec ne.

Jsou dvě možnosti. První je, že na prezentaci jste dorazili tak tak a nemáte moc času na nic. Rychle zapojit počítač a jedeme.

Druhá možnost je dát si tu práci být na místě daleko dřív. U důležité akce minimálně o hodinu. Pak máte spoustu času na to si všechno v klidu zapojit a přichází ten nejdůležitější moment.

Jděte za vašimi posluchači, podejte si s nimi ruku, popovídejte o tom odkud přijeli, co je zajímá, co je trápí co se vašeho tématu týče. Tohle “zahřívání” publika má hned dva pozitivní efekty.

Ukážete, že jste připravení. Že si nečtete na poslední chvíli ještě své slajdy před akcí.

Ukážete neutuchající zájem o publikum. Prezentace je fajn, ale ten opravdový král akce je publikum samotné. Není publikum, není prezentace. A takhle dáte publiku tu nejvyšší poctu - mluvte s lidmi a hlavně hodně poslouchejte.

Když prezentuji, tak jsem vidět, jsem výrazný, jsem hlučný. Jedu show.

Ale když se bavím s publikem, jsem spíše introvetrní. Poslouchám, ptám se, zjišťuji. Tohle je to, co publikum chce. Naslouchejte!

Jak se seznamujete s publikem vy? Dáváte si dost času na to, abyste se s publikem seznámili?

Mluvíte spíš vy, nebo posloucháte?

Jídlo na konferenci je důležitější než řečníci

Já vím, jako advokát prezentování se slajdy bych tohle neměl říkat, ale je to tak.

Lidé si skvělé jídlo zapamatují lépe, než skvělého řečníka. Proto nikdy neochuďte účastníky o dobrý catering - ať už jde o malý workshop nebo o velkou konferenci.

Byl jsem na důležité konferenci v Rumunsku, kde mj. vystupovat Daniel Goleman, Robin Sharma nebo Seth Godin. Některé prezentace jsem úplně zapomněl, ale doteď nezapomenu, že tam měli spoustu dobrého kafe zdarma a na oběd tak dobrého lososa, že jsem ho už dlouho neměl.

Pokud bych si měl vybrat akci s průměrnými řečníky a skvělým jídlem a zázemím, nebo skvělé řečníky a špatné jídlo a špatné místo, volím si první možnost.

Maslow měl pravdu.

Tak na to nezapomeňte až budete plánovat další akci.

Tři kroky, které zlepší každou vaši činnost

Většinu toho, co v životě děláme, mohou výrazně zlepšit jen tři kroky.

Nemožné?

Pokud si chcete udělat lepší kafe doma, stačí vám k tomu tyto tři kroky:

  1. Koupit si kvalitní zrnka z dobré pražírny

  2. Koupit si kávomlýnek a kávu si mlít až těsně před přípravou

  3. Připravovat ji osvědčenými nástroji - Aeropress, V60 apod.

Pokud uděláte jen tyhle tři kroky, dostanete se k úplně jiné kvalitě kafe, než co si dělá většina lidí.

Podívejme se na prezentace, za mě každou prezentaci vylepší tyto tři kroky:

  1. Připravte si vizuální slajdy s minimem textu

  2. Zapojte do prezentace něco ze svého života (vlastní fotky, vlastní příběh apod.)

  3. Celou prezentaci si před živou akcí třikrát zkuste nanečisto

Spousta prezentací je úplně blbých jen proto, že nedodrží tyhle základní tři kroky.

A teď je řada na vás.

Co byste chtěli ve svém životě zlepšit?

Podívejte se na internetu jak se daná činnost dělá na profesionální úrovni? Co dělají jinak, než vy?

Jaké jednoduché tři kroky začnete dělat jinak?

Není to věda. Pro velkou změnu se stačí zastavit, zamyslet, vybrat si tři změny a těch se držet. Neudělá to z vás mistryni světa, ale výsledky budou o dvě třídy jinde.

S jak málem dokážete žít, abyste byli šťastní?

Superstar devadesátých let Mc Hammer dokázal neuvěřitelné, když rozházel celý jeho majetek v hodnotě 70 milionů dolarů a ještě se dokázal zadlužit. Jen za nákup jeho sídla zaplatil dvanáct milionů dolarů a za jeho vylepšení dalších 30 milionů.

Vždy se dá utrácet víc. Mít lepší auto, lepší dům, větší pozemek, lepší mobil, lepší dovolenou, dražší koníčky, lepší golfové hole… můžete létat business class, pak si můžete pronajímat soukromé letadlo, pak si jedno letadlo koupit a pokud vám ani to nestačí, můžete si koupit jachtu. Jachty a letadla vyjdou fakt draho. Nic dražšího už mě asi nenapadá.

Otázka není tedy co ještě potřebujete k tomu, abyste byli šťastní. Protože dost možná už teď máte dost. Zkuste si položit jinou otázku - S jak málem dokážete žít, abyste byli šťastní?

Všechno co si v životě pamatuji jako nejlepší okamžiky, byly málokdy nákupy nějakých věcí. Byly to zážitky.

Zkuste si zamyslet nad tím, co opravdu potřebujete a co chcete. A možná si nemusíte koupit vše z toho, co byste chtěli.

Co kdybyste žili s méně věcmi? Neudělalo by vás to možná šťastnějšími?

PS. Nejlepší film na toto téma doporučuji Jonesovi (2009).

Proč si připomínat to dobré

Náš mozek má úžasnou vlastnost zapomínat to dobré a soustředit se na to špatné.

Zvlášť teď, když se naše republika zase na půl roku zabalí do tmy a zimy.

Můj tip? Každý den si připomenout tři věci, které vás včera potěšili. Říkám si je nahlas, abych je opravdu slyšel.

Taková malá věc a jak to zvedne náladu.

Najdete dnes tři věci, které vás potěšily? A zítra?

Jednoduchý způsob jak ze sebe setřásat podzimní splín.

Máte pro své posluchače něco navíc?

Myslet si, že když máte na prezentaci padesát posluchačů tak to znamená, že změníte myšlení padesáti lidem.

Těžko.

Někdo na prezentaci hned zapomene, někomu něco zůstane v mysli a pár lidí třeba přeci jen inspirujete k akci. Co ale jako řečník určitě chcete je, aby se vaše myšlenky šířily co nejdále.

Jak to podpořit?

Můj tip je připravit si pro posluchače zajímavý handout, který si mohou na konci prezentace stáhnout. Je to lepší jak lidem dávat slajdy a je šance, že někdo ho třeba přepošle kolegyni nebo si ho vytiskne a bude ho dál používat. A bude o něm tu a tam mluvit.

A to je to, co přesně chcete. Aby se po vaší prezentaci o vás a vaší hlavní myšlence alespoň trochu mluvilo.

Co si odnesou posluchači z vaší další prezentace?

Murphyho zákon o příjezdu na prezentaci

Pokud máte důležitou prezentaci, buďte na místě minimálně o hodinu dříve.

Tuhle myšlenku hlásám už dlouho a snažím se jí dodržovat. Nedávno jsem měl prezentaci pro víc jak padesát lidí, takže hodina dopředu byla na místě.

A také se vyplatila, i když jsem měl rezervu, na cestě mě potkalo min. desetiminutové neplánované zdržení kvůli dopravě. Klidně to může být někdy půl hodiny, třeba když je velká nehoda.

Murphyho zákony zde platí - co se může podělat, to se podělá. A zvlášť, když jedete na důležitou prezentaci.

Když budete plánovat vše tak, abyste byli na místě o hodinu dřív, máloco vás rozhodí.

A co vy, jak brzy jste na důležité prezentaci?

5 minut, 5 minut, 5 minut... záleží na chvilkách?

5 minut vás možná dělí od lepšího život.

Každých pět minut máme možnost. Co budeme těch pět minut dělat?

Pět minut nekonečného seriálu na Netflixu.

Pět minut se učit německy.

Pět minut scrollování FB zdi.

Pět minut hraní si s vašimi dětmi.

Pět minut zbytečné porady.

Pět minut důležitého rozhovoru s vaším manželem.

Pět minut poslouchání kamarádky “na půl ucha”, mezitímco sledujete váš mobil.

Pět minut pozorného rozhovoru s vaší kamarádkou, zatímco máte telefon v kabelce.

Pět minut čtení bulváru.

Pět minut čtení zajímavé knihy.

Každých pět minut se nasčítá a z minut jsou rychle dny, měsíce a roky.

Všímejte si čemu se věnujete v těch krátkých okamžicích, v těch dalších pěti minutách.

A neutečou vám roky bloumání bez cíle.

Pět věcí, které mě naučily mé první dvě šéfové

Podle mě je první šéfová něco co nezapomenete, stejně jako první pusu, první vážný vztah, první sex.

Na začátku mé kariéry jsem mě to štěstí, že jsem měl dvě skvělé šéfové. Pracoval jsem pod nimi pět let a byla to nejlepší škola, co jsem mohl dostat.

Co jsem si od nich odnesl? Minimálně těchto pět věcí:

Spojovat rodinu a práci. Ani jedna snad nikdy nemluvila o tom, že je potřeba work-life balance. Jak to chcete udělat? Nezvednete telefon vaší dceři, když sedíte na schůzce, když je jí špatně? Nebo naopak, necháte všechny ve firmě ve štychu, když se stane nějaký master fuckup?

Obě byly mistrně dobré v tom jak se věnovat jak rodině tak práci zároveň. Neměly tam tlustou čáru, když velice volné spojení, možná snad harmonii.

Je zásadní mít spoustu energie. Co obě spojovalo, byly to hrozně energické ženské. Plné života. Energie z nich sálala. Pevný stisk ruky, jasné názory, žádné možná/někdy/uvidím. Když jste se jich na něco zeptali, dostali jsme celkem jasnou odpověď a bylo jasno, co máte dělat.

Braly vás jako člověka, ne jako zdroj. Lidskost je věc, pro kterou na ně doteď vzpomínám. Takový ten super klišé citát, že si zapamatujete lidi jak se k vám chovali, má pravdu. Jedna si dala záležet a nikdy nezapomněla na narozeniny kolegů a kolegyň. Když zrovna nebyl rozpočet na její firemní kreditce na velkou kytici pro recepční, klidně to vzala ze svého. Druhá si pamatovala každý rozhovor s vámi a nezapomněla se zeptat na to jak se daří přítelkyni, jak jste dojeli a tak. Navazovala na minulý rozhovor, věděla, co vás trápí.

Dokázaly být hrozně milé, ale i dost tvrdé. A uměly to dobře střídat. Pamatuji si na svou první čočku, co jsem dostal od své šéfové, když jsem na schůzku totálně nepřipraven. Pěknej mazec, zůstalo to ve mně snad doteď. A moje přípravy jsou od té doby výrazně lepší. Dokázaly se s vámi smát, radovat se, ale když bylo potřeba, tak tvrdě zakročily proti neprofesionálnímu výsledku či špatné morálce. Až roky poté jsem se dozvěděl, že se to jmenuje versatilní vedení. Umět své chování přizpůsobit situaci.

Nebály se s vámi sdílet svůj osobní život. Tohle je těžké. Máme podle mě přirozenou tendenci se v práci trochu lakovat na lepší, moc neukazovat to, co vás trápilo. Obě se nebály říct, co je trápí, nad čím přemýšlí, jak se cítí. Pracovat se svými pocity je užitečná dovednost a umět si říct o pomoc stejně tak. Otevřenost je podle mého součást profesionála. Nebojí se přiznat celou pravdu, i to, že si třeba není někde jistý. Nejsme roboti a tak není potřeba si na to ani hrát.

Co zaujalo vás? Co byste vy chtěli přidat do svého života.

// Díky Gáb a Mirko za ty skvělé roky a tu školu, co jste mi daly.